Resizing the initial years of elementary education in public schools in Mato Grosso: the founding mystical authority in the context of BNCC policy

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644485306

Keywords:

Resizing education in Mato Grosso, Curriculum Policy for Children, Deconstruction

Abstract

Supported by Derrida's post-structuralism and its discussion in curriculum theory, we focus on the injunctive rhetoric in what is called Resizing in education in Mato Grosso. We intend to interpret the discursive practice in childhood policy, highlighting the attempts to fix meanings on the Collaboration Regime syntagm. We argue that the approval of the National Common Curricular Base in Brazil authorizes the meaning of quality education as the teaching of common evaluable knowledge, giving impetus to actions based on the violent mystical authority that tends to take such meaning as given. In this sense, the Resizing seems to seek to make the responsibility of the federated entities seen outlined with the compulsory transfer of enrollments to the municipalities. It also produces not knowing, which blocks articulation and reactivity, obliterating democracy. To expose the discussion, we discuss Derrida's deconstruction in the investigation of curriculum policies, highlighting the gesture to be operated in the text and, afterwards, we present four sections that give shape to a chained problematization: the rhetorical strategies that impact schooled childhood in Mato Grosso,  the (not) knowledge that circulates about the Resizing, the nurseries in MT state: a story that people have little knowledge about.

Author Biographies

Geniana dos Santos, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da UFMT, Líder do Grupo de Pesquisas Curriculares e Discurso (GPCeD), certificado pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).

Erika Virgilio Rodrigues da Cunha, Federal University of Rondônia

Doutora em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PROPED) da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), formada em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso, Mestre em Educação também pela UFMT, Professora Associada do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) e do Curso de Pedagogia da Universidade Federal de Rondonópolis. Pós-doutoranda na linha de pesquisa Currículo: sujeitos, conhecimento e cultura, do PROPEd-UERJ, supervisionada por Alice Casimiro Lopes, a partir de 13/04/2023, no âmbito do grupo de pesquisa Políticas de currículo e cultura. Coordenou o Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu - UFMT), Campus de Rondonópolis, de agosto de 2017 a julho de 2019. Foi 2 vice-presidente da Associação Brasileira de Currículo (ABdC), no pleito 2019-2020, e 3 Vice-presidente da gestão 2021-2022. Coordenou o GT 12 - Currículo da Regional Centro-Oeste da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) (2021-2022), É parecerista Ad Hoc do GT 12 - Currículo da Anped e membro do Comitê Científico da Anped (2021-2023). Lidera o Grupo de Pesquisa Políticas de Currículo e Alteridade (dgp.cnpq.br/dgp/espelhogrupo/7093986133974601) na Universidade Federal de Rondonópolis (UFR).

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Published

2024-05-29

How to Cite

Santos, G. dos, & Cunha, E. V. R. da. (2024). Resizing the initial years of elementary education in public schools in Mato Grosso: the founding mystical authority in the context of BNCC policy. Education, 49(1), e106/1–21. https://doi.org/10.5902/1984644485306

Issue

Section

Dossiê – Políticas-práticas curriculares para infância e formação de professores: perspectivas de análise em diferentes contextos nacionais e internacionais