Through a bird's eye: art and childhood between yellow cumbuca Amazonian lines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734888290

Keywords:

Childhood, Child, Art, Training, Teaching

Abstract

An entanglement between art produced by children in the space of early childhood education, teachers in training and academics preparing for teaching, triggers writing and expresses a movement of composition to think about children, art and education. We start from the concerns: How do children's productions in the space of early childhood education, in teacher training and in academic training, make us think of art as a line that intertwines, that launches, entangles, to move other things in these spaces. Thus, the first block presents butterfly-leaf notes, in a class in the early childhood education space, children find art as an intensity to invent their world. The second block features yellow cumbuca notes, moves the training body with teachers of young children, artists in training meetings, connecting art, teaching and children. The third block presents summer green notes, brings art to a classroom, where people are trained to teach children in an attempt to make the invisible visible, where art emerges together with the constitution of a composition of lines, colors and sounds. Through what lenses do we want to look at art in these spaces of experiences, experiences and training? What can an artist do, a space inhabited by children, teachers and academics? These movements allow us to enter contagious spatialities that mobilize sensitive thought experiences for other ways of being in the world, creating other senses and sensations in these spaces.

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Author Biographies

Juverlande Nogueira Pinto, Federal University of Rondônia

Juverlande Nogueira Pinto, Doutoranda em  Educação Escolar no Programa de Pós-graduação em Educação Escolar - Mestrado e Doutorado Profissional (PPGEEProf), pela Universidade Federal de Rondônia – UNIR. Mestra em Educação Matemática pela Universidade Federal de Rondônia – UNIR (2022). Especialista em Ensino Lúdico (2018). Especialista em Educação Infantil - práticas de sala de aula (2019). Graduada em Pedagogia pela Faculdade Panamericana de Ji-Paraná (2013). Pesquisadora nos grupos de pesquisa Cirandeiras - Grupo de Pesquisas e Estudos das Crianças, Folclore, Brincadeiras e Culturas Infantis (UNIR); Diferença e Processos de Subjetivação na Amazônia (DIPSA/UNIR); Im@go - Laboratório da Imagem, Experiência e Criação (UNESP/Rio Claro).

Vanderleia de Lourdes Rodrigues Lopes de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Rolim de Moura

Mestra em Ensino de Ciências da Natureza (PGECN), pela Universidade Federal de Rondônia, Campus de Rolim de Moura – UNIR (2022). Especialista em Administração, Orientação e Gestão Escolar; Gestão Pública e Gestão de Pessoas e Educação Escolar e Inclusiva. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Tocantins (2008); Administração pela Universidade Norte do Paraná (2009) e Letras pelo Centro Universitário Fael (2024). Atualmente é professora de Educação Infantil e Pesquisadora nos grupos de pesquisa Cirandeiras - Grupo de Pesquisas e Estudos das Crianças, Folclore, Brincadeiras e Culturas Infantis, da Universidade Federal de Rondônia/UNIR e Im@go - Laboratório da Imagem, Experiência e Criação (UNESP/Rio Claro).

Bianca Santos Chisté, Federal University of Rondônia

Bianca Santos Chisté, Universidade Federal de Rondônia, Campus Rolim de Moura. Pós-Doutora em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista - Rio Claro. Doutora em Educação Matemática pelo PGEM/UNESP/Rio Claro (2015). Mestra em Ciências da Linguagem (2009) pela Universidade Federal de Rondônia. Possui Especialização em Alfabetização (2004) e Graduação em Pedagogia (2001). Realizou estágio de pós-doutotramento no PGEM/UNESP/Rio Claro (2019). Atualmente é docente da Universidade Federal de Rondônia, Campus de Rolim de Moura, Departamento de Educação. Integra os grupos de pesquisa IM@GO (UNESP/Rio Claro), GEPPEA (Rolim de Moura/UNIR) e Cronópi@s (UNESP/Rio Claro). Se interessa por pesquisar temas em alianças e/ou núpcias com a infância, especialmente ligados às crianças que habitam, transitam, percorrem, escorrem, pelos rios, pelas florestas, pelo mato.

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Published

2024-09-19

How to Cite

Pinto, J. N., Oliveira, V. de L. R. L. de, & Chisté, B. S. (2024). Through a bird’s eye: art and childhood between yellow cumbuca Amazonian lines. Revista Digital Do LAV, 17(1), e23/1–17. https://doi.org/10.5902/1983734888290

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