Resizing the initial years of elementary education in public schools in Mato Grosso: the founding mystical authority in the context of BNCC policy
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644485306Keywords:
Resizing education in Mato Grosso, Curriculum Policy for Children, DeconstructionAbstract
Supported by Derrida's post-structuralism and its discussion in curriculum theory, we focus on the injunctive rhetoric in what is called Resizing in education in Mato Grosso. We intend to interpret the discursive practice in childhood policy, highlighting the attempts to fix meanings on the Collaboration Regime syntagm. We argue that the approval of the National Common Curricular Base in Brazil authorizes the meaning of quality education as the teaching of common evaluable knowledge, giving impetus to actions based on the violent mystical authority that tends to take such meaning as given. In this sense, the Resizing seems to seek to make the responsibility of the federated entities seen outlined with the compulsory transfer of enrollments to the municipalities. It also produces not knowing, which blocks articulation and reactivity, obliterating democracy. To expose the discussion, we discuss Derrida's deconstruction in the investigation of curriculum policies, highlighting the gesture to be operated in the text and, afterwards, we present four sections that give shape to a chained problematization: the rhetorical strategies that impact schooled childhood in Mato Grosso, the (not) knowledge that circulates about the Resizing, the nurseries in MT state: a story that people have little knowledge about.
References
ALMEIDA, Rosely Santos de. Políticas de currículo para a educação infantil em Rondonópolis (MT): disputas discursivas pela fixação de uma identidade para o professor. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMT. 2017, 170p.
BORGES, Veronica; LOPES, Alice Casimiro; SANTOS, Geniana dos. Formação de professores e reformas curriculares: entre projeções e normatividade. Linhas Críticas (Online), v. 25, p. 239-256, 2019. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-04312019000100613. Acesso em 4 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v25i0.26200
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 11/2012. Regime de Colaboração entre Sistemas de Ensino. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11616-pcp011-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192 Acesso em abr. 2023.
CUIABÁ. Prefeitura Municipal de Cuiabá. Executivo Municipal. Lei Municipal de nº 6.795 de 14 de abril de 2022. Publicado na Gazeta Municipal nº 362 de 19/04/2022, 2022.
CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da; LOPES, Alice. C.. Organização curricular em áreas do conhecimento: o nome da política curricular de ciclos de Rondonópolis - MT. Revista e-Curriculum. v. 11, p. 826-846, 2013. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/view/13320. Acesso em 1 jun. 2023.
CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da; LOPES, Alice. C.. Sob o nome ciclos: disputas discursivas para significar uma educação democrática. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 12, n. 1, p. 184-202, jan./abr., 2017. Disponível em: http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa Acesso em abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i1.0010
DERRIDA, Jacques. Limited Inc. Campinas, SP: Papirus. 1991.
DERRIDA, Jacques. Gramatologia. São Paulo: Perspectiva, 2008.
DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2018, 145p.
DUQUE-ESTRADA, Paulo César. Derrida e a escritura. In.: DUQUE-ESTRADA, Paulo César. Às margens: a propósito de Derrida. Rio de Janeiro: Ed. PUC-RIO; São Paulo: Loyola, 2002.
LOPES, Alice Casimiro. Por um currículo sem fundamentos. Linhas Críticas, Brasília, DF, v.21, n.45, p. 445-466, mai./ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/4581. Acesso em jul. 2023. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v21i45.4581
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, Alice Casimiro; CUNHA, Érika; COSTA, Hugo Heleno. Da recontextualização à tradução: investigando políticas de currículo. Currículo sem Fronteiras, v. 13, 2013a, p. 392-410. Disponível em: www.curriculosemfronteiras.org . Acesso em jul. 2023.
MATHEUS, Danielle dos Santos; LOPES, Alice Casimiro. Sentidos de Qualidade na Política de Currículo (2003-2012). Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 39, n. 2, p. 337-357, abr./jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/4JCT7CZHzYpmbn4nKv5gQdc/?lang=pt. Acesso em Acesso em ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362014000200002
MARCHART, Oliver. Post-foundational political thought: political difference in Nancy, Lefort, Badiou and Laclau. Edinburgh, Edinburgh University Press, 2009.
MATO GROSSO. Decreto nº 723 de 24 de novembro de 2020. Dispõe sobre o processo de matrículas e formação de turmas na Educação Básica, nas unidades escolares da Rede Pública Estadual de Ensino de Mato Grosso. Disponível em: https://leisestaduais.com.br/mt/decreto-n-723-2020-mato-grosso-dispoe-sobre-processo-de-matriculas-e-de-formacao-de-turmas-na-educacao-basica-nas-unidades-escolares-da-rede-publica-estadual-de-ensino-de-mato-grosso Acesso em jun. 2023.
MATO GROSSO. Secretaria do Estado de Educação de Mato Grosso. Seduc apresenta metas do programa "EducAção 10 Anos" ao Conselho Estadual de Educação. Disponível em https://www3.seduc.mt.gov.br/-/22722243-seduc-apresenta-metas-do-programa-educacao-10-anos-ao-conselho-estadual-de-educacao. Acesso em jun. 2023.
MATO GROSSO. Secretaria do Estado de Educação de Mato Grosso. Decreto nº 1.497, de 10 de outubro de 2022. Dispõe sobre a Programa EducAção - 10 Anos, no âmbito do Estado de Mato Grosso. https://leisestaduais.com.br/mt/decreto-n-1497-2022-mato-grosso-dispoe-sobre-a-programa-educacao-10-anos-no-ambito-do-estado-de-mato-grosso?q=1988. Acesso em jul. 2023.
MATO GROSSO. Secretaria do Estado de Educação de Mato Grosso. Redimensionamento na Educação é obrigação legal, de acordo com a Constituição Federal e com a LDB. Disponível em https://www3.seduc.mt.gov.br/-/22994254-Redimensionamento-na-educacao-e-obrigacao-legal-de-acordo-com-a-constituicao-federal-e-com-a-ldb. Acesso em jun. de 2023.
MOUFFE, Chantal. Por um modelo agonístico de democracia. Revista de Sociologia e Política. Nº 25, p.11-23, Nov., 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/k5cVRT5zZcDBcYpDCTxTMPc/. Acesso em ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-44782005000200003
SANTOS, Geniana; CRAVEIRO, Clarissa B.; DESTRO, Denise S. Estratégias Retóricas do Todos pela Educação: contexto de influência e de intervenção. Revista e-Curriculum. Nº 21, p. 01-22, Mar. 2023. Disponível em: v. 21 (2023): Fluxo contínuo | Revista e-Curriculum (pucsp.br). Acesso em jul. de 2023. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e55013
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)