Early childhood education in/of the countrysid: a look at the positionings and discussions of the Inter-forums movement of early childhood education of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484657

Keywords:

Early Childhood Education in/of the Countryside, Early Childhood Education, Education of the Countryside, Inter-Forums Movement of Early Childhood Education in Brazil

Abstract

This text aims to highlight the debates and positions of researchers associated with the Inter-Forums Movement of Early Childhood Education of the Brazil (Mieib) on Early Childhood Education in/of the Countryside, from 2008 to 2019, through the mapping of productions available on the movement's website. The interest in that movement is justified because it is an important autonomous organization, in defense of Early Childhood Education in its various dimensions. In addition, the theme also arose from the importance of giving visibility to countryside children and childhoods, an issue that has been highlighted in recent years, especially after the guarantee of the right to education by the Federal Constitution of 1988 and the Law of Guidelines and Bases of 1996. It is a bibliographic research, based on a critical and dialectic analysis and with the use of interviews. Furthermore, it relies on Antonio Gramsci's reflections on civil society. As a result, it was identified that the site aggregates debates related to Education of the Countryside, social movements and other issues; but there are still few studies and research referring to Early Childhood Education in/of the Countryside and, when they appear, they are immersed in general guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the debate on Early Childhood Education in/of the Countryside is still timid, even though Mieib presents a position committed to children and childhoods residing in different contexts.

Author Biographies

Fernanda Cerqueira Candido da Silva, State University of Santa Cruz

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC), localizada no município de Ilhéus/BA - Brasil, e atualmente bolsista da Fapesb desta mesma instituição. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Santa Cruz (UESC). Integrante do grupo de pesquisa Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPGE) da UESC. Pesquisa na área de Políticas Públicas com o foco na Educação Infantil do/ no Campo. Foi bolsista da CNPq durante os anos (2020-2021) e CNPQ-AF durante os anos (2021-2022) de iniciação científica pela UESC.

Emilia Peixoto Vieira, State University of Santa Cruz

Doutora em Educação pela Universidade Unicamp (2011) e Pós-doutorado na Universidade Sorbonne Paris Nord, no Grupo Experice (CNPq, 2021-2023), Mestre em Educação pela Universidade de São Paulo (2001) e Graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1996). Professora Titular da Universidade Estadual de Santa Cruz, localizada no município de Ilhéus/BA - Brasil, e Vice-Coordenadora do Programa de Pós-Graduação Mestrado Profissional em Educação/PPGE na mesma instituição. É coordenadora do Grupo de Pesquisa (2006) CNPq Políticas Públicas e Gestão Educacional (PPeGE) e do Projeto de Extensão Fortalecimento e Articulação da Educação Infantil/UESC (2008). É editora da Revista Educação Básica em Foco da Anpae (2019 -). Em 2021 e em 2023, obteve financiamentos do Consulado Francês em Recife de Apoio a eventos científicos franco-brasileiros no Nordeste, com o título "Crianças, Infâncias e Educação do Campo: Diversidades e Conexões Brasil e França". Coordena pesquisa regional “A Educação Infantil do/no Campo: da gestão à organização do trabalho pedagógico nas redes municipais de educação situadas na região Sul da Bahia” (2021-2025).

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Published

2024-05-14

How to Cite

Silva, F. C. C. da, & Vieira, E. P. (2024). Early childhood education in/of the countrysid: a look at the positionings and discussions of the Inter-forums movement of early childhood education of Brazil. Education, 49(1), e91/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644484657