Early childhood education in/of the countrysid: a look at the positionings and discussions of the Inter-forums movement of early childhood education of Brazil
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644484657Keywords:
Early Childhood Education in/of the Countryside, Early Childhood Education, Education of the Countryside, Inter-Forums Movement of Early Childhood Education in BrazilAbstract
This text aims to highlight the debates and positions of researchers associated with the Inter-Forums Movement of Early Childhood Education of the Brazil (Mieib) on Early Childhood Education in/of the Countryside, from 2008 to 2019, through the mapping of productions available on the movement's website. The interest in that movement is justified because it is an important autonomous organization, in defense of Early Childhood Education in its various dimensions. In addition, the theme also arose from the importance of giving visibility to countryside children and childhoods, an issue that has been highlighted in recent years, especially after the guarantee of the right to education by the Federal Constitution of 1988 and the Law of Guidelines and Bases of 1996. It is a bibliographic research, based on a critical and dialectic analysis and with the use of interviews. Furthermore, it relies on Antonio Gramsci's reflections on civil society. As a result, it was identified that the site aggregates debates related to Education of the Countryside, social movements and other issues; but there are still few studies and research referring to Early Childhood Education in/of the Countryside and, when they appear, they are immersed in general guidelines for Early Childhood Education. Therefore, the debate on Early Childhood Education in/of the Countryside is still timid, even though Mieib presents a position committed to children and childhoods residing in different contexts.
References
ARIÈS, Philippe. História Social da Criança e da Família. 2. ed. Rio de Janeiro: Guanabara,1986.
BRASIL. Constituição de 1988. Constituição da República Federativa do Brasil.
Diário Oficial da União, Brasília, DF, 5 out. 1988. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-publicacaooriginal-1-pl.html>. Acesso em: 06 maio 2022.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, DF, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 07 jun. 2022.
BRASIL. Resolução n° 5, de 17 de dezembro de 2009. Fixa as Diretrizes Curricu-lares Nacionais para a Educação Infantil. MEC: Brasília, 2009. Disponível em:< http://www.seduc.ro.gov.br/portal/legislacao/RESCNE005_2009.pdf>. Acesso em: 9 de jul. 2023.
BRASIL. Pesquisa Nacional: caracterização das práticas educativas com crianças de 0 a 6 anos residentes em área rural. Brasília: MEC/UFRGS, 2012. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_content&view=article&id=12579:educacao-infantil&Itemid=1152>. Acesso em: 5 fev. 2022.
BRASIL. Resolução CNE/CEB n° 2, de 13 de setembro de 2018. Diretrizes Opera-cionais complementares para a matrícula inicial de crianças na Educação Infantil e no Ensino Fundamental, respectivamente, aos quatro e aos seis anos de idade. Brasília: MEC, 2018a. Disponível em:
<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=97071-pceb002-18&category_slug=setembro-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 13 jul. 2023.
BRASIL. Parâmetros Nacionais de Qualidade da Educação Infantil. Brasília: Se-cretária de Educação Básica - SEB, 2018b. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/docman/2020/141451-public-mec-web-isbn-2019-003/file>. Acesso em: 13 jun. 2022.
BRASIL. Lei n° 14.113, de 25 de dezembro de 2020. Regulamenta o Fundo de Ma-nutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissio-nais da Educação (Fundeb). Diário Oficial da União, Brasília, DF, 25 dez. 2020. Disponível em:< https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2019-2022/2020/lei/l14113.htm>. Acesso em: 18 jun. 2023.
CALDART, Roseli Salete. Elementos para a construção do projeto político pedagógico da Educação do Campo. In: PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Cadernos Temáticos: educação do campo. Curitiba: SEED/PR, 2005.
CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e Contradição. São Paulo: Cortez; Autores Associados, 1986.
FERNANDES, Bernardo Mançano. Primeira Conferência Nacional “Por Uma Educação Básica do Campo”. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; CALDART, Roseli Salete; MOLINA, Mônica Castagna (org.). Por uma Educação do Campo. 5. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2011. p. 19 - 64.
GRAMSCI, Antonio. Cadernos do Cárcere. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001. v. 2.
MOVIMENTO INTERFÓRUNS DE EDUCAÇÃO INFANTIL DO BRASIL - MIEIB. Mieib.org, [S.l.], c2023. Disponível em: <http://www.mieib.org.br>. Acesso em: 16 dez. 2022.
ROSEMBERG, Fúlvia. Educação infantil brasileira contemporânea. [São Paulo: s. n.], 2003. Disponível em: <https://doceru.com/doc/v8xcs15>. Acesso em: 18 out. 2018.
SANTOS, Joedson Brito dos. O financiamento da Educação Infantil a partir da implementação do Fundeb: avanços e limites. Notandum, n. 50, p. 19-43, mai./ago. 2019. Disponível em: <https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/notandum/article/view/46755/751375139707>. Acesso em: 6 de ago. 2023.
SILVA, Ana Paula Soares da; PASUCH, Jaqueline; SILVA, Juliana Bezzon da. Educação Infantil do campo. São Paulo: Cortez, 2012.
VIEIRA, Emilia Peixoto; SILVA, Fernanda Cerqueira Candido da. A Educação Infantil do/no Campo: um mapeamento dos estudos da temática. Revista Perspectiva, Florianópolis, v. 41, n.2, p. 01-22, abr./jun. 2023. Disponível em:
<https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/86626/54008>. Acesso em: 22 de agosto de 2023.
VIEIRA, Emilia Peixoto; SANTANA, Celia Serafim. Atuação do setor privado na Educação Infantil: um estudo sobre um município do sul Bahia. Revista Temas em Educação, João Pessoa, v. 30, n. 2, p.78-97, mai./ago. 2021. Disponível em:
<https://periodicos.ufpb.br/index.php/rteo/article/view/55465/33481>. Acesso em: 4 de junho de 2023.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan./abr. 2014. Disponível em:
<https://www.redalyc.org/pdf/1891/189130424009.pdf>. Acesso em: 3 dez. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)