The dancing body at school through the reading of the literary: an aesthetic experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644471063

Keywords:

Dance, Experience, School

Abstract

This paper aims to weave relationships between body, dance and the literary reading that are produced in the school space, through the  literary work Grande Sertão: Veredas de Guimarães Rosa. It is a study with a qualitative approach, which used the methodology Arts-Based Educational Research (ABER): A/r/tography.  The research subjects were students of the extra hour classes, from the 6th to the 9th grade of Elementary School, from a Basic School of the Municipal Teaching Network of Itajaí, SC, Brazil. The production of data took place in 11 dance workshops, using literature as a propositional object. The results point that the dancing body can undergo an experience through the reading of the literary with appropriate cultural mediations that provoke the relationship between the literary work and body, motivating subjects to think and feel about how their bodies move and relate to the work, with others and with space.

Author Biographies

Isleide Steil, Universidade do Vale do Itajaí

Doutora em Educação - Univali (2021). Mestre em Educação - UNIVALI (2016). Possui MBA em Dança pela Faculdade Inspirar - Curitiba/PR (2012); pós-graduação em Corpo Contemporâneo (2005) e graduação em Dança (2001) pela Faculdade de Artes do Paraná. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa Cultura, Escola e Educação Criadora da Univali. Docente do Colégio de Aplicação da Univali - Itajaí, e do Curso de Artes Visuais da Univali ministrando a disciplina de Educação Estética. Foi docente do Curso de Educação Física da Univali na disciplina de Dança no Ambiente Escolar; do Curso de Licenciatura em Dança da FURB com as disciplinas Teoria e Prática Pedagógica da Dança Contemporânea I, e Teoria e Prática Pedagógica da Dança Jazz. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Dança, e desenvolve pesquisas nas áreas de dança na escola, mediação cultural e educação estética.

Adair de Aguiar Neitzel, Universidade do Vale do Itajaí

Bolsista da CAPES nos anos 2013-2014 no Programa de Estágio Sênior no Exterior, Pós doutorado na Universidade Paris VI - Diderot, desenvolvendo pesquisas em colaboração com a Profa. Dra. Anne Kupiec no Laboratoire de Changement Social et Politique (LCSP) e bolsista do CNPq no ano 2000 para cursar doutorado sanduíche na Sornonne Nouvelle sob a orientação de Henri Behar. Doutora em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina (2002).Professora titular da Universidade do Vale do Itajaí, orienta pesquisas no Mestrado e Doutorado em Educação. Líder do Grupo de Pesquisa Cultura, Escola e Educação Criadora. Pesquisa os seguintes temas: literatura, arte na educação, formação de leitores, formação de professores e educação estética. Foi coordenadora Institucional do PIBID UNIVALI na gestão 2010-2013 e 2014-2016-I. Coordenadora de área do PIBID de Letras em 2017.

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Published

2024-02-06

How to Cite

Steil, I., & Neitzel, A. de A. (2024). The dancing body at school through the reading of the literary: an aesthetic experience. Education, 49(1), e27/1–19. https://doi.org/10.5902/1984644471063