Stereotypes and the teaching of drawing: other perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734865536

Keywords:

Desenho, Desenho infantil, Estereótipo, Ensino da arte

Abstract

This paper brings reflections on what we commonly know as stereotyped drawing, whether graphically or culturally. It seeks to reflect on the construction of this design, its cognitive aspects and its teaching and learning in the classroom, addressing both its positive and negative points. To this end, authors such as Luquet (1969) and Duarte (2011) contribute to the cognitive construction of drawing. In turn, Vianna (1995) helps us to investigate this theme in the context of Art Teaching. In addition, we sought to exemplify some issues with the presentation and analysis of the authors' drawings as children

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Liane Carvalho Oleques, Universidade do Estado de Santa Catarina, Florianópolis, SC

Doutora em Artes Visuais pela Universidade do Estado de Santa Catarina, bolsista CAPES/FAPESC. Mestre em Artes Visuais pela mesma Universidade , ambos na Linha de Pesquisa Ensino das Artes Visuais. Possui Graduação e Licenciatura Plena em Desenho e Plástica pela Universidade Federal de Santa Maria. Foi membro do Grupo de Pesquisa Imagem, Arte e Desenho na Escola, GIADE, e do Laboratório de Pesquisa em Desenho Infantil e Adolescente, LabDIA. Atuou como professora na educação Infantil, Fundamental, Ensino Superior e Educação Especial. Atualmente trabalha como professora de Artes Visuais na APAE/PALHOÇA.

Marcelo Eugenio Soares Pereira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Mestre em Poéticas Visuais - PPGAV/UFRGS (2015), Especialista em Arteterapia - CENSUPEG (2019), Especialista em Pedagogia da Arte - PPGEDU/UFRGS (2013), Bacharel em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria/UFSM (2009).  Foi membro da Ação Educativa do Santander Cultural-Porto Alegre (2010-2013).

References

CUNHA, S. R. V. da. Cultura visual e infância. In: ICLE, G. (Org.). Pedagogia da arte: entre-lugares da criação. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010. p.103-133.

DUARTE, M. L. B. Desenho infantil e seu ensino a crianças cegas: razões e método. Curitiba: Editora Insight, 2011.

HOUAISS, A; VILLAR, M. S. Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.

LUQUET, G. H. O desenho infantil. Porto: Do Minho,1969.

MARTINS, R; PEREIRA, A. A. Cultura visual e identidade(s) no desenho pedagógico. In: 16º ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS - DIN MICAS EPISTEMOLÓGICAS EM ARTES VISUAIS, 2007, p. 608-616, Florianópolis, Santa Catarina. Anais eletrônicos do 16º encontro nacional de pesquisadores de artes plásticas.Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2007/2007/artigos/061.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2021.

VIANNA, M. L. R. Desenhos estereotipados: um mal necessário ou é necessário acabar com este mal? Revista Advir. Rio de Janeiro, nº5, 1995. Disponível em: <https://www.academia.edu/36972093>. Acesso em: 27 fev. 2021.

WILSON, B; WILSON, M. Uma visão iconoclasta das fontes de imagens nos desenhos de crianças. In: BARBOSA, A. M. Arte-educação: leituras no subsolo. São Paulo: Editora Cortez, 1997.

Published

2022-07-12 — Updated on 2022-09-06

How to Cite

Oleques, L. C., & Pereira, M. E. S. (2022). Stereotypes and the teaching of drawing: other perspectives. Revista Digital Do LAV, 15, e9/ 1–13. https://doi.org/10.5902/1983734865536