School exhibits: Geometry in architectural works and design artefacts
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734842634Keywords:
university extension, mathematics, geometry architecture, design.Abstract
This article presents and describes some of the activities done in a university extension project developed in the city of Blumenau/SC, in the year of 2019. The project was applied in four public schools with students from Elementary and High School. The project theme involves the use of geometry in architectural work and design artefacts presented by panels exposed in those schools. In that way, being visually attracting using those panels and with interactive games, the school community observed the presence of geometry in architecture and design, situation in which was possible recognize the studied geometric forms, such as: prisms, cubes, cylinders and others. Through the expositions, it was also possible to observe contemporary architectural works and iconic objects of design that has awakened connections between forms and those products' timeline in the students.Downloads
References
ÁLVARO-TORDESILLAS, Antonio, et al. Gamification experience in the subject of descriptive geometry for architecture. Educación XX1, 2020, 23.1.
BAIER, Tânia. O nexo geometria fractal - produção da ciência contemporânea tomado como núcleo do currículo de matemática do ensino básico. Rio Claro: UNESP, 2005, 147 p. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-graduação em Educação Matemática. Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2005.
BAIER, Tânia. Construindo pontes entre universidade e escola pública com arquitetura fractal. Universidade Federal de Ouro Preto. In: VI Encontro de Pesquisa em Educação Matemática. Anais ... Ouro Preto, 2017.
BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: matemática. 3. ed. Brasília, 2001. v. 3. 142 p.
CARBON, Claus-Christian. Psychology of Design. Design Science, 2019, 5.
DUTRA, Jorge Luiz Prudencio. Educação geométrica e arte visual de Leonardo da Vinci: uma experiência pela a análise geometria do quadro da Mona Lisa. Anais do Seminário do Programa de Pós-Graduação em Desenho Cultura e Interatividade, 2019, 1.13.
FAINGUELERNT, E. K. Educação matemática: representação e construção em geometria. Porto Alegre: Artes Médicas, 1999.
GOULART, Jany Santos Souza; FARIAS, Luiz Marcio Santos. Representando, manipulando e explorando conceitos geométricos: experiência com um projeto de extensão. In: VI Congresso Internacional de Ensino de Matemática-2013. 2013.
INCIKABI, Lutfi; KEPCEOGLU, Ibrahim; PEKTAS, Murat. Gamification of Middle School Mathematics and Science: Game-Playing for Learning. In: Handbook of Research on Integrating Computer Science and Computational Thinking in K-12 Education. IGI Global, 2020. p. 301-316.
KALEFF, Ana Maria; SÁ, Luciana Almeida; DE TOLEDO, Maria Inês Martins. Criando, Vendo e Entendendo Sólidos de Revolução. Revista Boletim Gepem, Rio de Janeiro–RJ, 2008.
KUZNIAK, Alain; RAUSCHER, Jean-Claude. How do teachers’ approaches to geometric work relate to geometry students’ learning difficulties?. Educational studies in Mathematics, 2011, 77.1: 129-147.
LUPTON, Ellen; MILLER, J. Abbott (Ed.). O ABC da Bauhaus: a Bauhaus ea teoria do design. Editorial Gustavo Gili, SL, 2019.
MANDELBROT, Benoit. The Fractal Geometry of Nature. New York: W. H. Freeman and Company, 1977.
MOMA. Marianne Brandt. Museum of Modern Art, Nova York, 2019. Disponível em < https://www.moma.org/artists/741?locale=pt >. Acesso em: 20 set. 2019.
PINTO, Fidelina Maria Candido et al. APLICAÇÃO DE MÉTODOS ALTERNATIVOS NO ENSINO DA GEOMETRIA PLANA. Anais do Seminário de Pesquisa e Inovação Tecnológica-SEPIT, v. 2, n. 1, 2019.