Between (auto)biography and autofiction: a narrative experience in training research

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734891256

Keywords:

Teacher training, Supervised Internship, (Auto)biographical narrative, Life stories

Abstract

This article presents the results of a study that aimed to understand the possibilities of narrative forms related to (auto)biographical approaches to music education. Thus, it questions how a music undergraduate internship report, produced in the form of a partially fictional narrative, can be thought of and worked on as an (auto)biographical tool for music education. In this context, it aims to situate this production in light of the research-training methodology. In methodological terms, the guiding lines of the research-training are outlined based on some authors who are references in (auto)biographical approaches in Education, the concept of autofiction and its relations with (auto)biographical narratives are discussed, and the production of the internship report is analyzed as a possible training research tool. As a result, reflections are provoked on the assumptions and possibilities of an (auto)biographical narrative in the context of music education, by highlighting characteristic aspects of the subjectivity of a subject-narrator.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Honorato Matos, Universidade de Brasília

Formado em Bacharelado em Artes Visuais e em Licenciatura em Música pela UnB, participa do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM), vinculado à linha de pesquisa que visa compreender a música enquanto memória, narrativa, campo de sentido e/ou interpretação para as abordagens (auto)biográficas.

Jéssica de Almeida, Universidade de Brasília (UnB)

Professora do Curso de Licenciatura em Música e dos Cursos de Mestrado e Doutorado do Programa de Pós-graduação em Música da Universidade de Brasília (UnB). Doutora e Mestre em Educação (Linha de Pesquisa Educação e Artes) pela Universidade Federal de Santa Maria (2016 e 2019). Foi líder do Grupo de Estudos e Pesquisas (Auto)Biográficas em Educação Musical (GEPAEM) e, atualmente, é membro do Grupo de Pesquisa Educação Musical e (Auto)Biografia (GEMAB), desenvolvendo e orientando pesquisas sobre formação e atuação de professores, especialmente, de música, em diferentes contextos através de abordagens (auto)biográficas. Compõe o Movimento (Auto)Biográfico da Educação Musical no Brasil, tendo coordenado extensões interinstitucionais com o intuito de divulgá-lo nacionalmente. Participou do Programa Residência Pedagógica como orientadora (2018) e como coordenadora institucional (2020), além de ter composto a equipe de redatores do Currículo do Estado de Roraima (Arte), em 2018. Integra a diretoria da Associação Brasileira de Educação Musical (ABEM) como secretária.

References

ALMEIDA, Jéssica de; TEIXEIRA, Ziliane. Movimento (Auto)Biográfico da Educação Musical no Brasil: avanços e perspectivas. Revista da FUNDARTE. Montenegro, v.57, n. 57, p. 1-21, 2023. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1270/1425. Acesso em: 27 jan. 2025.

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luís Passeggi. 2ª edição. Natal: EDUFRN, 2014.

DOMINICÉ, Pierre. Learning from our lives: using educational biographies with adults. San Francisco: Jossey-Bass Inc., 2000.

DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, Antônio; FINGER, Mathias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2ª edição. Natal: EDUFRN, 2014, p. 133-141.

FAEDRICH, Anna. Teorias da autoficção [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2021.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Claudino e Júlia Ferreira; adaptação à edição brasileira Maria Vianna. São Paulo: Cortez, 2004.

JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Tradução de Albino Pozzer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.

LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.

PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no contexto educacional. Investigación Cualitativa, 2(1), p. 6-26, 2017.

PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Tradução de Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal: EDUFRN, 2012.

Published

2025-06-30

How to Cite

Matos, R. H., & Almeida, J. de. (2025). Between (auto)biography and autofiction: a narrative experience in training research. Revista Digital Do LAV, 18(1), e8/1–20. https://doi.org/10.5902/1983734891256