Between (auto)biography and autofiction: a narrative experience in training research
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734891256Keywords:
Teacher training, Supervised Internship, (Auto)biographical narrative, Life storiesAbstract
This article presents the results of a study that aimed to understand the possibilities of narrative forms related to (auto)biographical approaches to music education. Thus, it questions how a music undergraduate internship report, produced in the form of a partially fictional narrative, can be thought of and worked on as an (auto)biographical tool for music education. In this context, it aims to situate this production in light of the research-training methodology. In methodological terms, the guiding lines of the research-training are outlined based on some authors who are references in (auto)biographical approaches in Education, the concept of autofiction and its relations with (auto)biographical narratives are discussed, and the production of the internship report is analyzed as a possible training research tool. As a result, reflections are provoked on the assumptions and possibilities of an (auto)biographical narrative in the context of music education, by highlighting characteristic aspects of the subjectivity of a subject-narrator.
Downloads
References
ALMEIDA, Jéssica de; TEIXEIRA, Ziliane. Movimento (Auto)Biográfico da Educação Musical no Brasil: avanços e perspectivas. Revista da FUNDARTE. Montenegro, v.57, n. 57, p. 1-21, 2023. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/1270/1425. Acesso em: 27 jan. 2025.
DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Tradução de Maria da Conceição Passeggi, João Gomes da Silva Neto e Luís Passeggi. 2ª edição. Natal: EDUFRN, 2014.
DOMINICÉ, Pierre. Learning from our lives: using educational biographies with adults. San Francisco: Jossey-Bass Inc., 2000.
DOMINICÉ, Pierre. A biografia educativa: instrumento de investigação para a educação de adultos. In: NÓVOA, Antônio; FINGER, Mathias (Org.). O método (auto)biográfico e a formação. 2ª edição. Natal: EDUFRN, 2014, p. 133-141.
FAEDRICH, Anna. Teorias da autoficção [recurso eletrônico]. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2021.
JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. Tradução de José Claudino e Júlia Ferreira; adaptação à edição brasileira Maria Vianna. São Paulo: Cortez, 2004.
JOSSO, Marie-Christine. Caminhar para si. Tradução de Albino Pozzer. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2010.
LEJEUNE, Philippe. O pacto autobiográfico: de Rousseau à Internet. Tradução de Jovita Maria Gerheim Noronha e Maria Inês Coimbra Guedes. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2008.
PASSEGGI, Maria da Conceição; SOUZA, Elizeu Clementino de. O Movimento (Auto)Biográfico no Brasil: esboço de suas configurações no contexto educacional. Investigación Cualitativa, 2(1), p. 6-26, 2017.
PINEAU, Gaston; LE GRAND, Jean-Louis. As histórias de vida. Tradução de Carlos Eduardo Galvão Braga e Maria da Conceição Passeggi. Natal: EDUFRN, 2012.

