Returning to life outside: through the lens of children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644488882

Keywords:

Environment, Photographs, Child

Abstract

Even today, the world is experiencing the consequences of COVID-19 in different economic, environmental and mainly emotional contexts, with the need, due to the impacts produced by the pandemic, to propose new studies and research in all areas of knowledge. Among the consequences caused, in addition to health-related problems, are the difficulties faced by society with unemployment, violence and emotional illnesses, still detected in children, adolescents and adults as a consequence of the isolation experienced by humanity. The objective of the study was to promote activities related to photographic records of children, natural environments and green areas of the school, after the resumption of in-person teaching at the school. From the results obtained, it was possible to observe different levels of involvement and interaction processes between children and their peers, the school environment and nature. The results obtained allowed reflections and discussions regarding the effects of isolation, but mainly how life and nature are always ready to start again. In this sense, environmental sensitivity, a characteristic observed in the childhood context, can be considered as a variable to be learned and incorporated by adults, as childhood knowledge.

Author Biographies

Alice Maria Corrêa Medina, University of Brasília

Professora  da Universidade de Brasília - UnB; Professora da Faculdade de Educação Física (FEF) da Universidade de Brasília – UnB; Pós-doutorado em Ciências Sociais - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo – PUC/SP; Pós-doutorado em Educação - Universidade de Brasília; Pós-doutorado em Educação Universit de Barcelona; Doutorado em Ciências da Saúde – Universidade de Brasília - UnB.

Juliana Faria de Barros, University of Brasília

Discente do curso de Educação Física da UnB; Bolsista do Programa de Iniciação Científica da UnB.

References

ALMEIDA, Isabelle Lina de Laia et al. Isolamento social e seu impacto no desenvolvimento de crianças e adolescentes: uma revisão sistemática. Revista Paulista de Pediatria, v. 40, p. 1-9, 2022. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rpp/a/ZjJsQRsTFNYrs7fJKZSqgsv/?lang=pt Acesso em: 03 set. 2024.

BARBOSA, Maria Carmem Silveira. Por amor e por força: rotinas na educação infantil. Porto Alegre: Artmed, 2006.

BIEGING, Patrícia; BUSSARELLO, Raul; RIBAS, Vania; OLIVEIRA, Lídia. Tecnologia e novas mídias. São Paulo: Pimenta Cultural, 2013.

BITES, Cattarina Kathleen Silva. As práticas pedagógicas na educação infantil durante a pandemia da covid-19. 2022. 55 f., il. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) — Universidade de Brasília, Brasília, 2022. Disponível em: https://bdm.unb.br/handle/10483/31304?mode=full Acesso em: 03 set. 2024.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 19, 26–28, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Ycc5QDzZKcYVspCNspZVDxC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 03 set. 2024.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei de diretrizes e bases - LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

_____. Ministério da Educação e do Desporto. Referencial Curricular Nacional para Educação Infantil, Brasília, DF: MEC, 1998.

_____. Ministério da Educação (MEC). Secretaria de Educação Básica (SEB). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil .Brasília: MEC/SEB, 2010.

_____. Conselho Nacional de Educação (CNE). Resolução CNE/CP nº 2, de 15 de junho de 2012. Estabelece Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Ambiental. Diário Oficial da União, Brasília, DF , n. 116, 18 jun. 2012. Seção 1, p. 70.

BRONFENBRENNER, Urie; MORRIS, Pamela. The ecology of developmental processes. In. Damon, W. (Org. Série); LERNER, R. M. (Org. Volume). Handbook of child psychology: theoretical models of human development. New York: John Wiley; Sons v. 1. p. 993-1027, 1998.

CAMARGO, Andréia R. O; LEITE, César D. P. Desaprender a cada tempo em tempos pandêmicos: crianças, artes e outros contágios. Revista: Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 22, n. Especial, p. 1446-1464, dez./dez., 2020. Universidade Federal de Santa Catarina.

CONCEIÇÃO, Fabiana da; OLIVEIRA, Rosália Sanábio de. Minhoca Milu: a natureza está onde você pisa! [livro eletrônico] 1.ed. – Curitiba-PR: Editora Bagai, 2021. E-Book.

DENZIN, Norman; LINCOLN, Yvonna. O Planejamento da Pesquisa Qualitativa: Teorias e Abordagens. [Netz, Sandra Trad] Porto Alegre: Artmed, 2006.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 1999.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Metodologia do trabalho científico. 4.ed. São Paulo: Atlas, 1993.

LEITE, Carlos. Blocos, infância e crianças: entre movimentos e ensaios brincantes. Revista Digital do LAV –Santa Maria –vol. 14, n. 2, p. 321 –336 –mai./ago. 2021 ISSN 1983 –7348 http://dx.doi.org/10.5902/1983734865767 Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/revislav/article/view/65767/pdf Acesso em: 25 fev. 2025.

LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MARQUES, Emanuele Souza; MORAES, Claudia Leite de; HASSELMANN, Maria

Helena; DESLANDES, Suely Ferreira; REICHENHEIM, Michael Eduardo. Violence against women, children, and adolescents during the COVID-19 pandemic: overview, contributing factors, and mitigating measures. Cad. Saúde Pública, vol.36 no.4 Rio de Janeiro, 2020 - Epub abr. 30. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csp/v36n4/en_1678-4464-csp-36-04-e00074420 Acesso em: 03 set. 2024.

MEDINA, Alice Maria Corrêa. Relational paradigm of life new meanings and values for life when viruses threaten. Revista da FUNDARTE, [S. l.], v. 44, n. 44, p. 1–10, 2021. DOI: 10.19179/2319-0868.819/862. Disponível em: https://seer.fundarte.rs.gov.br/index.php/RevistadaFundarte/article/view/862 . Acesso em: 03 set. 2024.

MÈREDIEU, Florence de. O desenho infantil. 6. ed. São Paulo: Cultrix, 1999.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O Desafio do Conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 2.ed., São Paulo: Hucitec/ Abrasco, 1993.

PLATT, Vanessa Borges; GUEDERT, Jucélia Maria; COELHO, Elza Berger Salema. Violência contra crianças e adolescentes: notificações e alerta em tempos de pandemia. Rev. paul. pediatr. [online]. 2021, vol.39, e2020267. Epub Oct 28, 2020. ISSN 1984-0462.. https://doi.org/10.1590/1984-0462/2021/39/2020267. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rpp/v39/pt_1984-0462-rpp-39-e2020267. Acesso em: 03 set. 2024.

SANTOS, Diego, Vinícius Brito dos; SANTOS, Geiza, Venícia dos. Trazendo a Educação Infantil de volta: estratégias para o pós-pandemia. Ensino em Perspectivas, [S. l.], v. 4, n. 1, p. 1–19, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/ensinoemperspectivas/article/view/11093 . Acesso em: 3 nov. 2023.

YIN, Robert. Estudo de caso. Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.

Published

2025-05-09

How to Cite

Medina, A. M. C., & Barros, J. F. de. (2025). Returning to life outside: through the lens of children. Education, 50(1), e64/1–22. https://doi.org/10.5902/1984644488882

Most read articles by the same author(s)