Stereotypes and the teaching of drawing: other perspectives
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734865536Keywords:
Desenho, Desenho infantil, Estereótipo, Ensino da arteAbstract
This paper brings reflections on what we commonly know as stereotyped drawing, whether graphically or culturally. It seeks to reflect on the construction of this design, its cognitive aspects and its teaching and learning in the classroom, addressing both its positive and negative points. To this end, authors such as Luquet (1969) and Duarte (2011) contribute to the cognitive construction of drawing. In turn, Vianna (1995) helps us to investigate this theme in the context of Art Teaching. In addition, we sought to exemplify some issues with the presentation and analysis of the authors' drawings as children
Downloads
References
CUNHA, S. R. V. da. Cultura visual e infância. In: ICLE, G. (Org.). Pedagogia da arte: entre-lugares da criação. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2010. p.103-133.
DUARTE, M. L. B. Desenho infantil e seu ensino a crianças cegas: razões e método. Curitiba: Editora Insight, 2011.
HOUAISS, A; VILLAR, M. S. Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2004.
LUQUET, G. H. O desenho infantil. Porto: Do Minho,1969.
MARTINS, R; PEREIRA, A. A. Cultura visual e identidade(s) no desenho pedagógico. In: 16º ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISADORES DE ARTES PLÁSTICAS - DIN MICAS EPISTEMOLÓGICAS EM ARTES VISUAIS, 2007, p. 608-616, Florianópolis, Santa Catarina. Anais eletrônicos do 16º encontro nacional de pesquisadores de artes plásticas.Disponível em: <http://anpap.org.br/anais/2007/2007/artigos/061.pdf>. Acesso em: 15 fev. 2021.
VIANNA, M. L. R. Desenhos estereotipados: um mal necessário ou é necessário acabar com este mal? Revista Advir. Rio de Janeiro, nº5, 1995. Disponível em: <https://www.academia.edu/36972093>. Acesso em: 27 fev. 2021.
WILSON, B; WILSON, M. Uma visão iconoclasta das fontes de imagens nos desenhos de crianças. In: BARBOSA, A. M. Arte-educação: leituras no subsolo. São Paulo: Editora Cortez, 1997.

