Proportional reasoning: analysis of a collection of mathematics textbooks for the final years of Elementary School

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644484013

Keywords:

Proportional reasoning, Textbook, Understanding

Abstract

The National Common Curricular Base (BNCC) (Brasil, 2018) is a guiding document that defines a set of essential learning that students must develop during Basic Education, assuring the same opportunity to all Brazilian students. For the final years of Elementary School, the BNCC (Brasil, 2018) establishes the importance of students knowing how to deal with the set of rational numbers, a subject that permeates other mathematical knowledge and other disciplines. The textbook is one of the resources that the teacher has at his/her disposal to use in the teaching-learning process. This article presents a study that explored the analysis of a collection of Mathematics textbooks for the final years of Elementary School, in order to assess their potential to help in the process of teaching and learning proportional reasoning. A qualitative document analysis method developed by Australian researchers was used (Shield; Dole, 2013). This methodology allowed us to achieve the objective of investigating the possibilities that textbooks offer to promote the teaching of proportional reasoning. Therefore, we present the research question: Which of the five learning objectives of the Australian researchers Shield and Dole (2013) did we find in a collection of Mathematics textbooks adopted by public schools and approved in the PNLD 2020 (Brasil, 2019) intended for the years end of elementary school? The results indicate that to promote understanding of proportional situations, textbooks need to highlight proportional reasoning. Although, it can serve as support for teachers, in this case the analysis shows that the textbook may not support students' understanding.

Author Biographies

Michelle Adriane de Oliveira Laudares, Instituto Federal de Minas Gerais

Autora é professora da área de Contabilidade. Atuou como Diretora Geral Pro Tempore do IFMG Instituto Federal de Minas Gerais, unidade Sabará/MG, de janeiro a setembro de 2019. De dezembro de 2012 a janeiro de 2019, ocupou a função de Diretora de Administração e Planejamento do Campus Sabará/IFMG. Doutoranda em Educação Matemática pela UFES. Mestre em Ciências Contábeis pela UFMG. Possui MBA em Gestão Financeira, Controladoria e Auditoria pela FGV-RJ. É graduada em Ciências Contábeis pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais. Tenho interesse em pesquisas sobre educação e linguagens, principalmente, os estudos relacionados à educação matemática. 

Vânia Maria Pereira dos Santos Wagner, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), graduação em Bacharelado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1976), mestrado em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1980) e doutorado em Educação Matemática - Indiana University, USA (1993). Atualmente é professor colaborador da Universidade Federal do Espírito Santo e atua no Programa de Pós-Graduação em Educação. Tem experiência na área de Educação Matemática, com ênfase em Ensino Aprendizagem e Avaliação, atuando principalmente nos seguintes temas: metacognição, formação continuada de professores, concepções, avaliação, investigação da prática, frações, números, resolução de problemas, formulação de problemas, e educação matemática no ensino superior.

References

BEHR, Merlyn; LESH, Richard; POST, Thomas; SILVER Edward. Rational number concepts. In: R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes. New York: Academic Press, 1983, p. 91-125.

BEN-CHAIM, David; ILANY, Bat-Sheva; KERET, Yaffa. Atividades investigativas autênticas para o ensino de razão e proporção na formação de professores de matemática para os níveis elementar e médio. Boletim de Educação Matemática (BOLEMA), vol. 21, núm. 31, 2008, pp. 129-159. Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho.Rio Claro, Brasil.

BRASIL. Ministério da Educação. Base nacional comum curricular: educação é a base. Brasília: MEC, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: apresentação – guia de livros didáticos/ Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2019.

LAUDARES, Michelle Adriane de Oliveira. Uma pesquisa documental sobre o raciocínio porporcional em livros didáticos nacionais de matemática do PNLD 2020. 2023, 267 f. Doutorado em educação matemática: Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória/ES.

POWELL, Arthur Belford. Melhorando a epistemologia de números fracionários: uma ontologia baseada na história e neurociência. Revista de Matemática, Ensino e Cultura. Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Cultura Matemática e suas Epistemologias na Educação Matemática. Ano 13, n. 29, set. - dez. 2018, p. 78-92.

SHIELD, Malcon; DOLE, Shelley. Investigating textbook presentations of ratio and proportion. In B. Barton, K. Irwin, M. Pfannkuck, & O. J. Thomas (Eds.), Mathematics Education in the south Pacific. Proceedings of the 25th Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia (MERGA) 2002, p. 608-616. Auckland, New Zealand: MERGA.

SHIELD, Malcon; DOLE, Shelley. Assessing the potential of mathematics textbooks to promote deep learning. Educational Studies in Mathematics, 82, 2013, p. 183–199.

SKEMP, Richard. Mathematics in the primary school. London: Routledge, 1989.

SOUZA, Joamir.Matemática, realidade & tecnologia.São Paulo: FTD, 2018. v. 6.

SOUZA, Joamir.Matemática, realidade & tecnologia.São Paulo: FTD, 2018. v. 7.

SOUZA, Joamir.Matemática, realidade & tecnologia.São Paulo: FTD, 2018. v. 8.

SOUZA, Joamir.Matemática, realidade & tecnologia.São Paulo: FTD, 2018. v. 9.

VERGNAUD, Gérard. Multiplicative structures. In: LESH, Richard.; LANDAU, Morgan. Acquisitions of mathematics concepts and processes. New York, Academic Press, p. 127-174, 1983.

WIELEWSKI, Sergio Antonio. Pensamento instrumental e pensamento relacional na educação matemática. 2008, 471 f. Doutorado em educação matemática: Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.

Published

2025-09-01

How to Cite

Laudares, M. A. de O., & Santos Wagner, V. M. P. dos. (2025). Proportional reasoning: analysis of a collection of mathematics textbooks for the final years of Elementary School. Education, 50(1), e107/1–36. https://doi.org/10.5902/1984644484013