Legal education and the symbolic power of legal professions: points and counterpoints on paths that law students wish to follow after graduation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1981369448243

Keywords:

Symbolic power, Legal education, Law courses, Public tender, Profile of the student

Abstract

The crisis in legal education and the purpose of law students at the end of the course are phenomena that need further attention. With the use of the inductive method and theoretical north in Pierre Bourdieu, field research was carried out and it was concluded that approximately one third of the graduates interviewed only intends to participate in a public tender at the end of the Law course, not directed to a legal profession only. It is understood that there is the exercise of symbolic power by an arbitrary way of inculcating students, legitimized by the dominant classes (faculty, job market and preparatory courses for public tender), which transmit their cultural arbitrary as the ideal to be reproduced.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Vitor Gonçalves Machado, Faculdade de Direito de Vitória

Doutorando em Direitos e Garantias Fundamentais (Faculdade de Direito de Vitória - FDV, Vitória/ES)

Mestre em Direito Processual (Universidade Federal do Espírito Santo - UFES, Vitória/ES).

Pós-Graduado em Direito do Estado e em Ciências Criminais (Universidade Anhanguera/Uniderp).

Membro do Grupo de Pesquisa "Hermenêutica Jurídica e Jurisdição Constitucional" (FDV, Vitória/ES).

Advogado.

André Filipe Pereira Reid dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Sociólogo.

Professor do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Direitos e Garantias Fundamentais da Faculdade de Direito de Vitória/ES (FDV).

Líder do Grupo de Pesquisa “Direito, Sociedade e Cultura” (FDV, Vitória/ES).

References

SONHO MÉDIO. Intérprete: Dead Fish. Compositor: Rodrigo Lima. In: Sonho médio. Vitória/ES: Terceiro Mundo Produções Fonográficas, 1999.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Tradução de Fernando Tomaz. 7. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.

MOREIRA, Julia Behring; MACHADO, Vitor Gonçalves; FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon P. A criatividade na educação jurídica e as diretrizes curriculares para os cursos de Direito: um diálogo possível. In: FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon P. (org.). As novas diretrizes curriculares nacionais para os cursos de Direito: múltiplos olhares. Campos dos Goytacazes/RJ: Brasil Multicultural, 2019. p. 193-211.

FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti. Em busca de novos saberes: uma aproximação entre o ensino jurídico e a pedagogia. In: FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon Picoretti (org.). Ensino jurídico e pedagogia: em busca de novos saberes. Curitiba: CRV, 2010.

CAMPANHA, Breno Maifrede; FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon P. In: FRANCISCHETTO, Gilsilene Passon P. (org.). As novas diretrizes curriculares nacionais para os cursos de Direito: múltiplos olhares. Campos dos Goytacazes/RJ: Brasil Multicultural, 2019. p. 144-177.

ADEODATO, João Maurício. A OAB e a massificação do ensino jurídico. In: SILVEIRA, Vladmir Oliveira da; SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; COUTO, Mônica Bonetti (org.). Educação jurídica. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 565-576.

GELLER, Rodolfo Hans; BORGHEZAN, Miguel. Instrumentos de avaliação para autorização, reconhecimento, renovação do reconhecimento e aumento de vagas dos cursos jurídicos: visão da OAB/CNEJ. In: SILVEIRA, Vladmir Oliveira da; SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; COUTO, Mônica Bonetti (org.). Educação jurídica. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 453-466.

ROCHA, Leonel Severo; COSTA, Bárbara Silva. Ensino do Direito e percepções discentes: contribuições waratianas para a construção da pedagogia do novo. In: SILVEIRA, Vladmir Oliveira da; SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; COUTO, Mônica Bonetti (org.). Educação jurídica. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 273-294.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GENTIL, Plínio Antônio Britto. A (in)eficiência da Justiça e a preparação do bacharel. In: SILVEIRA, Vladmir Oliveira da; SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; COUTO, Mônica Bonetti (org.). Educação jurídica. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 415-429.

SANTOS, André Filipe Pereira Reid dos. Direito e profissões jurídicas no Brasil após 1988: expansão, competição, identidades e desigualdades. São Paulo: Annablume, 2018.

RODRIGUES, Horácio Wanderlei. Ensino jurídico e direito alternativo. São Paulo: Acadêmica, 1993.

MACHADO, Vitor Gonçalves. A crescente banalização dos livros jurídicos: uma (crítica) observação. Revista Jus Navigandi, Teresina, ano 19, n. 3891, 25 fev. 2014. Disponível em: https://jus.com.br/artigos/26788. Acesso em: 07 nov. 2018.

ROBL FILHO, Ilton Norberto; FROTA, Pablo Malheiros da Cunha. Pesquisa jurídica: entre a quantidade e a qualidade. In: SILVEIRA, Vladmir Oliveira da; SANCHES, Samyra Haydêe Dal Farra Naspolini; COUTO, Mônica Bonetti (orgs.). Educação jurídica. São Paulo: Saraiva, 2013. p. 229-252.

TIRADENTES, Adrielly Rocha. Violência simbólica no contexto escolar: discriminação, inclusão e o direito à educação. Revista Eletrônica do Curso de Direito, Serro, n. 12, p. 33-48, ago./dez. 2015.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução: fundamentos de uma teoria da violência simbólica. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1975.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. 39. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

ANPAC. ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PROTEÇÃO E APOIO AOS CONCURSOS – ANPAC. Você é “concurseiro” ou “concursando”? 2017. Disponível em: https://www.anpac.org.br/2017/02/voce-e-concurseiro-ou-concursando/#:~:text=De%20acordo%20com%20estudos%20da,porque%20possuem%20sufixos%20tamb%C3%A9m%20diferentes. Acesso em: 01 jul. 2020.

BRASIL. CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Justiça em Números 2019. Brasília: CNJ, 2019. Disponível em: https://www.cnj.jus.br/wp-content/uploads/conteudo/arquivo/2019/08/justica_em_numeros20190919.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução nº 5, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104111-rces005-18/file. Acesso em: 7 maio 2025.

Published

2025-08-21

How to Cite

Machado, V. G., & Santos, A. F. P. R. dos. (2025). Legal education and the symbolic power of legal professions: points and counterpoints on paths that law students wish to follow after graduation. Revista Eletrônica Do Curso De Direito Da UFSM, 20, e48243. https://doi.org/10.5902/1981369448243

Issue

Section

Artigos científicos