From colonial education to higher education in Africa: the case of Guinea-Bissau

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472118

Keywords:

Colonial Education, Public School, Neoliberalism

Abstract

This study is focused on the birth of higher education in Africa, having as its case-study Guinea-Bissau. Starting from a historical and theoretical base, the article analyses the project of colonial education as well as the process of higher education building in Guinea-Bissau, since the first moments of its independence. Nevertheless, the nationalist project which accompanied the conception of education, including higher education, was developed during the struggle for liberation and it was not possible to materialize it in the Socialist period of Guinea-Bissau; thus, its implementation, between uncertainties and delays, was carried out in the neoliberal period. This fact favoured the modest commitment of the State towards the development of public universities, leaving that the private sector prevailed in this important part of the national education. In methodological terms, the research was carried out through a qualitative approach; thus, data were collected through a documental and bibliographic analysis, complemented by semi-structured interviews. This study showed that the higher education building process in Guinea-Bissau was a decisive element to determine the current situation. As a matter of fact, the access to the university is still based, in a large extent, in the financial availability rather than in the effective merit of each student, with evident territorial imbalances between Bissau and the rest of the country.

Author Biographies

Luca Bussotti, Centro Universitário de Patos

Professor Associado em Estudos Africanos na Universidade Federal de Pernambuco e na Universidade Técnica de Moçambique, conta com mais de 50 artigos publicados em revistas científicas internacionais e cerca de 20 livros de autoria e/ou organizados.

Arnaldo Sucuma, Universidade Técnica de Moçambique

Graduado em Serviço Social pela Universidade Federal da Paraíba/UFPB (2008) e Mestre em Ciência Política pela Universidade Federal de Pernambuco/UFPE (2013) por intermédio do seguinte acordo de cooperação: Programa Estudantes-Convênio de Graduação/PEC-G e Programa Estudantes-Convênio de Pós-Graduação/PEC-PG, que são administrado pelos Ministérios da Educação e de Relações Exteriores do Brasil, no quadro da cooperação Sul-Sul com os países da América do Sul, Caribe e África. Doutor em Serviço Social pelo Programa de Pós-graduação em Serviço Social/UFPE.

References

ABROKWAA, Clemente. Colonialism and the Development of Higher Education. In: Shizha, E., Makuvaza, N. (Orgs). Re-thinking Postcolonial Education in Sub-Saharan Africa in the 21st Century, p. 203-220. Rotterdam: SensePublishers, 2017

AUGEL, Moema Parente. Desafios de ensino superior na África e no Brasil: a situação do ensino universitário na Guiné-Bissau e a construção da guineidade. Estudos de Sociologia, vol. 15, n. 2, p. 137-159, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/235326. Acesso em: 12 abr. 2020.

BARRI, Mussa. Políticas Educativas na Guiné-Bissau (1999-2019): a promoção de acesso ao ensino básico. Lisboa: ISCTE, 2021.

BUSSOTTI, Luca. La modernità di Alvise da Ca´da Mosto. In: BUSSOTTI, Luca e NGOENHA, Severino (Orgs.). La Guinea-Bissau contemporanea. Studi postcoloniali. Torino: L’Harmattan Italia, p. 27-38, 2008

BUSSOTTI, Luca. A Crise Estrutural da Universidade Contemporânea e o Caso Africano. Revista Científica da Universidade Técnica de Moçambique, v. 3 e 4, p. 1-14, 2021-2022. Disponível em: https://revistacientifica.udm.ac.mz/index.php?option=com_docman&view=list&layout=table&own=0&slug+revista-cientifica&Itemid=287. Acesso em: 12 abr. 2020.

BUSSOTTI, Luca e MARTINS, Teodora. Marcas do Desterro. Moçambicanos deportados para São Tomé e Príncipe (1947-1961): história, estórias, atualidade. Tempo e Argumento, v. 11, n. 27, p. 8-42, 2019. Disponível em: https://revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/view/2175180311272019008/10255. Acesso em: 10 jul. 2022.

CÁ, Cristina Mamadou. A falta de formação pedagógica dos profrssores do Ensino Básico na Guiné-Bissau nos anos 1975-1986. Campinas: UNICAMP, 2005.

CÁ, Lourenço Ocuni. A educação durante a colonização portuguesa na Guiné-Bissau (1471-1973). Rev. online Bibl. Prof. Joel Martins, Campinas, SP, v.2, n.1, p. 1-19, 2000. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/561/576. Acesso em: 3 jan. 2022.

CÁ, Lourenço Ocuni. Perspectiva histórica da organização do sistema educacional da Guiné-Bissau. Campinas/Sp, 2005

COSTA PINTO, João Alberto. Gilberto Freyre e o Lusotropicalismo como ideologia do colonialismo português (1951–1974). Revista UFG, vol. 11, n. 6, p. 145-160, 2009. Disponível em: https://revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/48238/23594. Acesso em: 3 jan. 2022.

EZEANYA-ESIOBU, Chika. Indigenous Knowledge and Education in Africa. Los Angeles: Spring, 2019.

FREIRE, Paulo. Cartas à Guiné-Bissau: registros de uma experiência em processo. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.

GOMES, Patrícia Godinho. Os fundamentos de uma nova sociedade: o P.A.I.G.C. e a luta armada na Guiné-Bissau (1963-1973) – Organização do Estado e relações internacionais. Torino: L’Harmattan Itália, 2010.

GUINÉ-BISSAU. MINISTÉRIO DA ECONOMIA DO PLANO E INTEGRAÇÃO REGIONAL. Documento de Estratégia Nacional de Redução da Pobreza I (DENARP I). Bissau, 2005.

GUINÉ-BISSAU. MINISTÉRIO DA ECONOMIA DO PLANO E INTEGRAÇÃO REGIONAL. Documento de Estratégia Nacional de Redução da Pobreza II (DENARP II). Bissau, 2005.

GUINÉ-BISSAU. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO/UNIVERSIDADE AMILCAR CABRAL. Educar, Desenvolver e Promover: Introdução. Bissau, 2000.

INSTITUTO TRICONTINENTAL DE PESQUISA SOCIAL. A Educação Política para a Libertação na Guiné-Bissau entre 1963 e 1974. In: Estudos sobre Libertação Nacional, n. 1. Disponível em: https://thetricontinental.org/wp-content/uploads/2022/07/20220704_SNL-01_PT_Web-1.pdf. Acesso: 12 fev. 2024.

LOPES, Carlos. Kaabunké: espaço, território e poder na Guiné-Bissau, Gâmbia e Casamance pré-coloniais. Lisboa: Comissão Nacional para as Comemorações dos Descobrimentos Portugueses, 1999.

LULAT, Y. G. The development of higher education in Africa: A historical survey. Paris: UNESCO, 1963. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000056657. Acesso em: 12 ago. 2022.

LULAT, Y. G.-M. A History of African Higher Education from Antiquity to the Present. Westport CT: Praeger Publishers, 2005.

LUSA. Guiné-Bissau: Estudo revela que ensino superior não contribui para desenvolvimento e reduzir pobreza. Ensino Magazine, 08/06/2022. Disponível em: https://www.ensino.eu/ensino-magazine/lusofonia/2022/guine-bissau/#. Acesso em: 12 ago. 2022.

MENDES, Leonel. (Des) caminhos do sistema de ensino guineense: avanços e recuos e perspectivas. Curitiba: CRV, 2019.

MENESES, Maria Paula (2016). As ciências sociais no contexto do Ensino Superior em Moçambique: dilemas e possibilidades de descolonização. Perspectiva, 34(2), p. 338-364. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2016v34n2p338. Acesso em: 10 ago. 2022.

MONTEIRO, João José Silva. Gênese e Evolução do Sistema Educativo de Guinea-Bissau: análise do papel da Governance - no processo de construção política, social e pedagógica da escola guineense. Bissau, 2010.

NASCIMENTO, Augusto. Desterro e contrato : moçambicanos a caminho de S. Tomé e Príncipe (anos 1940 a 1960). Maputo: Arquivo Histórico de Moçambique, 2002,

NGUYEN, Phuong-Mai, ELLIOTT, Julian, TERLOUW, Cees e PILOT, Albert. Neocolonialism in education: cooperative learning, Western pedagogy in an Asian context. Comparative education, 45 (1), pp. 109-130, 2009. Disponível em: https://dro.dur.ac.uk/6322/. Acesso em: 10 ago. 2022.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. A Guiné-Bissau é um dos países mais pobres do mundo. RFI, 2022. Disponível em: https://rfi.my/8aJH.W. Acesso em: 15 jul. 2022.

PEREIRA, Amilcar e VITTORIA, Paolo. A luta pela descolonização e as experiências de alfabetização na Guiné-Bissau: Amilcar Cabral e Paulo Freire. Estudos históricos, 25(50), pp. 291-311, 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/eh/a/mPbwjNvBNRFckSXWDhssPMv/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 8 ago. 2022.

PEREIRA, Davi de Lacerda, PRADO, Edna Cristina e SANTOS, Javan Sami. O ensino jurídico em Guiné-Bissau. IX Encontro Alagoano de Pesquisa Educacional, 2019. Disponível em: https://doity.com.br/media/doity/submissoes/artigo-7d8205d7290f27bb878a7c0c770e8a0edafa235e-segundo_arquivo.pdf. Acesso em: 15 jul. 2022.

RUDEBECK, Lars. Guinea-Bissau. A Study of Political Mobilization. Uppsala: The Scandinavian Institute of African Studies, 1974. Disponível em: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:280177/FULLTEXT01.pdf. Acesso em: 4 jan. 2021.

SILVA, José Bento Rosa da. O Boletim Cultural da Guiné-Portuguesa no contexto da luta pela Independência: Crónica da Província (1970-1973). Revista Ciência e Trópico, Recife, v. 36, n. 2, p. 1-224, 2012.

SILVA, Eguitainy e PRADO, Edna Cristina. A educação na Guiné-Bissau. Impactos de uma independência tardia. IX Encontro alagoano de pesquisa educacional, 27-29 novembro 2019. Disponível em: https://doity.com.br/media/doity/submissoes/artigo-59c65a1020de006fb0d89ecdf1959629c9d5896b-segundo_arquivo.pdf. Acesso: 14/02/2024.

SUCUMA, Arnaldo. Estado e Ensino Superior na Guiné-Bissau 1974-2008. Recife: Ed. da UFPE, 2013

TÉ, Francisco. Políticas educativas na Guiné-Bissau: estudo longitudinal dos ensinos básico e secundário. Dissertação de Mestrado em Ciência Política. Lisboa: ISCTE, 2017. Disponível em: https://repositorio.iscte-iul.pt/bitstream/10071/15299/1/francisco_te_diss_mestrado.pdf. Acesso em: 23 fev. 2022.

TEIXEIRA, Cátia e TAVARES, Maria. Guiné-Bissau: o presente lança luz sobre o passado. Diálogos, v. 17, n. 3, p. 869-908, 2013. Disponível em: https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:YIJ-_R5RWfEJ:https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/Dialogos/article/download/35973/18592/+&cd=3&hl=pt-BR&ct=clnk&gl=br&client=opera. Acesso em: 23 fev. 2022.

WOLDEGIORGIS, Emnet Tadesse e DOEVENSPECK, Martin. The Changing Role of Higher Education in Africa: A Historical Reflection. Higher Education Studies, Vol. 3, No. 6, p. 35-45, 2013. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1079222.pdf. Acesso em: 4 abr. 2022.

Published

2024-07-12

How to Cite

Bussotti, L., & Sucuma, A. (2024). From colonial education to higher education in Africa: the case of Guinea-Bissau. Education, 49(1), e103/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644472118