Multiple paths of an Arts-Based Research
DOI:
https://doi.org/10.5902/1983734815108Keywords:
ABR, Methodological trajectories, Narrative, Dissertation, LearningsAbstract
This paper deals on the challenges and encounters of a master's degree research trajectory which is initially built on 'Arts-Based Research' (ABR), also known as 'Arts Based Educational Research' (ABER), to produce its own methodological ways. For so, it involves detours, doubts and experimentations which articulate images, education, art, literature, narrative and quotidian spaces, so that the dissertation's writing and reading happen as a place of creation. Narrative and photographic elements, which build routes by narration, are then linked so that the images do not explain phenomena, but instead they open possibilities to other constructions, other learnings.Downloads
References
BARONE, Tom & EISNER, Elliot. A Pesquisa Educacional baseada nas Artes. In GREEN, Judith; CAMILLI, Gregory; ELMORE, Patricia. Complementary Methods in Educacional Research. Nova Iorque: Lawrence Erlbaum Associates Inc. 2006. pp. 95-103 (Tradução: Leonardo Charréu)
CAMPBELL, Brígida. Canteiro de Obras: derivas sobre uma cidade-pesquisa habitada por práticas artísticas no espaço público. Belo Horizonte: UFMG, 2007. (Mestrado em Artes). Escola de Belas Artes, Universidade Federal de Minas Gerais, 2007.
DELEUZE, Gilles. Bergsonismo. São Paulo: Ed.34, 1999.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. São Paulo: Escuta, 1998.
DIAS, Rosa Maria. Nietzsche, vida como obra de arte. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich. Obras Incompletas. Editora Nova Cultura: São Paulo, 1999.
OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Contribuições da perspectiva metodológica ‘investigação baseada nas artes’ e da a/r/tografia para as pesquisas em educação. In Anais da 36ª Reunião Nacional da ANPED. Goiânia: UFG, 2013. Disponível em:
http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_aprovados/gt24_trabalhos_pdfs/gt24_2792_texto.pdf. Acesso em: 03 de maio de 2014.
ROLNIK. Suely. O Mal-estar na diferença. Psicanálise. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, n. 3, 1995. pp. 97-103.
SARTRE, Jean-Paul. A Náusea. 8ª Edição. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1994.
TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo. Reflexividade e pesquisa empírica nos inflitráveis caminhos da cultura visual. In TOURINHO, Irene; MARTINS, Raimundo (Orgs.). Processos e Práticas de Pesquisa em Cultura Visual e Educação. Santa
Maria: Editora da UFSM, 2013. pp.61-76.