“A Satellite in the Head”: the possibilities of remote audiovisual languages in the context of the pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734866255Keywords:
Art education, Remote teaching, Audiovisual languages, Contemporary artAbstract
This article’s objective is to present an investigation on the possibilities of audiovisual languages in the environment of long-distance learning. The theoretical references related to art education and audiovisual languages were Albuquerque (2012), Base Nacional Comum Curricular (The Brazilian Common Curriculum; 2018), Barbosa (2000), Barbosa e Amaral (2008), Fernandes, Henn e Kist (2020), Peruzzo (2018), Pimentel (2011), Rachel (2014), among others. The study was carried out during the COVID-19 pandemic, when, due to the restrictions of social distancing to avoid the transmission of the virus, the meetings, conducted with High School students, in the first semester of 2020, in a community school, in the Vale dos Sinos region, took place via remote teaching. The grade chosen to develop the activities and projects aimed at the teaching of audiovisual languages was the senior year of high school, and the students were free to choose whether or not they would participate. In total, four classes in the online environment were performed, in which the concepts and activities regarding audiovisual languages were developed with the students. It was possible to determine, by means of the data collected in this research, the importance of rethinking and adapting the methods of teaching in remote learning environments, encompassing the large repertoire of consumption and tools of production of audiovisual artistic material which, when provided to the students, act as enhancers of their artistic practice. The student’s productions were not the only material considered for the reflection and construction of this research, but also the moments and exchanges that took place throughout the meetings.
Downloads
References
ALBUQUERQUE, M. Z. A comunicação cidadã nos movimentos sociais de direitos humanos MNDH, DH Net e Conectas Direitos Humanos: uma reflexão teórica. In: Conferência Brasileira de Mídia Cidadã, São Leopoldo, 2012. 1-13p.
BARBOSA, A. M.; Amaral L. Interterritorialidade: mídias, contextos e educação. São Paulo: SENAC/SESC-SP, 2008. 235p.
BARBOSA, A. M. Arte, educação e cultura. Portal Domínio Público. 2000. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=84578>. Acesso em: 19 jun. 2020.
BARRETO, A. C.; ROCHA, D. S. COVID 19 e Educação: resistências, desafios e (im)possibilidades. Revista Encantar – Educação, Cultura e Sociedade – Bom Jesus da Lapa, v. 2, p. 01-11, jan./dez. 2020.
BEHAR, Patricia Alejandra. O Ensino Remoto Emergencial e a Educação a Distância. – 2020. Disponível em: <https://www.ufrgs.br/coronavirus/base/artigo-o- ensino-remoto-emergencial-e-a-educacao-a-distancia/>. Acesso em: dez 2021
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Versão final. Brasília, 2018. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 17 jun. 2020.
FERNANDES, S. M.; HENN, L. G.; KIST, L. B. Distance learning in Brazil: some notes. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 1, p. e21911551, 2020. DOI: 10.33448/rsd-v9i1.1551. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/1551. Acesso em: 31 may. 2021.
GARCIA, M. Vacinação contra a COVID-19: Quando o Brasil começará a ver os efeitos positivos? G1, Rio de Janeiro, 12 mar. 2021, p1.
GOMBRICH, E. Gombrich essencial: textos selecionados sobre a arte e cultura. Porto Alegre: Bookman, 2012. 624 p.
LÉVY, P. Cibercultura. 3ª ed. São Paulo: Editora 34, 2010. 270 p.
MARCELLINO, N. C.; ALVES, R. Pedagogia da animação. Campinas: Papirus, 1990. 149 p.
MARTINS, R. X. A COVID-19 e o fim da educação à distância: Um ensaio. EmRede, v. 7, n. 1, p. 242-256, 2020.
PERUZZO, C. M. K. Possibilidades, realidades e desafios da comunicação cidadã na web MATRIZes, v. 12, n. 3, p. 77-100, 2018.
PIMENTEL, L. G. Novas territorialidades e identidades culturais: o ensino de arte e as tecnologias contemporâneas. In: Anais do Encontro da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas, Rio de Janeiro, p. 765-771, 2011. Disponível em: <http://www.anpap.org.br/anais/2011/pdf/ceav/lucia_gouvea_pimentel.pdf> Acesso em: 3 jul. 2020.
RACHEL, D. P. Adote o artista, não deixe ele virar professor: reflexões em torno do híbrido professor-performer. São Paulo: Cultura Acadêmica, 2014.
SILVA, P. S. “Grandes merda!”: A relevância do ensino de artes nas escolas públicas do Rio de Janeiro. In: III Semana de pesquisa em artes, Rio de Janeiro, p. 174-185, 2009.
TAKAHASHI, T. Sociedade da Informação. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia, 2000. 195 p.
TRIVIÑOS, A. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987. 175 p.