Multiple Intelligences Inventory: translation to Brazilian portuguese

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644486601

Keywords:

Multiple intelligences inventory, Multiple Intelligences Research, Translation

Abstract

The study aimed to translate McKenzie's Multiple Intelligences Inventory (2017) for use in a larger survey of female university students. The instrument is composed only of closed questions, divided into nine sections, each of which is represented by the Multiple Intelligences. Each category contains ten questions. For the translation process, the Functional Assessment of Chronic Illness Therapy (FACIT) was adopted, consisting of seven steps. The method in question requires judges who are experts in the languages used - Portuguese and English - to verify the semantics and content. The results show that, in general, the translated and back-translated versions of the instrument were very similar in terms of words and meanings, in many cases with identical comments, translations or back-translations by the judges. The pre-test stage was essential to check that the instrument would be understood by the target audience, and during the pre-test, the participant had no difficulty in understanding the instrument or any other doubts that might arise. Therefore, it can be inferred that the final translation into Brazilian Portuguese resulted in a clear and equivalent version to the original English version, and that the translation of the instrument into Portuguese entitled "Pesquisa das Inteligências Múltiplas" will be a relevant contributor to the identification of these intelligences.

Author Biographies

Ana Paula Santos de Oliveira, Federal University of São Carlos

Graduada em Psicologia, Bacharel e Licenciatura, pela Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD no ano de 2016. Identificando-se mais com a Psicologia Clínica e Processos Psicoterapêuticos. Mestra em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos - UFSCar. Atualmente Doutoranda em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos - UFSCar, seguindo a linha de pesquisa das Altas Habilidades.

Rosemeire de Araújo Rangni, Universidade Federal de São Carlos

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade de Guarulhos (2002), graduação em Direito - Faculdades Integradas de Guarulhos (1982), mestrado em Educação - Universidade Cidade de São Paulo (2005) e doutorado em Educação Especial - Universidade Federal de São Carlos (2012). Atualmente é Professora Associada 2 da Universidade Federal de São Carlos. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Especial, atuando principalmente nos seguintes temas: altas habilidades/superdotação, dupla excepcionalidade e atendimento educacional especializado. É lider do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento do Potencial Humano (GRUPOH) (UFSCar). e Vice lider do Grupo de Pesquisa para o Desenvolvimento das Altas Capacidades (GRUPAC) (IFBA), Coordenadora do Laboratório de Pesquisa de Altas Habilidades (LAPAH). Membro da Red Internacional de Investigación, Intervención y Evaluaciónen Altas Capacidades Intelectuales (REINEVA). Membro da Comissão Científica do Grupo Interdsciplinar de Educação e Inclusão (GIEI - UNIRIO), Membro da Comissão Técnica do Conselho Brasileiro para Superdotação (ConBraSD). Chefe do Departamento de Psicologia (2021-2023).

References

ARMSTRONG, Thomas. Multiple intelligences in the classroom. 3. ed. Alexandria, VA: Association for Supervision & Curriculum Development, 2009.

BARRINGTON, Ernie. Teaching to student diversity in higher education: how Multiple Intelligence Theory can help. Teaching in Higher Education, v. 9, n. 4, p. 421 - 434, 2004. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/1356251042000252363>. Acesso em: 20 dez. de 2023.

BUDU, George Brains; KEMETSE, Judith Kafui; AMPONSAH, Kwaku Darko. A Ghanaian Study on Multiple Intelligences of Pre-Service Science Teachers in Selected Colleges of Education. Education Quarterly Reviews, Ghana, v. 5, n. 1, p. 15 – 27, 2022. Disponível em: <https://www.asianinstituteofresearch.org/EQRarchives/a-ghanaian-study-on-multiple-intelligences-of-pre-service-science-teachers-in-selected-colleges-of-education->. Acesso em: 11 dez. de 2023.

FERREIRA, Lucilene et al. Guia da AAOS/ IWH: sugestões para adaptação transcultural de escalas. Avaliação Psicológica, v. 13, n. 3, p. 457 - 61, 2014. Disponível em:< http://pepsic.bvsalud.org/pdf/avp/v13n3/v13n3a18.pdf>. Acesso em: 11 jan. de 2024.

GARDNER, Howard. Frames of Mind: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Books, 1983.

GARDNER, Howard; KORNHABER, Mindy; WAKE, Warren. Inteligência: Múltiplas Perspectivas. Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

GARDNER, Howard. Intelligence reframed: multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Books, 1999.

HUSNAINI, M. et al. Quranic Multiple Intelligences and its Implementation in Educational Institutions. International Journal of Asian Education, South Sulawesi, Indonesia, v. 2, n. 3, p. 439 – 454, 2021. Disponível em: <https://ijae.journal-asia.education/index.php/data/article/view/232>. Acesso em: 16 dez. de 2023.

MCKENZIE, Walter. Multiple Intelligences Inventory. 2017. Disponível em: <http://surfaquarium.com/MI/inventory.htm> Acesso em: 11 dez. de 2023.

NUNES, Nádia Cristina Rodrigues. Uma abordagem pedagógica para a teoria das inteligências múltiplas. Administração: Ensino e Pesquisa, Rio De Janeiro, v. 15, n. 4, p. 861 – 879, dez. 2014. Disponível em: <https://raep.emnuvens.com.br/raep/article/view/7/5> Acesso em: 11 dez. de 2023.

OLIVEIRA, L. C. et al. Tradução e adaptação transcultural do Noise Exposure Questionnaire (NEQ) para o português brasileiro. CoDAS, v. 35, n. 3, p. 1 – 16, 2023. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/codas/a/rf8tyxQZKTDgF37nXMLR8Mh/?format=pdf&lang=pt>. Acesso em: 11 jan. de 2024.

ROEDIGER, Manuela de Almeida, et al. Adaptação transcultural para o idioma português do método de triagem nutricional Determine your nutritional health® para idosos domiciliados. Ciência & Saúde Coletiva, v. 22, n. 2, p. 509 – 518, fev. 2017. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/csc/a/mgQRcrGhWLDs6LkWS3V3G5K/?lang=pt#>. Acesso em: 11 jan. de 2024.

YAVICH, Roman; ROTNITSKY, Irina. Multiple Intelligences and Success in School Studies. International Journal of Higher Education, v. 9, n. 6, p. 107 – 117, 2020. Disponível em: <https://www.sciedupress.com/journal/index.php/ijhe/article/view/18936> Acesso em: 20 dez. de 2023.

Published

2025-06-13

How to Cite

Oliveira, A. P. S. de, & Rangni, R. de A. (2025). Multiple Intelligences Inventory: translation to Brazilian portuguese. Education, 50(1), e83/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644486601