The learning principles of good video games by James Paul Gee and their approaches to Roger Caillois sociological game theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644471681

Keywords:

Videogames, School Physical Education, James Gee, Roger Caillois

Abstract

This work aims to discuss the approximations between the learning principles present in good videogames approached by Gee and the sociological theory of the game elaborated by Caillois, projecting the contributions of this debate to think about the teaching and learning process of corporal practices in Physical Education school. From the horizon of a theoretical essay with reflective intentions, it was verified that Gee's perspective corroborates that of Caillois, insofar as it recognizes the wide possibilities of fruition that the game presents. It should be noted that the principles of good video games listed by Gee not only incorporate the idea that in the game we can seek to compete, test our luck, represent something or get the feeling of vertigo, but also think about these characteristics of the game in connection with development processes of human potential, which, in education, occurs through learning. In our view, these broad theoretical contributions arising from empirical studies can also help to advance the teaching of bodily practices in contemporary school Physical Education.

Author Biographies

Elane Cristina Pinheiro Monteiro, Federal University of Para

Professora DIII-I da Universidade Federal do Pará (UFPA), da carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT), lotada na Unidade Acadêmica Escola de Aplicação. Atualmente coordena e participa na condição de colaborada de projetos na UFPA no âmbito da Pesquisa e Ensino. Graduada em Licenciatura Plena em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Especialista em Gestão Educacional pela Escola Superior da Amazônia (ESAMAZ). Meste em Currículo e Gestão da Escola Básica (Área de concentração em Educação) pelo Programa de Pós-graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB). 

Renan Santos Furtado, Federal University of Para

Graduado em Licenciatura em Educação Física pela Universidade Federal do Pará (UFPA) no ano de 2017. Especialista em Educação Física Escolar pela Escola Superior Madre Celeste (ESMAC) no ano de 2018. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED) no ano de 2019. Doutorando em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPA (PPGED). Professor efetivo da Universidade Federal do Pará (UFPA), da carreira de Magistério do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico (EBTT), lotado na Unidade Acadêmica Escola de Aplicação. 

Marcio Antonio Raiol dos Santos, Federal University of Para

Dr. em Educação. Professor Titular da Universidade Federal do Pará. Docente do Núcleo de Estudos Transdisciplinares da Educação Básica - NEB UFPA e Docente Permanente do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica - UFPA. Líder do Grupo de Pesquisa em Práticas Pedagógicas para o Ensino na Educação Básica – GPRAPE.

References

ANDRADE, Leonardo Carlos; LIMA, Isaac Neves; ALMEIDA, Maycon Ornelas. Agôn, alea, mimicry e ilinx na escola? O ensino do jogo na educação física a partir da sistematização de Roger Caillois. Corpoconsciência, Cuiabá-MT, v. 24, n. 2, p. 91-102, maio/ago. 2020.

BARACHO, Ana; LIMA, Márcio. Os exergames e a educação física escolar na cultura digital. Rev. Bras. Ciênc. Esporte, Brasília, v. 34, n. 1, p. 111-126, jan./mar. 2012.

BREGOLATO, Roseli Aparecida. Cultura corporal do jogo. São Paulo: Ícone, 2007.

BROUGÈRE, Gilles. A criança e a cultura lúdica. Rev. Fac. Educ. v. 24, n. 2, jul. 1998.

CAILLOIS, Roger. Os jogos e os homens: a máscara e a vertigem. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2017.

DARIDO, Suraya Cristina. Educação Física escolar: compartilhando experiências. São Paulo, Phorte, 2011.

FREIRE, João Batista. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da educação física. São Paulo: Editora Scipione, 1989.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 26. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2016.

FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira O trato com o conteúdo jogo no ensino médio: perspectivas, conteúdos, metodologias e práticas de avaliação. Debates em educação, v. 12, n. 27, maio/ago. 2020.

FURTADO, Renan Santos; BORGES, Carlos Nazareno Ferreira. A condição esportiva. Educação, Santa Maria, v. 44, 2019.

GEE, James Paul. Bons videogames e boa aprendizagem. Perspectiva, Florianópolis, v. 27, n. 1, p. 167-178, jan./jun. 2009.

GEE, James Paul. What video games have to teach us about learning and Literacy. New York: Palgrave Macmillan, 2003.

GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Entre o “não mais” e o “ainda não”: pensando saídas do não lugar da EF escolar II. Cadernos de Formação RBCE, p. 10-21, mar. 2010.

HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. São Paulo: Perspectiva, 1980.

KISHIMOTO, Tizuko Morchida. O jogo e a educação infantil. In: KISHIMOTO, Tizuko Morchida. (org.). Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 2011.

MOITA, Filomena. Relações de gênero nos games: os estabelecidos e os outsiders. Campinas: Alínea, 2004.

NEIRA, Marcos Garcia. A cultura corporal popular como conteúdo do currículo multicultural da educação física. Pensar a Prática, Goiânia, v. 11, n. 1, p. 81-89, jan./jul. 2008.

NOVAK, Jeannie. Desenvolvimento de games. São Paulo: Cengage Learning, 2010.

SANTOS, Marcio Antonio Raiol. Transdisciplinaridade e Educação: Fundamentos de complexidade e a docência/discência. Belém: Editora Açaí, 2012.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

Published

2024-03-01

How to Cite

Monteiro, E. C. P., Furtado, R. S., & Santos, M. A. R. dos. (2024). The learning principles of good video games by James Paul Gee and their approaches to Roger Caillois sociological game theory. Education, 49(1), e47/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644471681

Most read articles by the same author(s)