About the research as bricolage, reflections on the researcher as bricoleur

Authors

  • Aline Nunes

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734815112

Keywords:

Bricolage, Research processes, Methodological approach

Abstract

The proposed of this text is to present and discuss the aspects that compose the bricolage as a methodological approach of the social sciences, more specifically focusing on the processes of research in education. The argument made from the reference Denzin; Lincoln (2006) and Kincheloe; Berry (2007), builds anchored at three points: a presentation of the subject according to its terms; an example in which this approach is used, and finally, questions and doubts about its limits and contradictions.

Downloads

Author Biography

Aline Nunes

Doutoranda do Programa de Pós Graduação em Arte e Cultura Visual- PPGACV, linha de pesquisa Culturas da Imagem e Processos de Mediação, pela Universidade Federal de Goiás-UFG

References

DENZIN, N.; LINCOLN, Y. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

KINCHELOE, Joe. O poder da bricolagem: ampliando os métodos de pesquisa. In: KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

_______________. Redefinindo e interpretando o objeto de estudo. In: KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

NUNES, Aline. Notas sobre um professor bricoleur: inventando possíveis para pensar a formação inicial em artes visuais. Revista da FUNDARTE. Montenegro, número 22, 2011. pp.20-31.

SILVA, Tomaz Tadeu da. A filosofia de Deleuze e o currículo. Coleção Desenrêdos, número 1, 2004. Goiânia: Núcleo Editorial FAV-UFG.

Published

2014-08-08

How to Cite

Nunes, A. (2014). About the research as bricolage, reflections on the researcher as bricoleur. Revista Digital Do LAV, 7(2), 030–041. https://doi.org/10.5902/1983734815112