"I do not remember, I do not remember ..." Experiences with visual culture before Graduation in Pedagogy.

Authors

  • Nathalye Nallon Machado Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Anderson Ferrari Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.5902/1983734826286

Keywords:

Visual culture, Graduation, Pedagogy

Abstract

This paper stems from a second phase of a research which at first searched to understand the relationship established between male and female students from Basic Education level and visual culture mainly through their imagistic productions. Then, as a second step, the research was carried out among undergraduate students enrolled in Pedagogy courses from a Federal University aiming to understand their relations to visual culture before starting graduate studies. Female students answered qualitative questionnaires and from this sample it was selected those questions approaching some works with cultural artifacts applied by History teachers from primary and secondary education. This analysis made it possible to reflect on relevant issues pointing out that images have been worked as an illustration and much less as a production.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nathalye Nallon Machado, Universidade Federal de Juiz de Fora

Pedagoga, com mestrado em Educação pela UFJF, atualmente doutoranda do mesmo Programa. Professora e Coordenadora Pedagógica da Rede Municipal de Juiz de Fora, MG.

Anderson Ferrari, Universidade Federal de Juiz de Fora

Possui graduação em Licenciatura Em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1991), graduação em Bacharelado em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1994), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2000) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Atualmente é professor adjunto de Ensino de História da Faculdade de Educação da UFJF, lecionando as disciplinas de Prática Escolar, Fundamentos Teórico-metodológico em História e Didática e Prática do Ensino de História. É professor permanente do PPGE/UFJF (mestrado e doutorado) da Universidade Federal de Juiz de Fora. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Linguagem Conhecimento e Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, gênero, sexualidade, currículo e homossexualidade. Em 2010 desenvolveu o período de pós doutorado na Faculdade de Belas Artes da Universidade de Barcelona, trabalhando com a relação entre Cultura Visual, Educação e Homossexualidades. Em 2013 foi agraciado com a menção honrosa Cora Coralina do edital da ANPED/SECADI pela importante contribuição para área de Diversidade Sexual e Educação. Entre 2014 a 2016 ocupou o cargo de presidente nacional da ABEH- Associação Brasileira de Estudos da Homocultura.

References

BARBOSA, Ana Mae. O ensino da arte e do design quando se chamava desenho: reforma Fernando de Azevedo. In. FERRARI, Anderson. Dossiê Cultura Visual e Educação. Revista Educação em Foco, vol. 18, n.2, Juiz de Fora: EdUFJF, 2013.

__________.Tópicos Utópicos. Belo Horizonte: C/Arte, 1998.

BREA, José Luis. Estudios Visuales: La epistemología de la visualidad en la era de la globalización. Madrid: Ediciones Akal, 2005.

FORQUIN, Jean Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.

_____. Evoluções recentes do debate sobre a escola, a cultura e as desigualdades na França. In. FRANCO, C. (org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed, 2001.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artmed, 2000.

_______. Catadores da Cultura Visual: transformando fragmentos em nova narrativa educacional. Porto Alegre: Mediação, 2007.

_______. Educación y Cultura Visual. Barcelona: Octaedro, 2010.

JENKINS, Keith. A História repensada. São Paulo: Contexto, 2011.

LOPONTE, Luciana Grupelli. Pedagogias visuais do feminino: arte, imagens e docência. Currículo sem fronteiras, v.08, n.2, pp. 148-164, Jul/Dez 2008. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org. Acesso em: abril de 2015.

MARCELLO, Fabiana de Amorim. Cinema e Pedagogia do olhar. In: COSTA, Marisa Vorraber (org.). A educação na cultura da mídia e do consumo. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2009.

MARSHALL, J. Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: PETERS, M.A.; BESLEY, T. (orgs). Por que Foucault? Novas diretrizes para a pesquisa educacional. Porto Alegre: Artmed, 2008.

MARTINS, Raimundo. Narrativas Visuais: imagens, visualidades e Experiência educativa. VIS – Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte da UNB. Vol.8, n.1, 2009.

NÓVOA, Antônio. Os professores e as histórias de sua vida. In: _____ (org.). Vida de

professores. 2ª. Ed. Porto: Porto Editora, 1995.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Três notas sobre a formação inicial em Artes Visuais: a perspectiva da cultura visual, o endereçamento e os diários de aula. In; FERRARI, Anderson. Dossiê Arte, Cultura Visual e Educação. Instrumento Revista de estudo e pesquisa em educação, vol. 14, n. 2, Juiz de Fora: EdUFJF, 2012.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. 156 p.

TARDIF. M. Saberes docentes & Formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo; MARTINS, Alice Fátima. Entre subjetividades e aparatos pedagógicos: o que nos move a aprender? Visualidades: Revista do Programa de Mestrado em Cultura Visual. Goiânia:UFG, FAV, 2013, p. 59-72.

WALTER, John A. & CHAPLIN, Sarah. Uma introduccióna La Cultura visual. Barcelona: Ediciones Octaedro, 2002.

Published

2017-05-02

How to Cite

Machado, N. N., & Ferrari, A. (2017). "I do not remember, I do not remember ." Experiences with visual culture before Graduation in Pedagogy. Revista Digital Do LAV, 10(1), 082–098. https://doi.org/10.5902/1983734826286