Contemporary Public Policies and teaching knowledge in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644487602Keywords:
Teaching in Early Childhood Education, GovernanceAbstract
This investigation is an excerpt from a larger study, developed at the Professional Master's level in Education, which aims to understand how teaching knowledge is organized and transformed, through the political conditions of a given time. Thus, this article problematizes the government practices carried out by the National Common Curricular Base in teaching Early Childhood Education. Methodologically, it uses the post-critical framework, especially Michel Foucault's theories, taking government as a theoretical-analytical tool for the analyzes undertaken. We seek the government in this work, to understand how power is exercised, in the sense of directing the conduct of some people over others or over oneself. The empirical corpus, the materiality for analysis, consists of narrative questionnaires carried out with Early Childhood Education teachers on the North Coast of Rio Grande do Sul. Based on the writings of the participating teachers, it is clear that the National Common Curricular Base aims to define certain ways of being a teacher, based on sensitive and reflective teaching, “creatively” and welcoming, active and mediating, in which it works as government strategies to constitute a norm around how to be a “good teacher” in Early Childhood Education.
References
ANDRADE, Sandra dos Santos. A entrevista narrativa ressignificada nas pesquisas educacionais pós-estruturalistas. In: MEYER, Dagmar Estermann; PARAÍSO, Marlucy Alves (org.). Metodologias de pesquisas pós-críticas em educação. Belo Horizonte: Mazza, 2012.
ANFLOR, Patricia Santos. A Implementação da obrigatoriedade de oferta de matrícula para crianças de 4 e 5 anos na Educação Infantil e o governamento da Infância. 2019. 113 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul (UERGS), Osório, 2019.
BATISTA, Rosa; ROCHA, Eloisa Candal. Docência na educação infantil: origens de uma constituição profissional feminina. Zero-a-Seis, Florianópolis, v. 20, n. 37, p. 95–111, maio 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2018v20n37p95. Acesso em: 11 abr. 2024.
BRASIL. Parecer nº 20, de 11 de novembro de 2009. Revisão das Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília, DF, CNE/CEB, 2009.
BRASIL. Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular [...]. Brasília, DF, MEC/CNE/CP, 2017. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79631-rcp002-17-pdf&category_slug=dezembro-2017-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 4 dez. 2023.
BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Infância e maquinarias. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
BUJES, Maria Isabel Edelweiss. Infância e poder: breves sugestões para uma agenda de pesquisa. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (org.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 179–196.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. A invenção do pedagogo generalista: problematizando discursos implicados no governamento de professores em formação. 2011. 302 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, 2011. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/36334. Acesso em: 18 maio 2023.
CARVALHO, Rodrigo Saballa de; FOCHI, Paulo Sergio. A pedagogia do cotidiano na (e da) educação infantil. Em Aberto, Brasília, v. 30, n. 100, p. 15–19, set./dez. 2017. Disponível em: https://www.lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/174272/001057561.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 08 jul. 2021.
COSTA, Sylvio de Sousa Gadelha. De fardos que podem acompanhar a atividade docente ou de como o mestre pode devir burro (ou camelo). Educação & Sociedade, Campinas, v. 26, n. 93, p. 1257–1272, dez. 2005. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302005000400009&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 11 abr. 2024.
CRUZ, Amanda Porto da; MOTA, Maria Renata Alonso. Os deslocamentos da noção de infância na racionalidade neoliberal: uma análise sobre as políticas curriculares contemporâneas para a educação infantil. Horizontes, Itatiba, v. 40, n. 1, p. e022016, ago. 2022. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/1156. Acesso em: 11 abr. 2024.
FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população: curso dado no Collège de France (1977–1978). trad. Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008.
FOUCAULT, Michel. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975–1976). trad. Maria Ermantina Galvão. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2010.
GADELHA, Sylvio. Biopolítica, governamentalidade e educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009.
GADELHA, Sylvio. Biopolítica: No que isso interessa aos educadores. In: GADELHA, Sylvio; PULINO, Lúcia Helena. Biopolítica, Escola e Resistência: Infâncias para a formação de professores. Campinas: Alínea, 2012.
GERHARDT, Cláudio; SANTAIANA, Rochele da Silva. A BNCC como estratégia de governamento da educação brasileira. In: SEMINÁRIO BRASILEIRO DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 8., SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ESTUDOS CULTURAIS E EDUCAÇÃO, 5., 2019, Canoas. Anais [...]. Canoas: ULBRA, 2019. Disponível em: https://www.2019.sbece.com.br/site/anais2?AREA=9#C. Acesso em: 22 fev. 2024.
LOCKMANN, Kamila. História das práticas de atendimento à infância no Brasil: entre a caridade e a assistência científica. In: LOCKMANN, Kamila (org.). Infância(s), educação e governamento. Rio Grande: Editora da FURG, 2013. p. 39–58. 12 v.
LOCKMANN, Kamila; MOTA, Maria Renata Alonso. Práticas de assistência à infância no Brasil: uma abordagem histórica. Revista Linhas, Florianópolis, v. 14, n. 26, p. 76–111, jul. 2013. Disponível em: http://www.revistas.udesc.br/index.php/linhas/article/view/198472381426201376. Acesso em: 11 abr. 2024.
NÖRNBERG, Marta. Políticas conservadoras e (des)intelectualização da docência. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1–14, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15360. Acesso em: 11 abr. 2024.
RICHTER, Ana Cristina. Biopolítica e governamentalidade na infância: uma leitura das políticas educacionais contemporâneas para a Educação Infantil. 2013. 208 f. Tese (Doutorado em Educação) – Setor de Educação, Universidade Federal do Paraná (UFPR), Curitiba, 2013. Disponível em: https://acervodigital.ufpr.br/xmlui/handle/1884/30345. Acesso em: 22 fev. 2024.
SILVA, Mozart Linhares da; FREITAS, Josí Aparecida de. A Base Nacional Comum Curricular e a arte neoliberal de governar a Educação no Brasil. Educativa – Revista de Educação, Goiânia, v. 23, p. e8097–e8097, 2020. Disponível em: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/8097. Acesso em: 22 fev. 2024.
SILVA, Roberto Rafael Dias da. Docência, governo e verdade: elementos para uma análise anarqueológica. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 21, n. 2, jul./dez. 2014. Disponível em: https://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/4308. Acesso em: 22 fev. 2024.
TRAVERSINI, Clarice Salete; MELLO, Darlize Teixeira de. A Base Nacional Comum Curricular: olhares sobre os desafios da implementação do currículo nacional normativo em vigor no Brasil. TEXTURA – Revista de Educação e Letras, Canoas, v. 22, n. 50, p. 3–18, abr./jun. 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)