The ‘space’ of contemporary art in educational contexts: socio-cultural confluences and interferences

Authors

  • Kelly Bianca Clifford Valença

DOI:

https://doi.org/10.5902/198373482198

Keywords:

Contemporary art, Teaching art, Visual culture

Abstract

This work investigates the way how six students attending the Visual Arts Teaching Program at the Visual Arts College of the Federal University of Goiás, understand and interrelate with contemporary art images as their teaching object. Inspired on my observations concerning the resistance to the use of these images in classrooms, this research constitutes a sample of collected data that builds a net of point of views that sometimes overcross, sometimes diverge, but, especially, reflect pedagogical, social and cultural issues naturalized in the understandings and conceptions of those future teachers. Developed through individual interviews and focal groups, this investigation is oriented by a qualitative methodological perspective which considers images, talks, silences, gestures and reactions as part of a critical and constructive analysis of narratives that dialogue with visual culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Kelly Bianca Clifford Valença

Professora efetiva da Universidade Federal de Goiás, Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação

References

COTRIM, Gilberto. História global: Brasil e geral. São Paulo: Saraiva, 2007.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Ivonna. O planejamento da pesquisa qualitativa: teoria e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

EFLAND, A.; FREEDMAN, K.; STUHR, P. Teoria Posmoderna: Cambiar concepciones del arte, la cultura y la educíon. In: La educación en el arte posmoderno. Barcelona: Paiós, 2003, pp.39-98.

HERNÁNDEZ. Fernando. Catadores da cultura visual: proposta para uma nova narrativa educacional. Porto Alegre: Editora Mediação, 2007.

GASKELL, George. Entrevistas individuais e grupais. In: GASKELL, George e BAUER, Martin. Pesquisa qualitativa com texto imagem e som: um manual prático. Petrópolis: Vozes, 2004, pp. 64-113.

MARTINS, Raimundo. A cultura visual e a construção social da arte, da imagem e das práticas do ver. In: OLIVEIRA, Marilda (org.). Arte, educação e cultura. Santa Maria: Editora da UFSM, 2007a, pp. 18-40.

MARTINS, Raimundo. Porque e como falamos da cultura visual? Visualidades - Revista do programa de Mestrado em Cultura Visual. Goiânia, v. 4, n. 1 e 2, pp. 65-79, dez. 2007b.

OLIVEIRA, Marilda; FREITAG, Vanessa. A produção contemporânea como espaço de conflito no ensino de artes. Raimundo Martins (Org.). Visualidade e Educação. Goiânia: FUNAPE/Programa de Pós Graduação em Cultura Visual, n. 3, pp. 117-130, 2008.

RICHTER, Ivone. Interculturalidade e estética do cotidiano no ensino das artes visuais. Campinas: Mercado de Letras, 2003.

ROUGE, Isabelle de Maison. A arte contemporânea. Lisboa: Inquérito, 2003.

THISTLEWOOD, David. Arte contemporânea na educação: construção, dês-construção, re-construção, reações dos estudantes britânicos e brasileiros ao contemporâneo. In: BARBOSA, Ana Mae (org.). Arte educação contemporânea: consonâncias internacionais. Tradução: Martin Grossmann e Maria Inês Amoroso. São Paulo: Cortez, 2005, pp. 113 -125.

VALENÇA, Kelly. Arte contemporânea na formação de professores: um estudo com alunos da Licenciatura em Artes Visuais da UFG. 2009. 113 p. Dissertação (Mestrado em Cultura Visual) - Faculdade de Artes Visuais, Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2009.

VICENTINO. Cláudio. História geral. São Paulo: Scipione, 2002.

Published

2010-10-25

How to Cite

Valença, K. B. C. (2010). The ‘space’ of contemporary art in educational contexts: socio-cultural confluences and interferences. Revista Digital Do LAV, 4(4), 001–011. https://doi.org/10.5902/198373482198