The writing, review and rewriting mediation process in the pedagogical residende program (prp)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644468283

Keywords:

Mediation, Pedagogical Residency Program, Reviewing and rewriting

Abstract

This article brings as its central theme the pedagogical mediation in the teaching of writing, reviewing and rewriting, with majoring teachers in the initial stages of training participating in the Pedagogical Residency Program (PRP), in the Portuguese Language Course of a University in the state of Rondônia (RO). From this theme, we established the research thesis: i) whether the mediation, both internal and external (VYGOTSKY, 1991; 2020), contributes to the appropriation of knowledge by the student and ii) whether PRP helps in the development of the teaching practice through the theoretical-practical relationship in a critical and reflexive way for those involved. Based on that, we aim to present the contributions of teaching mediation in the theoretical and practical development of the writing, reviewing and rewriting process with students majoring in Portuguese Language who are residents of PRP. As for a theoretical framework, we used the Cultural-Historical Theory, Content Analysis and the guidelines for writing as a process, discussed by Linguistic Interactionism. As for the methodology used, we chose to use action research (TRIPP, 2005; THIOLLENT, 2011) in order to intervene in the researched reality. Thus, for data acquisition, we used a questionnaire and the observation of the teaching practices of the participants. The results show that the residents received theorical knowledge about the writing process through the mediation (internal and external) and were able to assimilate the knowledge obtained during the program to develop satisfactory practices of writing, reviewing and rewriting texts with their students in the PRP. We have concluded that mediation is an important educational process to be developed during initial teacher training courses.

Author Biographies

Elsa Midori Shimazaki, State University of Maringá

Pós Doutora em Letras pela UEM, doutora em Educação pela USP-SP, professora dos programas de pós-graduação em Educação da Universidade do Oeste Paulista - Unoeste e da Universidade Estadual de Maringá- UEM

Endereço: Rua Floriano Peixoto, 1340. Apto. 13, Zona 7. Maringá, Paraná.
Cep.: 87030-030

Cel.: (44) 9817-8808

Janine Felix da Silva, Federal University of Rondônia

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) (ano 2021). Professora lotada no Departamento Cadêmico de Ciências da Linguagem (DACL), UNIR/Campus Jorge Vassilakis - Guajará-Mirim (RO).

 

Endereço: Avenida Estevão Correia, 1940, Santa Luzia. Guajará-Mirim/RO. Cep. 76.850-000

Fone: (69) 98133-9906

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

GONÇALVES, Adair Vieira; BAZARIM, Milene (org.) Interação, Gêneros e Letramento: A (re)escrita em foco. SP: Pontes Editores, 2013.

GONÇALVES, Adair Vieira. As listas de controle/constatações como ferramentas para a reescrita de gêneros. In.: GONÇALVES, Adair Vieira. BAZARIM, Milene (org.) Interação, Gêneros e Letramento: A (re)escrita em foco. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 21-36.

GRAVES, S. Os três porquinhos. São Paulo: Babel Junior, 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Gab N.º 38/2018, de 28 fev. 2018. Institui o Programa de Residência Pedagógica. Brasília, DF: Capes, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/28022018-portaria-n-38-institui-rp-pdf. Acesso em: 30 de maio de 2019.

COSTA, Marta Morais da. Metodologia do ensino da literatura infantil. Curitiba: Ibpex, 2007.

FIAD, Raquel Salek. Escrever é reescrever: caderno de formador. Belo Horizonte: Ceale/FaE/UFMG, 2006.

GASPARIN, João Luiz. Uma didática para a pedagogia Histórico-Crítica. 5. ed. Campinas: Autores associados, 2015.

GUEDES, Paulo Coimbra. A formação do professore de português: que língua vamos ensinar? São Paulo: Parábola Editorial, 2006.

HAYES, John R; FLOWER, Linda. A cognitive Process Theory of Writing. National Council of Teacher of English, 1981, pp 365-387. Disponível em: www.jstor.org/stable/356600. Acesso em: 20 de jan. 2021.

HAYES, John R; FLOWER, Linda. Identifying the Organization of Writing Processes. In: GREGG, Lee W.; STEINBERG, Erwin R. (org.) Cognitive Processes in Writing. Hillsdate, New Jersey: Lawrence Erbaum Associates, 1980.

HAYES, John R; FLOWER, Linda. Teoría de la redaccíon como processo cognitivo. Buenos Aires: Asociacíon Internacional de Lectura, 1996.

HOLANDA, Chico Buarque. Chapeuzinho Amarelo. 30ª. ed. Rio de Janeiro: Olympio, 2011.

KOCH, Ingedore Villaça. A Coesão Textual. São Paulo: Cortez, 1989.

KOCH, Ingedore Villaça. Argumentação e linguagem. São Paulo: Cortez, 1984.

KOCH, Ingedore Villaça. A inter-relação pela linguagem. São Paulo: Contexto, 1992.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e compreender: os sentidos dos textos. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2008.

KOCH, Ingedore Villaça; ELIAS, Vanda Maria. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2009.

LEONTIEV, Aléxis N. Os princípios do desenvolvimento mental e o problema do atraso mental. In. LEONTIEV, Alexis N. et al. Psicologia e Pedagogia: bases psicológicas da aprendizagem e do desenvolvimento. Tradução de Rubens Eduardo Frias. São Paulo: Centauro, 2005. p. 87 – 106.

MARCONI, Marina de Andrade; LAKATOS, Eva Maria. Metodologia científica. 7. ed. São Paulo: 2017.

MELO, M. C. H. D.; CRUZ, G. D. C. Roda de conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no ensino médio. Imagens da Educação, Maringá, v. v. 4, p. 31 - 39, Mar. 2014. Disponivel em: Roda de Conversa: uma proposta metodológica para a construção de um espaço de diálogo no Ensino Médio | Imagens da Educação (uem.br). Acesso em: 12 dez. 2019.

MENEGASSI, Renilson José. O processo de produção textual. In: SANTOS, Annie Rose dos; GRECO, Eliane Alves; GUIMARÃES, Tânia Braga (org). A produção textual e o ensino. Maringá: Eduem, 2010, p. 75-102

MENEGASSI, Renilson José. Da revisão à reescrita de textos: operações e níveis linguísticos na construção do texto. 1998. 265 f. Tese (Doutorado)-Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual Paulista - Faculdade de Ciências e Letras de Assis, Assis, 1998.

MENEGASSI, Renilson José. A revisão de textos na formação docente inicial. In: GONÇALVES, Adair Vieira. BAZARIM, Milene (org.) Interação, Gêneros e Letramento: A (re)escrita em foco. Campinas, SP: Pontes Editores, 2013. p. 105 – 131.

MENEGASSI, R. J.; GASPAROTTO, D. M. Revisão textual-interativa. Domínios de Lingu@gem, v. 10, n. 3, p. 1019-1045, 26 ago. 2016.

MENEGASSI, R. J. A escrita como trabalho na sala de aula. In: JORDÃO, C. M. A (org.) Linguística Aplicada no Brasil: rumos e passagens. Campinas: Pontes, 2016, p. 193-230

MANTOVANI, S. R. Sequência didática como instrumento para a aprendizagem significativa do efeito fotoelétrico. Presidente Prudente: [s.n.], 2015.

MOUCO. Maria Aparecida Tavares. Leitura, análise e interpretação de charges com fundamentos na teoria semiótica. Disponível em http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1104-4.pdf. Acesso em: 30 nov.2020.

NASCIMENTO, Cecília Eller Rodrigues. O bilhete orientador da reescrita como mediador no desenvolvimento de práticas de linguagem. Estudos linguísticos, São Paulo, v. 38, n. 2, p. 101-111, maio-ago. 2009. Disponível em: O BILHETE ORIENTADOR DA REESCRITA COMO MEDIADOR NO DESENVOLVIMENTO DE PRÁTICAS DE LINGUAGEM _2_ (hospedagemdesites.ws). Acesso em: 22 fev. 2019.

RUIZ, Eliana. Como se corrige redação na escola: uma proposta textual-interativa. 1ª ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2020.

SAVIANI, Dermeval. Pedagogia histórico-crítica, quadragésimo ano: novas aproximações. Campinas, SP: Autores Associados, 2019.

SERAFINI, Maria Teresa. Como escrever textos. 9. ed. São Paulo: Globo, 1998.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

SILVA, Janine Felix da. A mediação no processo de escrita e reescrita no Programa de Residência Pedagógica. Tese (Doutorado) - Universidade Estadual de Maringá, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes, Programa de Pós-Graduação em Educação. Maringá, PR, 2021

THIOLLENT, Michel. A inserção da pesquisa-ação no contexto da extensão universitária. In: BRANDÃO, Carlos Rodrigues; STRECK, Danilo R. (org.) Pesquisa participante: a partilha do saber. Aparecida,SP: Ideias e Letras, 2011. p. 151-166.

TORERO, J. R.; PIMENTA, M. A. Chapeuzinhos Coloridos. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

TRIPP, David. Pesquisa-ação: uma introdução metodológica. Educação e Pesquisa. São Paulo, v. 31, p. 443-466, set/dez 2005.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VYGOTSKY, L.S. A construção do pensamento e da linguagem [texto integral traduzido do russo Pensamento e linguagem] – [tradução: Paulo Bezerra]. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2020.

WERTSCH, James. V. Mediation. In: DANIELS, Harry; COLE, Michael; WERTSCH, James V. The Cambridge companion to Vygotsky. New York: Cambridge University Press, 2007

Published

2023-07-13

How to Cite

Shimazaki, E. M., & Silva, J. F. da. (2023). The writing, review and rewriting mediation process in the pedagogical residende program (prp). Education, 48(1), e84/1–27. https://doi.org/10.5902/1984644468283