Art and blocks of sensation: experimentation and non-representative creation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734866243

Keywords:

Childhoods, Art teaching, Block of sensations

Abstract

This text is part of a master's research that is configured with artistic experimentation and conversation circles with students, teachers and professors from the municipal public network of Porto Velho - Rondônia. The main objective is to discuss how art is taught in the early years of Elementary School. For this conversation, authors of the philosophies of difference are invited by means of the works of Deleuze (1981), Deleuze and Guattari (2010) and Lins (2008, 2012), who cross continually, composing with artistic experiments that move, navigate and overflow in reverberant thoughts, stripping away the methods and enabling other ways of doing research. Thus, the creation process proved to be powerful when carried out collectively, without pre-defined directions and movements. They presented us with a school routine crossed by events, escapes from the rules and imprisonments that stratify the power of art, evading attempts to control and composing with the blocks of sensations in the process of artistic creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Thaís Thaianara Oliveira da Costa, Universidade Federal de Rondônia/UNIR

Possui graduação em Artes, pedagogia e mestrado pela Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Atualmente é professora de Arte na educação básica no Governo do estado de Rondônia e membro do grupo de pesquisa DIPSA - Diferença e Processos de Subjetivação na Amazônia.

Rafael Christofoletti, Universidade Federal de Rondônia

Possui graduação em Psicologia, Ciências Econômicas, Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista (UNESP).  Atualmente é Professor do Departamento de Ciências da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação Escolar Profissional (PPGEEProf) da Universidade Federal de Rondônia (UNIR) e líder do grupo de pesquisa DIPSA - Diferença e Processos de Subjetivação na Amazônia.

References

DELEUZE, Gilles Diferença e Repetição. Tradução de Luiz Orlandi, Roberto Machado – 1º Ed. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2018. 417p.

DELEUZE, Gilles. Francis Bacon: Logique de la sensation. Paris: La vue Le texte, Édition de La différence. 1981.

DELEUZE, Gilles. O que é a filosofia? Ed. 3. Editora 34 – São Paulo, 2010. 271p.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica Editora. 1977. Ed. 2017.

DELEUZE, Gilles. GUATTARI, Félix. Mil platôs: Capitalismo e esquizofrenia 2. Vol 1. Editora 34. 1995 ed. 2011.

LINS, Daniel. Deleuze, surfista da imanência. In GIL, José. Nietzsche Deleuze. Jogo E Música. Editora Forense Universitária; Fortaleza, CE Fundação de Cultura, Esporte e Turismo. 2008. Cap. 1, p. 53-75.

LINS, Daniel. Estética como Acontecimento. In Conexões: Deleuze e Arte e Ciência e Acontecimento e.../ Susana Oliveira Dias, Davina Marques e Antônia Carlos Amorim (Orgs). Petrópolis, RJ: De Petrus; Brasília, DF. 2012. Cap. 1, p. 17-48.

Published

2022-04-26

How to Cite

Costa, T. T. O. da ., & Christofoletti, R. (2022). Art and blocks of sensation: experimentation and non-representative creation. Revista Digital Do LAV, 15, e1/01–24. https://doi.org/10.5902/1983734866243

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.