Cartography of Parades: walks, children and the city through the eyes of childhood educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734884118

Keywords:

Cultural Mediation, Parades, Childhood Education, Art, Aesthetic education

Abstract

Considering the practices of walks-parades as enabling aesthetic, performative, educational, collective experiences mediated by the school, between children and the city and which overflow beyond its walls, this article focuses on how the teachers re-elaborated their perspectives on the city and the culture. Following the lead of the cartographic interview pointed out by Tedesco et al. (2016) two planes were approached: 1. the life or lived experience and 2. the pre-reflective or ontological experience as inseparable. From the cartography carried out during the interviews with three teachers, we deduced their conceptions regarding the processions, the relationship with the community with the languages ​​and the ludic. In the investigation process, we verified that the processions are defined in the educators' narratives as a walking practice through the city and of cultural mediation between the school, the ludic experience and the child's corporality in the city. As artistic and cultural practices, they open a plausible path that can tell a lot about the city, generating affection, belonging, celebration, meeting; end up constituting ways of provoking an aesthetic experience, thus developing the look, attention and sensitivity of children, the community and the entire school.

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Author Biographies

Dilma Angela da Silva, Prefeitura Municipal de São Paulo, São Paulo, SP

Mestre em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie.Possui graduação em Geografia e Pedagogia pela Universidade Estadual de Minas Gerais UEMG.   Coordenadora Pedagógica aposentada da rede municipal de São Paulo. Tem experiência na área de Educação, com ênfase nas Infâncias, Artes e Formação de Professores tendo como foco a articulação do Projeto Político Pedagógico no coletivo da escola em diálogo com o Território. Atualmente integra do Grupo de Pesquisa em Mediação Cultural: provocações e mediações estéticas, vinculado à Universidade Presbiteriana Mackenzie - UPM sob liderança de MirianCeleste Ferreira Dias Martins.

Mirian Celeste Ferreira Dias Martins, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Professora do Curso de Pós-graduação em Educação, Arte e História da Cultura e do Curso de Pedagogia da Universidade Presbiteriana Mackenzie onde coordena os Grupos de Pesquisa: Arte na Pedagogia e Mediação Cultural: provocações e mediações estéticas. Professora aposentada do Instituto de Artes/UNESP. Conselheira da América Latina da INSEA - International Society of Education through Art (2017-2022). Atuou também na Faculdade Santa Marcelina e no Espaço Pedagógico e em programas educativos na Mostra do Redescobrimento, 25a. Bienal de São Paulo e 4a. Bienal do Mercosul, entre outras. Foi presidente da Associação de arte-educadores do Estado de São Paulo (1985-1989), secretária da FAEB - Federação de arte-educadores do Brasil, atuou na ANPAP - Associação de Pesquisadores em Artes Plásticas. Dentre suas publicações destaca-se a co-autoria de "Teoria e Prática do Ensino de Arte" (FTD, 2010) que faz parte do PNBE-Professor do Ministério da Educação. Co-autora de "Por trás da cena", projeto aprovado e financiado pelo Petrobrás Cultural (2010), "Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos" (Terracota, 2018), além de artigos e capítulos em livros. Graduação em Licenciatura em Desenho e Plástica pela Faculdade Santa Marcelina (1970), mestrado em Artes pela Escola de Comunicações e Artes/ USP (1992) e doutorado em Educação pela USP(1999). Atua no ensino de arte, arte, mediação cultural, educação, formação de educadores e metodologias artísticas de pesquisa. 

 

 

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Published

2023-08-21

How to Cite

Silva, D. A. da, & Martins, M. C. F. D. (2023). Cartography of Parades: walks, children and the city through the eyes of childhood educators. Revista Digital Do LAV, 16(1), e9/1–21. https://doi.org/10.5902/1983734884118

Issue

Section

Dossiê – Caminhar e habitar: arte e educação no espaço urbano

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