Adolescents who committed infractions challenges of inclusion through socioeducational policies
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644473634Keywords:
Adolescents who commited infractions, Socioeducational policies, SINASE, InclusionAbstract
The following article, of a bibliographical and documentary nature, analyzes the challenges, limitations and possibilities of the social inclusion of adolescents, who committed infractions, through socioeducational policies. The key issue is to question how these policies provide an emancipatory inclusion of these adolescents, in other words, how do the socioeducational policies work together with the educational policies aiming at the emancipation of these adolescents? In order to contextualize this problem, aspects of Brazil’s socioeconomic formation will be analyzed, which engendered and reproduced the exclusion of millions of adolescents from minimal conditions of citizenship. In the sequence, socioeducational policies destined to adolescents who committed infractions are analyzed, especially the Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (BRASIL, 2012), and the challenges of an emancipatory inclusion of these subjects. In the conclusion, we defend the thesis that although socioeducational policies have advanced in a substantial way, especially with the approval of SINASE, an emancipatory socioeducation in practice continues being a challenge.
References
ANTUNES, Ricardo. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.
BOURDIEU, Pierre. L'école conservatrice. Les inégalités devant l'école et devant la culture. Revue Française de Sociologie, Paris, v. 7, n. 7, p. 325-347, 1966.
BRASIL. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente (CONANDA). Resolução nº 113, de 19 de abril de 2006a. Disponível em: https://www.direitosdacrianca.gov.br/conanda/resolucoes/113-resolucao-113-de-19-de-abril-de-2006/view. Acesso em: 05 set. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional dos Direitos da Criança e do Adolescente (CONANDA). Resolução nº 119, de 11 de dezembro de 2006b. Disponível em: https://www.direitosdacrianca.gov.br/conanda/resolucoes/119-resolucao-119-de-11-de-dezembro-de-2006/view. Acesso em: 08 abr. 2018.
BRASIL. Conselho Nacional do Ministério Público. Relatório da Infância e Juventude. Resolução nº 67/2011: um olhar mais atento às unidades de internação e semiliberdade para adolescentes. Brasília: Conselho Nacional do Ministério Público, 2013. Disponível em: http://www.cnmp.mp.br/portal/todas-as-noticias/8963-relatorio-traz-dados-sobre-acolhimento-e-internacao-de-jovens. Acesso em: 24 jun. 2018.
BRASIL. [Constituição (1988)]. Constituição da República Federativa do Brasil. (Juarez de Oliveira – Organizador). São Paulo: Saraiva, 1988.
BRASIL. Lei nº 12.594, de 18 de janeiro de 2012. Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (SINASE). 2012. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2011-2014/2012/Lei/L12594.htm. Acesso em: 12 mai. 2018.
BRASIL. Lei nº 8069, de 13 de julho de 1990. Estatuto da Criança e do Adolescente (ECA). 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm. Acesso em: 06 out. 2018.
CASARA, Rubens R. R. Estado pós-democrático: neo-obscurantismo e gestão dos indesejáveis. Rio de Janeiro: Guanabara, 2017.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaios sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.
DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. Dialogue avec les éducateurs. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 28, n. 1, p. 405-411, jan./abril/2021.
FALEIROS, Vicente de Paula. Impunidade e inimputabilidade. Revista Serviço Social & Sociedade. São Paulo, a. 24, n. 77, 2004, p. 78-107.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. São Paulo: Ática, 1975. Vol. I.
FERNANDES, Florestan. A integração do negro na sociedade de classes. 3. ed. São Paulo: Ática, 1978. Vol. II.
GARGARELLA, Roberto. Castigar al prójimo: por una refundación democrática el derecho penal. Buenos Aires: Siglo Veinteuno Editores, 2016.
GOFFMAN, Erving. Manicômios, prisões e conventos. Tradução Dante Moreira Leite. São Paulo: Perspectiva, 1974.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. 3.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
MAKARENKO, Anton. Poema pedagógico. Tradução Tatiana Belinky. 3.ed. São Paulo: Editora 34, 2012.
MANSO, Bruno Paes. República das Milícias: do esquadrão da morta à era Bolsonaro. São Paulo: Todavia, 2020.
MARCON, Telmo; DOURADO, Ivan Penteado; MEZADRI, Neri José. Potencialidades e limites político-educativos das mobilizações no Brasil: desafios de tradução. Revista Linhas Críticas, Brasília, v. 26, p. 1-18, 2020.
MARCON, Telmo; MELLA, Lisiane Ligia; SILVA, Marcio Tascheto. Tensões entre as pedagogias socioemancipadora e tradicional: um estudo do sistema socioeducativo com adolescentes privados de liberdade. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 48, p. 95-114. jan./mar. 2019.
PACHECO, José; PACHECO, Maria de Fátima. Escola da Ponte: Uma Escola Pública em Debate. São Paulo: Cortez, 2015.
PISTRAK, Moisey Mikhaylovich. Fundamentos da escola do Trabalho. Tradução Daniel Aarão Reis Filho. São Paulo: Expressão Popular, 2003.
RIZZINI, Irene. O Século Perdido: raízes das políticas públicas para a infância no Brasil. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008
ROCHA, João Cezar de Castro. Guerra Cultural e Retórica do ódio: Crônicas de um Brasil Pós-político. Caminhos, 2021.
SALES, Mione Apolinario. (In)visibilidade perversa: adolescentes infratores como metáfora da violência. São Paulo: Cortez, 2007
SANDEL, Michael. A tirania do mérito: o que aconteceu com o bem comum? Tradução Bhuvi Libanio. 6.ed. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2020.
SILVA, Juremir Machado da. Raízes do conservadorismo brasileiro: a abolição na imprensa e no imaginário social. Rio de Janeiro: Civilização brasileira, 2017.
SOUZA, Jessé (Org.). A invisibilidade da desigualdade brasileira. Belo Horizonte: EdUFMG, 2006.
SOUZA, Jessé. A construção social da subcidadania: para uma sociologia política da modernidade periférica. 2.ed. Belo Horizonte: Edotira UFMG, 2012.
SOUZA, Jessé. A tolice da inteligência brasileira: como o país se deixa manipular pela elite. São Paulo: Leya, 2015.
SOUZA, Jessé. A radiografia de um golpe: entenda como e porque você foi enganado. Rio de Janeiro: Leya, 2016a.
SOUZA, Jessé. A ralé brasileira: quem é e como vive? 2.ed. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2016b.
SOUZA, Jessé. A elite do atraso: da escravidão à Lava Jato. Rio de Janeiro: Leya, 2017.
SOUZA, Jessé. Subcidadania brasileira: para entender o país além do jeitinho brasileiro. Rio de Janeiro: Leya, 2018.
SOUZA, Jessé. Como o racismo criou o Brasil. Rio de Janeiro: Estação Brasil, 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Education
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)