About the research as bricolage, reflections on the researcher as bricoleur
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734815112Keywords:
Bricolage, Research processes, Methodological approachAbstract
The proposed of this text is to present and discuss the aspects that compose the bricolage as a methodological approach of the social sciences, more specifically focusing on the processes of research in education. The argument made from the reference Denzin; Lincoln (2006) and Kincheloe; Berry (2007), builds anchored at three points: a presentation of the subject according to its terms; an example in which this approach is used, and finally, questions and doubts about its limits and contradictions.Downloads
References
DENZIN, N.; LINCOLN, Y. A disciplina e a prática da pesquisa qualitativa. In: DENZIN, N.; LINCOLN, Y. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
KINCHELOE, Joe. O poder da bricolagem: ampliando os métodos de pesquisa. In: KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
_______________. Redefinindo e interpretando o objeto de estudo. In: KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.
NUNES, Aline. Notas sobre um professor bricoleur: inventando possíveis para pensar a formação inicial em artes visuais. Revista da FUNDARTE. Montenegro, número 22, 2011. pp.20-31.
SILVA, Tomaz Tadeu da. A filosofia de Deleuze e o currículo. Coleção Desenrêdos, número 1, 2004. Goiânia: Núcleo Editorial FAV-UFG.