Reinventing places, people and education based on art in everyday spaces

Authors

  • Tamiris Vaz UFSM

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482844

Keywords:

Visual arts, Quotidian space, Education

Abstract

Starting from interviews which were done in 2010 with two visual arts teachers, one artist and one high school student, this article presents ideas which discuss education through dialogs about the realization of artistic experiences in quotidian spaces, considering how these experiences may be present at learning processes. The dialogs approach involving students in experiences of seeing and making art, and looking for possibilities of reinvention of the relations between people and places, thinking education as beyond art and school spaces. By the interviews it was possible to perceive the collaborator‟s preoccupation on finding ways for an education without distance from the students‟ daily life, making the artistic experience as a challenge for knowledge of the self and the others in their relations with the lived place.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tamiris Vaz, UFSM

Mestranda em Educação, linha de pesquisa Educação e Artes (PPGE/UFSM); Graduada em Artes Visuais – licenciatura (UFSM); membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC); integrante do Coletivo de Ações Artísticas (Des)Esperar

References

DIAS, Belidson. Pré-acoitamentos: os locais da arte/educação e da cultura visual. in MARTINS, Raimundo (Org.). Visualidade e Educação. Goiânia: FUNAPE, 2008. P.37 a 53.

EFLAND, Arthur. In GINSBURG, J.; BARBOSA, Ana Mae. (Orgs.). O Pós-modernismo. São Paulo: Perspectiva, 2005.

HERNÁNDEZ, Fernando. Catadores da Cultura Visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

_____________________. Da Alfabetização Visual ao Alfabetismo da Cultura Visual. In MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene. (Orgs.) Educação da Cultura Visual - narrativas de ensino e pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009. p.189 a 212.

SARTRE, Jean-Paul. A Náusea. 8ª Edição. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1994.

STEINBERG, Shirley R.; KINCHELOE, Joe L. Cultura Infantil: a construção corporativa da infância. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004.

UCKER, Lílian. Entre o real e o imaginado: desenhos de espaços escolares. In MARTINS, Raimundo; TOURINHO, Irene (Orgs.). Educação da Cultura Visual: Narrativas de Ensino e Pesquisa. Santa Maria: Editora da UFSM, 2009. p.79 a 99.

Published

2011-09-22

How to Cite

Vaz, T. (2011). Reinventing places, people and education based on art in everyday spaces. Revista Digital Do LAV, (7), 059–72. https://doi.org/10.5902/198373482844