The edu(vo)captive potential of cinema and the challenges to law 13.006/14 at school

Authors

  • Lutiere Dalla Valle Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul
  • Leticia Ravanello

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734828788

Keywords:

Cinema, Edu(vo)captive power, Law 13, 006/14, Art Education

Abstract

We propose to think cinema as a device, which enables us to produce learning, signs, affections and problematizations, as a pedagogical power, articulating relations between the visual arts and the visuals produced in the educational field. The question that moves this writing has as main objective to think the cinema through the edu(vo)captive concept and the challenges that we find in the school space associated to Law 13,006/14. We treat cinema as an artistic experience that allows infinite ways of learning and teaching. They evoke new connections and recall the possibilities of treating cinema as an edu(vo)captive artifact. The film incorporates not only technologies, but also different discourses, and as teachers we have the possibility to mediate.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lutiere Dalla Valle, Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, Rio Grande do Sul

Docente do Departamento de Artes Visuais da Universidade Federal de Santa Maria. Doutor em Artes Visuais e Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Cinema e Educação (GECED-CNPq).

Leticia Ravanello

Professora de Artes Visuais no Centro Educacional Queen, Rio de Janeiro. Membro pesquisadora do Grupo GECED.

References

DELEUZE, Gilles . Cinema 1: a imagem-movimento. Lisboa: Editora Assírio & Alvim, 2009.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia, vol. 1 [tradução de Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa]. Rio de Janeiro: Ed. 32, 1995.

DELEUZE, Gilles. Proust e os Signos [tradução de Antônio Piquet e Roberto Machado]. 2ª ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2010.

FRESQUET, Adriana. Cinema e educação: a lei 13.006 Reflexões, perspectivas e propostas. Edição e distribuição: Universo Produção Prefixo editorial, 2015.

FRESQUET; Adriana; MIGLIORIN, Cezar. Cinema e Educação: a lei 13.006. Reflexões, perspectivas e propostas. Belo Horizonte: Universo Produção, 2015.

GIROUX, Henry A. Cine y entretenimiento: elementos para una crítica política del filme. Barcelona: Paidós, 2003.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: uma proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

KASTRUP, Vírginia. Aprendizagem, arte e invenção. Revista Psicologia em Estudo, Maringá, v. 6, n. 1, p. 17-27, jan./jun. 2001.

OLIVEIRA, Marilda. O cinema como modo de pensamento, o cinema como modo de forçar o pensar. In MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Org.) Pedagogias culturais. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2015;

Published

2017-08-25

How to Cite

Valle, L. D., & Ravanello, L. (2017). The edu(vo)captive potential of cinema and the challenges to law 13.006/14 at school. Revista Digital Do LAV, 10(2), 079–091. https://doi.org/10.5902/1983734828788