Digital divide and educational inequalities in public and private schools: an investigation with data from the Exame Nacional do Ensino Médio in the state of Pará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644473681

Keywords:

Digital divide, Educational inequalities, Public and private education

Abstract

The article discusses the relationship between the digital divide and educational inequalities. Based on a theoretical framework that emphasizes the weight of cultural capital in understanding disparities in school performance, the work seeks to answer the following question: what is the role of unequal digital access in the reproduction of the social structure? Choosing the 2020 pandemic context as a reference, the article aims to analyse socioeconomic data from the Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM), comparing asymmetric enrolment to remote education in public and private networks in Pará. For this purpose, a quantitative methodology is used, focusing on the social conditions of access to cell phones, computers, and internet connection. The results reveal that for most students from public schools in the state of Pará, dependence on a single cell phone, lack of a computer and restricted internet access are factors that multiply difficulties in entering remote education, contributing to the reproduction of pre-existing school inequalities. At its conclusions, the article describes the relationship between the possession of objectified cultural capital and the quality of access to remote classes, revealing the hidden link that education systems maintain with the structure of relations between classes.

Author Biographies

Vergas Vitória Andrade da Silva, Universidade Federal do Pará

Possui graduação (2003), mestrado (2006) e doutorado (2012) em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É professora da Educação Básica na Escola de Aplicação da Universidade Federal do Pará. Líder do Grupo de Estudos em Sociologia, Educação e Desigualdades Sociais (GESEDES/CNPq). Tem experiência na área de Sociologia, com ênfase em Sociologia da educação, atuando principalmente nos seguintes temas: 1) desigualdades de oportunidades e resultados educacionais; 2) estratificação educacional e desigualdades raciais e de gênero; 3) juventude, políticas educacionais e práticas pedagógicas. Atualmente coordena o projeto de pesquisa "Hábitos de leitura e capital cultural: as razões do sucesso escolar?"

Gustavo César de Macedo Ribeiro, Universidade Federal do Pará

Professor Adjunto - Universidade Federal do Pará (Faculdade de Ciências Sociais e Pós-Graduação em Ciência Política). Doutor em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2014). Atua nas áreas de sociologia e ciência política, com experiência de pesquisa nos temas do comportamento político, voto de classe e interações entre mídia e política

Erick Henrique Lima Santos, Universidade Federal do Pará

Possui ensino-medio-segundo-graupelo Instituto Federal do Maranhão(2018)

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Published

2024-09-19

How to Cite

Silva, V. V. A. da, Ribeiro, G. C. de M., & Santos, E. H. L. (2024). Digital divide and educational inequalities in public and private schools: an investigation with data from the Exame Nacional do Ensino Médio in the state of Pará. Education, 49(1), e125/1–23. https://doi.org/10.5902/1984644473681