Interweaving strands of socio-environmental and indigenous knowledge in the teachers’ initial training in the Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644471034

Keywords:

Traditional indigenous knowledge;, Socio-environmental knowledge;, Initial teachers training.

Abstract

This article results from a Master's dissertation, whose objective was to investigate how traditional indigenous knowledge can contribute to the construction of socio-environmental knowledge among students of the Degree courses in Biology and Chemistry of the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rondônia - Guajará-Mirim Campus. As a theoretical basis for discussing rationality and environmental knowledge, studies by Leff (2006, 2009, 2012), Gonçalves (2006, 2020) and Carvalho (2012) were adopted and, regarding the universe of traditional indigenous knowledge and its relations with the environment, authors such as Mundurunku (2009), Baniwa (2006), Krenak (2020) among others. The methodology used was the action research, from Thiollent’s (2011) perspective. It was sought to promote approximation of knowledge, verifying how experiences and experiences exchange between two worlds (indigenous and non-indigenous) can contribute to the development of a critical and effective, participatory and mobilizer environmental education. To this end, various activities were carried out, such as the Wari' basket weaving workshop and rounds of talks with indigenous leaders and environmental educators. The results revealed that these approaches can significantly contribute to the construction of socio-environmental knowledge and to the overcoming of socio-environmental paradigms, enhancing reflections, stimulating the formation of more ecological and conscious subjects, training future environmental educators since the initial formation. 

Author Biographies

Janelene Freire Diniz, Federal Institute of Rondônia

Mestre em Educação Escolar pelo Programa de Pós-graduação em Educação Escolar da Universidade Federal de Rondônia - UNIR (2021). Pós-Graduada em Educação Ambiental pelo Centro Universitário Barão de Mauá (2013). Licenciada em Química pela Universidade Estadual da Paraíba (2011). Ex-Bolsista do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Ministra a disciplina de Química no Instituto Federal de Rondônia - IFRO. 

Clarides Henrich de Barba, Federal University of Rondônia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

References

BANIWA, Gersem dos Santos Luciano. O índio brasileiro: o que você precisa saber sobre os povos indígenas no Brasil de hoje. Brasília: MEC/SECAD; LACED/Museu Nacional, 2006. (Coleção Educação para Todos. Série Vias dos Saberes n. 1). Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/indio_

brasileiro.pdf. Acesso em 15 jan. 2021.

BARBA, Clarides Henrich de; PEREIRA, Suzy Mara Aidar. Educação ambiental e o processo educativo. Porto Velho: EDUFRO, 2015.

BOTELHO, José Maria Leite. Educação ambiental e formação de professores. Ji-Paraná: Gráfica Líder, 2000.

BRASIL. Lei nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Lei da Política Nacional de Educação Ambiental. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm. Acesso em: 10 jan. 2020.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: formação do sujeito ecológico. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. Os (des)caminhos do meio ambiente [livro eletrônico]. 15. ed. São Paulo: Contexto, 2020.

GONÇALVES, Carlos Walter Porto. A globalização da natureza e a natureza da globalização. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

GUIMARÃES, Mauro. A formação de educadores ambientais [livro eletrônico]. Campinas: Papirus, 2020

KRENAK, Ailton. A vida não é útil [livro eletrônico]. São Paulo: Schwarcz, 2020.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo [livro eletrônico]. São Paulo: Schwarcz, 2020.

LEFF, Enrique. Complexidade, interdisciplinaridade e saber ambiental. In: PHILIPPI JR. A. Interdisciplinaridade em ciências ambientais. São Paulo: Signus, 2000. p. 19-51.

LEFF, Enrique. Racionalidade ambiental: a reapropriação social da natureza. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2006.

LEFF, Enrique. Complexidade, racionalidade ambiental e diálogo de saberes. Educação & Realidade, Porto Alegre, vol. 34, nº 3, p. 17-24, 2009. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/9515/6720. Acesso em 15 set. 2021.

LEFF, Enrique. Saber ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade e poder. 9. ed. Petrópolis: Vozes, 2012.

MUNDURUKU, Daniel. O banquete dos deuses: conversa sobre a origem e a cultura brasileira. São Paulo: Global, 2009.

PATAXÓ, Taquari. De Taquari Pataxó para os brasileiros. In: COSTA, Suzane Lima; KARIRI, Rafael Xucuru. (Orgs.). Cartas para o bem viver. Salvador: Boto-Cor-de-Rosa, p. 71 - 77.

SILVA, Dweison Nunes Souza da. O saber ambiental na prática docente: da interdisciplinaridade ao diálogo dos saberes. Cadernos de Estudos e Pesquisa na Educação Básica. Recife, vol. 2, nº 1, p. 252-266, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/index.php/cadernoscap/article/view/14980/17815. Acesso em: 10 fev. 2022.

SORRENTINO, Marcos et al. Educação ambiental como política pública. Educação e Pesquisa, São Paulo, vol. 31, nº 2, p. 285-299, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/WMXKtTbHxzVcgFmRybWtKrr/?format=pdf&lang=pt. Acesso em 22 de jun. 2021.

THIOLLENT, Michel. Metodologia da pesquisa-ação. São Paulo: Cortez, 2011.

URRUTH, Maria de Fátima Nascimento; CALIXTO, Patrícia. Educação indígena e educação ambiental - aproximações: o caso do povo do pássaro azul Shanenawá. Thema, Pelotas, vol. 15, nº 2, p. 575-591, 2018. Disponível em: https://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/823. Acesso em: 20 jun. 2021.

Published

2024-02-17

How to Cite

Diniz, J. F., & Barba, C. H. de. (2024). Interweaving strands of socio-environmental and indigenous knowledge in the teachers’ initial training in the Amazon . Education, 49(1), e36/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644471034