The math learning and the use and reflections of manipulable materials in a teaching activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484431

Keywords:

Teaching activity, Pedagogical mediation, Manipulable l materials, Math learning

Abstract

This article is part of an episode that comprises data from and a master's thesis entitled “The learning of mathematics in elementary school: a study with a 2nd year class”, defended in 2014 at UEL – Universidade Estadual de Londrina, and focuses the development of a teaching math activity in group of the Fundamental Teaching second grade in a public school of São Paulo State interior and was has for objective understand the learning of mathematics and the process of pedagogical mediation at appropriation of the concepts intended in a proposed activity, taking into account the use and reflections of manipulable materials to support the activity. For work, we´re anchored in the theoretical cultural history psychology. As methodological contribution, the search took as reference the microgenetic that has as its characteristic the oriented exam to the functioning of the focal subjects, the intersubjective relations and the social conditions of the situation, resulting in a detailed report of the events. To data colletion did the use of observations, video recordings and notes in a field daily, to posterior data transition. The data were analyzed based in the enunciative discursive approach proposed by Volochinov. As a result we stands out that the presence of manipulable materials doesn´t produce, by day only, the students teaching. It does necessary role awareness of this material in teaching process, so that your presence are articulated to activity mental intended, associated with appropriation course of math concepts by students.

Author Biographies

Fernanda Aparecida Caetano, Londrina State University

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Londrina - UEL (2014-2016), linha de pesquisa: Aprendizagem e Desenvolvimento Humano em contextos escolares. Pós Graduada em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade de Ciências Sociais e Aplicadas de Cascavel - UNIVEL (2011). Graduada em Pedagogia pela Universidade do Oeste Paulista - UNOESTE (2008), com habilitação para Educação Infantil, Ensino Fundamental - anos iniciais, Administração Escolar na Educação Básica e Magistério das Matérias Pedagógicas no Ensino Médio. Atuou como Assessora de Coordenação Pedagógica no Departamento Municipal de Educação, atuou como diretora da creche Professora Clotildes Lopes Trevisan. Atualmente Coordenadora Pedagógica da EMEF Adhemar Palmiro. Membro do grupo de pesquisa Escola e Formação (UEL). Membro do Grupo de Estudos, Intervenção e Pesquisa em Educação Escolar e Teoria Histórico-Cultural (GEIPEE-thc/UNESP). Atua nas áreas de ensino, pesquisa e gestão escolar.

Carlos Toscano, Londrina State University

Doutor em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba, UNIMEP, (2005), Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, UFSCar, (1991), Graduado em Pedagogia pela Faculdade Campos Salles (1983) e Licenciado em Física pela Universidade de São Paulo, USP, (1977). Professor Associado da Universidade Estadual de Londrina/PR, atua no curso de Pedagogia e no Programa de Pòs-Graduação em Educação. É líder do grupo de Pesquisa Escola e Formação/UEL que tem como foco a formação inicial e continuada de professores/as e tem suas atividades voltadas para o estudo do contexto escolar e dos acontecimentos na sala de aula tendo em vista o ensinar e o aprender, os aspectos institucionais e as práticas sociais como condições constitutivas do educador e do educando. É também pesquisador do grupo de pesquisa Aula: trabalho docente na formação inicial/UNICAMP-SP. 

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Published

2024-05-13

How to Cite

Caetano, F. A., & Toscano, C. (2024). The math learning and the use and reflections of manipulable materials in a teaching activity. Education, 49(1), e78/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644484431