PLAGIARISM, INTELLECTUAL PROPERTY AND ACADEMIC PRODUCTION: A NECESSARY DISCUSSION.

Authors

  • François Silva Ramos Universidade de Uberaba/Faculdade de Talentos Humanos
  • Maria Alzira Pimenta Universidade de Uberaba

DOI:

https://doi.org/10.5902/198136948982

Keywords:

Plagiarism, academic production, intellectual property.

Abstract

Plagiarism is an ancient practice, and that digital technologies can facilitate. This paper addresses the plagiarism, such as reproduction or part of a work belonging to another without you allocate credit in academic production. The central objective is to ensure that this practice, in the gym can be a transgressive behavior of ethics and law, and thus compromise the constitutional protection for property rights. The methodology included the bibliographical, documentary and telematic, the latter used to find information in ways that combine the use of computers and telecommunications (MORESI, 2003). The controversy between the normative protection afforded to copyright, the blatant transgression identified plagiarism and ethical permissiveness with which society acts against this practice emerge from the theoretical proposal.

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Author Biographies

François Silva Ramos, Universidade de Uberaba/Faculdade de Talentos Humanos

Mestre em Educação pela Universidade de Uberaba (2012), com Graduação em Direito (2006) e Comunicação Social (1999) pela mesma instituição. Especialista em Educação Ambiental (FAZU-2000), Direito Educacional (CEUCLAR-2007), Direito do Trabalho (Unip-2012). Professor do Curso de Direito da Faculdade de Talentos Humanos (FACTHUS). Membro da Academia Brasileira de Direito Processual Civil e da Comissão Estadual de Ensino Jurídico da OAB/MG.

Maria Alzira Pimenta, Universidade de Uberaba

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas, Mestre em Artes pela Universidade de São Paulo e graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência na Educação Básica como professora, diretora e Coordenadora de EJA. No Ensino Superior, lecionou, nos cursos de administração, turismo e pedagogia, disciplinas que tratam de: gestão, comunicação, cultura organizacional, e administração. Faz parte dos grupos de pesquisa Mediação Pedagógica UFPB e Desenvolvimento profissional e trabalho docente na contemporaneidade UNIUBE. Atualmente, é docente do curso de Pós-graduação em Educação da Universidade de Uberaba (UNIUBE). Suas pesquisas tratam sobre avaliação, fraude acadêmica e ética.

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Published

2013-12-31

How to Cite

Ramos, F. S., & Pimenta, M. A. (2013). PLAGIARISM, INTELLECTUAL PROPERTY AND ACADEMIC PRODUCTION: A NECESSARY DISCUSSION. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 8(2), 204–218. https://doi.org/10.5902/198136948982

Issue

Section

Artigos científicos