Nomadic teaching – narratives and displacements in teacher training in Visual Arts

Authors

  • Aline Nunes Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734841031

Keywords:

A/r/tography, Art research, Teacher’s education, Subjectivity, Object-art

Abstract

The article presents reflections on the art-based educational research, focusing on the relevance of subjective data on art research raised through objects bearing autobiographical senses and meanings. It is part of a work in a group of studies, research and education conducted in the realm of a research project on teacher’s education in Visual Arts, culminating in an exhibition entitled ‘Memory of Things: visual tessiture of teaching trajectories’. This approach has allowed us to also address the processes of construction of the identity of the teacher, artist and researcher subject, using procedures and strategies from the art itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Aline Nunes, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

professora do Departamento de Artes Visuais do Instituto de Artes da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Doutora em Arte e Cultura Visual, pelo Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual (PPGACV/UFG), com estágio sanduíche na Facultad de Bellas Artes, da Universidad de Barcelona-Espanha. Mestre em Educação, pelo Programa de Pós Graduação em Educação (PPGE/UFSM). Bacharel e Licenciada em Artes Visuais pela UFSM. ameline.nr@gmail.com

References

BECKETT, Samuel. Últimos trabalhos de Samuel Beckett. Assírio & Alvim, 1996.

BOLÍVAR, A.; DOMINGO, J.; FERNÁNDEZ, M. La investigación biográfico-narrativa en educación. Guía para indagar en el campo. Granada: Force, 1998.

BOSCO, Alejandra; CANO, Cristina Alonso; PUIGCERCÓS, Raquel Miño. Geografías e historias de aprendizaje de docentes de secundaria. Intersecciones, tránsitos y zonas de no saber. Educatio Siglo XXI, Vol. 37 nº 2 · 2019, pp. 67-92.

BOURRIAUD, Nicolas. Estética Relacional. São Paulo: Martins Fontes, 2009. Coleção Todas as Artes.

BRAIDOTTI, Rosi. Diferença, diversidade e subjetividade nômade. Labrys, estudos feministas. Número 1-2, julho/ dezembro 2002.

CONNELLY, Michael y CLANDININ, Jean. Relatos de Experiencia e Investigación Narrativa”. In LARROSA, J. Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación. Barcelona, Laertes, 1995.

COSTA, Luciano Bedin. Cartografia: uma outra forma de pesquisar. Revista Digital do LAV - Santa Maria - vol. 7, n.2, p. 66-77 - mai./ago.2014

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.1. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995.

GUATTARI, Felix; ROLNIK, Suely. Micropolítica: cartografias do desejo. Petrópolis: Vozes,1986.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: Transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

LARROSA, Jorge. A OPERAÇÃO ENSAIO: sobre o ensaiar e o ensaiar-se no pensamento, na escrita e na vida. Revista Educação e Realidade, jan-jun-2004.

NUNES, Aline. Sobre mudar de paisagens, sobre mirar com outros olhos: narrativas sobre deslocamentos territoriais. Tese de doutorado. Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual (PPGACV-UFG). Universidade Federal de Goiás, 2015.

PAMUK, Orhan. A maleta do meu pai. São Paulo: Cia das Letras, 2007.

Published

2020-04-13

How to Cite

Nunes, A. (2020). Nomadic teaching – narratives and displacements in teacher training in Visual Arts. Revista Digital Do LAV, 13(1), 095–105. https://doi.org/10.5902/1983734841031