Contemporary Public Policies and teaching knowledge in Early Childhood Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644487602

Keywords:

Teaching in Early Childhood Education, Governance

Abstract

This investigation is an excerpt from a larger study, developed at the Professional Master's level in Education, which aims to understand how teaching knowledge is organized and transformed, through the political conditions of a given time. Thus, this article problematizes the government practices carried out by the National Common Curricular Base in teaching Early Childhood Education. Methodologically, it uses the post-critical framework, especially Michel Foucault's theories, taking government as a theoretical-analytical tool for the analyzes undertaken. We seek the government in this work, to understand how power is exercised, in the sense of directing the conduct of some people over others or over oneself. The empirical corpus, the materiality for analysis, consists of narrative questionnaires carried out with Early Childhood Education teachers on the North Coast of Rio Grande do Sul. Based on the writings of the participating teachers, it is clear that the National Common Curricular Base aims to define certain ways of being a teacher, based on sensitive and reflective teaching, “creatively” and welcoming, active and mediating, in which it works as government strategies to constitute a norm around how to be a “good teacher” in Early Childhood Education.

Author Biographies

Andreia do Nascimento Santos, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

 Mestra Profissional em Educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação Mestrado Profissional (PPGED-MP) da Uergs. Graduada em Pedagogia – Licenciatura pela Universidade Estadual do Rio Grande do Sul, Osório, Brasil. 

Rochele da Silva Santaiana, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Mestre e Doutora em Educação pela UFRGS. Atua como docente em cursos de
Especialização Lato Sensu, docente da Graduação em Pedagogia da Universidade Estadual do
Rio Grande do Sul (Uergs), docente do Programa de Pós-graduação em Educação da Uergs
Mestrado Profissional em Educação.

Veronice Camargo da Silva, Universidade Estadual do Rio Grande do Sul

Doutora e Mestre em Letras- Área de Concentração-Linguística Aplicada. Graduada em Letras. Foi professora da Ed. Básica. É professora adjunta da Universidade Estadual do Rio grande do Sul e professora do Programa de Pós-graduação em Educação-UERGS.

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Published

2025-02-03

How to Cite

Santos, A. do N., Santaiana, R. da S., & Silva, V. C. da. (2025). Contemporary Public Policies and teaching knowledge in Early Childhood Education. Education, 50(1), e12/1–19. https://doi.org/10.5902/1984644487602