Transforming prisoners into students: a study on education in the prison system of Paraná

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644472001

Keywords:

Education in prison, Resocialization, Youth and Adult Education

Abstract

It is known that prisons have always been places of great resistance to educational insertion, which contrasts with the growing number of the incarcerated population and with the idea that, through education, it is possible to help people deprived of their freedom and promote their transformation. This is a theoretical, descriptive, explanatory and bibliographic work, in which we systematize the educational rights guaranteed to convicts in Brazilian and Paraná legislation, and discuss how these rights and the school environments in prisons are effective, taking as an example the prison units of Foz do Iguaçu – PR. It is a constitutive part of a master’s research. Upon analyzing the current educational situation in the Paraná prison system, there is serious disrespect for the rights guaranteed by the Federal Constitution and by the specific laws relating to the prison system. In this sense, there is an urgent need to change the attitudes of all those involved in relation to education in prison: the state, managers, agents, educators and the convicts themselves, so that education in prisons can enable resocialization.

Author Biographies

Djalma Machado da Cruz, Western Paraná State University

Diretor do CEEBJA Helena Kolody, mestrando do PPGECEM da Unioeste. Especialista  em Didática e Metodologia do Ensino e Educação de Jovens e Adultos. Graduado em Matemática e Engenharia Civil.

Dulcyene Maria Ribeiro, Western Paraná State University

Possui graduação em Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2000), mestrado em Educação Matemática pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2003), doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009), com estágio (doutorado sanduíche) na Universidade de Lisboa (2007-2008) e pós-doutorado na Universidade de Lisboa (2017-2019). É professora efetiva da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - Unioeste, desde 2003. Tem experiência na área de Matemática, com ênfase em Educação Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, história da matemática, história da educação matemática, história da educação luso-brasileira, história e livro didático e Pibid. Foi coordenadora do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência da Unioeste (Pibid), de 2013 a 2017. É professora do Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) Unioeste.

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Published

2024-03-06

How to Cite

Cruz, D. M. da, & Ribeiro, D. M. (2024). Transforming prisoners into students: a study on education in the prison system of Paraná. Education, 49(1), e54/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644472001