When you mark, is there no going back?
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734831718Keywords:
“Pixação”, Art, Subjectivities, SchoolsAbstract
It was the problematizing look from the city to the school that structured this research to put under suspicion what we look at without realizing it. How can images produce subjects belonging or not to a particular place? This question led us to investigate the meanings between the art of graffiti and what is known as "pixação" to problematize the processes of constitution of subjects amid discourses of appreciation and devaluation of these expressions and marks in the city. We work with the poststructuralist perspective, with special inspiration by the studies of Michel Foucault, helping us think that we are the result of discourses crossed by relations of power. One of the points that caught our attention was the work of the cultural articulator, which enabled us to work with the relationship between art and feminism.Downloads
References
CATUNDA, L. Recortes de Leda Catunda. / Instituto Arte na Escola. Autoria de Marília de Oliveira Diaz, Coord. Mirian Celeste e Gisa Picosque. - São Paulo, 2006.
CLARK, Lygia. Da obra ao acontecimento. Somos o molde. A você cabe o sopro. Catálogo organizado pelo Museu de Belas Artes de Nantes, França /Pinacoteca do Estado de São Paulo e colaboração de Associação Cultural Lygia Clark. Curadores Suely Rolnick e Corinne Diserens, 2005/2006.
COSTA, A.A.A. As donas no poder. Mulher e política na Bahia. Salvador: NEIM/UFBa -Assembléia Legislativa da Bahia. 1998. Coleção Bahianas, 02, 248p.
DUCHAMP, M. Ato Criativo. In: A nova Arte, BATTCOCK, Gregory. [Editor]. Tradução Cecília Prada e Vera Campos Toledo, São Paulo, Perspectiva, 2004, p. 71-74.
FISCHER, R. M. B. Trabalhar com Foucault: arqueologia de uma paixão. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012. (Coleção Estudos Foucaultianos, 9), 166 p.
FOUCAULT, M. 1984- O cuidado com a Verdade. In: Ditos e Escritos V: Ética, Sexualidade e Política. Manoel Barros da Motta (Org.), tradução Elisa Monteiro e Inês Autran Dourado Barbosa, 3. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014, p. 234-245.
FOUCAULT, M. 1988- As Técnicas de si. In: Ditos e Escritos IX: Genealogia da Ética, Subjetividade e Sexualidade. Manoel Barros da Motta (Org.), tradução Abner Chiquieri, 3º ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2014, p. 264-296.
HERNÁNDEZ, F. H. A pesquisa baseada nas artes: proposta para repensar a pesquisa educativa. In: Pesquisa Educacional Baseada em Artes A/r/tografia. (Orgs.). Belidson Dias e Rita L. Irwin. Santa Maria: Ed. da UFSM, 2013, p. 39-62.
LARROSA, J. Tremores: escritos sobre experiência Jorge Larrosa; tradução Cristina Antunes, João Wanderley Geraldi. 1. ed.; 1. reimp. - Belo Horizonte: Autêntica editora, 2015, 175 p. (Coleção Educação: Experiência e sentido).
LOPONTE, L.G. Pedagogias Visuais do feminino: arte, imagens e docência. Currículo sem Fronteias, v.8, n2, pp. 148-164, jul/dez 2008. ISSNN 1645-1384.
LOURO, G. L. Gênero, Sexualidade e Educação. Uma perspectiva pós- estruturalista. 16. ed. Petrópolis, RJ, Editora Vozes, 2014. 184 p.
LYNCH, K. A imagem da cidade. 3º ed. São Paulo - Martins Fontes, 2011.
MARSHALL, J. D. Michel Foucault: pesquisa educacional como problematização. In: PETERS; A., M.; BESLEY, T. (Org.). Por que Foucault? Novas diretrizes para a pesquisa educacional. Tradução de Vinícius Figueira Duarte. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 25-39.
MATTOS, Z. Narrativas de mulheres das classes populares: modos de subjetivação e educação escolar. Tese defendida pelo Programa de Pós-graduação em Educação da UFJF em 2014.
MC CORMICK, C. Trepass. A história da Arte Urbana não Encomendada. Ethel Senso (Ed.), Editora Taschen, 2010.
MORENA, M. Miradas femininas – mulheres no muro: traços femininos nos grafites de Salvador. V ENECULT - Encontro de Estudos Multidisciplinares em Cultura, 27 a 29 de maio de 2009, Faculdade de Comunicação/UFBa, Salvador-Bahia-Brasil. Disponível em: http://www.cult.ufba.br/enecult2009/19477.pdf. Acesso em: 25 jan. 2017.
RAMOS, C.M.A. Grafite & Pichação: por uma nova epistemologia da cidade e da arte. 16º Encontro Nacional da Associação Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas Dinâmicas Epistemológicas em Artes Visuais - 24ª , 28 de setembro de 2007, Florianópolis. ANPAP, p. 1260-1269.
SIMIONI, Ana Paula Cavalcanti. Profissão Artista: Pintoras e Escultoras Acadêmicas Brasileiras. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo: Fapesp, 2008.
SKLIAR, Carlos. Desobedecer a linguagem: educar. Ed. Autêntica, Belo Horizonte, 2014. (Coleção Educação: Experiência e Sentido). Coord. Jorge Larrosa e Walter Kohan.
SOIHET, R. Mulheres pobres e violência no Brasil urbano. In: Histórias das Mulheres no Brasil. Mary Del Priore (Org.), 7. ed. São Paulo, Contexto, 2004, p. 362-400.
VASCONCELOS, L. R.; FERREIRA S. de S. Mulheres da rua: questões de gênero na prática do grafite. XII semana de ciências sociais da UFSCar. Universidade de São Carlos. Anais, 2014 n.2. Disponível em: http://www.semanasociais.ufscar.br/. Acesso em: 25 jan. 2017.
WOODWARD, K. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: Identidade e Diferença: a perspectiva dos Estudos Culturais/ Tomaz Tadeu da Silva (Org.). Stuart Hall, Kathryn Woodward. 15. ed. – Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, p. 7-72.

