Charges as social portraits: fostering critical reflections in the educational environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644487367

Keywords:

Textual Genres, Critical Thinking, Didactic Resources

Abstract

In the contemporary academic context, the analysis of textual genres emerges as a crucial component for understanding language and its interaction with the sociocultural environment, especially in relation to charges, which are noted for their brevity and critical content. This study aims to explore the charge as a didactic tool, assessing its potential in fostering critical thinking among students. Language, through textual genres, enables meaning-making and social interaction. In schools, reading and writing should promote critical reflection and the social use of language. Pedagogical workshops foster collective learning. Qualitative analysis reveals meaningful categories within the discursive practices that shape educational experiences and interactions. Employing a methodology that combines bibliographic and field research, this study seeks to investigate how interaction with charges can enrich the educational experience. Preliminary results suggest that editorial charges, by integrating verbal and visual elements in an engaging manner, stimulate critical reflection and enhance student participation in discussions relevant to the social reality they are part of. The research indicates that editorial charges, by provoking analysis and debate on current themes, significantly contribute to the development of critical thinking in students, highlighting the importance of addressing diverse textual genres in the educational process. Thus, the study supports the notion that the inclusion of editorial charges as pedagogical tools can enrich the learning process while promoting the development of analytical skills and social awareness among students.

Author Biographies

André Luís Rodrigues Costa, Federal Institute of Education, Science and Technology of Triângulo Mineiro

graduação em Secretariado Executivo Bilíngue - Faculdades Associadas de Uberaba (FAZU). Especialização em Assessoria Organizacional com Ênfase em Gestão Empresarial (FAZU). Licenciatura Português/Inglês (FAZU). Atualmente é servidor público federal e atua como secretário no Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática da Universidade Federal do Triângulo Mineiro - PPGECM/UFTM.

Hugo Leonardo Pereira Rufino, Federal Institute of Education, Science and Technology of Triângulo Mineiro

graduação em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Goiás (2000), mestrado em Ciências pela Universidade Federal de Uberlândia (2004), doutorado em Ciências pela Universidade Federal de Uberlândia (2011) e pós-doutorado em Computação pela Universidade de Coimbra. Atualmente sou Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico no Instituto Federal do Triângulo Mineiro - Campus Avançado Uberaba Parque Tecnológico, atuando nos cursos de Análise e Desenvolvimento de Sistemas e nos programas de pós-graduação stricto sensu: Mestrado Profissional em Educação Tecnológica e Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (ProfEPT). Tenho interesse nas áreas: tecnologias educacionais, educação a distância.

References

ALVES, Maria do Rosário do Nascimento Ribeiro. Gêneros textuais no ensino médio em uma abordagem interdisciplinar. In: APARÍCIO, Ana Sílvia Moço; SILVA, Sílvio Ribeiro (org.). Gêneros textuais e perspectivas de ensino. Campinas: Pontes, 2014. p. 99-120.

BAZERMAN, Charles; Angela Paiva Dionisio (Organizadora), Judith Chambliss Hoffnagel (Organizadora e Tradutora). Escrita, gênero e interação social. 2. ed. Recife: Pipa Comunicação, Campina Grande: EDUFCG, 2021. v. 3. 328 p.

BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 29 set. 2023.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: língua portuguesa. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: MEC/SEF, 1998. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/portugues.pdf. Acesso em: 29 set. 2023.

CARVALHO, José João de. Letramento e retextualização: uma análise no ensino médio. 2014. 223 p. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade de Brasília, Brasília, 2014. Disponível em: https://repositorio.unb.br/handle/10482/16842?mode=full. Acesso em: 22 mar. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: Saberes necessários à prática educativa. Paz e Terra,1996.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa.7. ed. Barueri-SP: Atlas, 2022.

HELBEL, Dioneia Foschiani et al. Práticas de leitura e de produção de textos na educação profissional agrícola por meio da interdisciplinaridade. 2014. 104 p. Dissertação (Mestrado em Educação Agrícola). Instituto de Agronomia, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Campus Seropédica, Rio de Janeiro, 2014. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/handle/jspui/2853. Acesso em: 22 mar. 2023.

LIMA FILHO, Adalberon Moreira de; MACIEL, Maria Delshirts. Sequência didática com emprego da argumentação como estratégia de ensino e do gênero charge sobre alimentos transgênicos como recurso didático. Indagatio Didactica, Portugal, v. 8, n. 1, p. 406-421, jul. 2016. Disponível em: https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3244/2557. Acesso em: 13 nov. 2022.

LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Procedimentos para estudo dos gêneros discursivos da escrita. Revista Intercâmbio, São Paulo, v. 15, p. 1-10, 2006. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/intercambio/article/view/3680/2405. Acesso em: 26 de abr. 2023.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Técnicas de pesquisa. 9. ed. São Paulo: Atlas, 2021.

MATIAS, Avanúzia Ferreira. Intertextualidade e ironia na interpretação de charges. 2010. 128 p. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 2010. Disponível em: https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/3596/1/2010_dis_afmatias.pdf. Acesso em: 01 abr. 2023.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 10. ed. São Paulo: HUCITEC, 2006.

PESSOA, Martha Bulcão. Trabalhando a educação ambiental através de charges e artigos jornalísticos online: uma experiência com relatos dos estudantes do curso de extensão de leitura e compreensão de textos em língua francesa. 2011. 51 p. Monografia (Graduação em Letras) – Universidade Federal da Paraíba - Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, João Pessoa, 2011. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/3175?locale=pt_BR. Acesso em: 22 mar. 2023.

SILVA, Josimar Soares da. Práticas de compreensão leitora no Ensino Médio: leitor, sentido, texto e módulo didático na sala de aula. 2019. 319 p. Dissertação (Programa de Pós-Graduação Profissional em Formação de Professores - PPGPFP) - Universidade Estadual da Paraíba, Campina Grande, 2019. Disponível em: http://tede.bc.uepb.edu.br/jspui/handle/tede/3594. Acesso em: 22 mar. 2023.

SILVA, Telma Cristina Gomes da. O Interdiscurso no gênero charge: um estudo do discurso humorístico sob a perspectiva da Análise do Discurso francesa. Revista Eletrônica de Linguística, v. 6, n. 1, p. 302-321, 2012. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/dominiosdelinguagem/article/view/14742/9604. Acesso em: 24 mar. 2023.

SOUZA, Vera Lúcia Guimarães de. A Charge e o ensino de língua inglesa em curso de ensino médio integrado em meio ambiente. Intertexto, Uberaba, v. 3, n. 01, p. 82-90, 2010. Disponível em: https://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/intertexto/article/view/100. Acesso em: 30 jan. 2023.

VIEIRA, Elaine; VOLQUIND, Léa. Oficinas de ensino: o quê? Por quê? Como? Porto Alegre: EDIPUCRS, 2002.

Published

2025-07-02

How to Cite

Costa, A. L. R., & Rufino, H. L. P. (2025). Charges as social portraits: fostering critical reflections in the educational environment. Education, 50(1), e87/1–26. https://doi.org/10.5902/1984644487367