Education from the perspective of omnilateral and emancipatory training: understanding of teachers from State Schools of Vocational Education in Ceará

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644467402

Keywords:

Professional education, Omnilateral, Teachers

Abstract

The perspective of comprehensive education, in its omnilateral meaning, permeates the main reference documents for the pedagogical action of the State Schools of Professional Education (EEEP) of Ceará, created in 2008. These schools offer High School integrated to Professional Education full time, with the intention to develop, in the state, as stated in its documents, a new concept of education. The structuring of the EEEP faculty occurs through a selection process, whose stages relieve candidates from the elementary domain both from the omnilateral meaning and from comprehensive training. In view of this situation, the following question guides the study in question: do the EEEP teachers understand what omnilateral and emancipatory integral education is? Seeking to unveil the question raised, the present study aimed to investigate the understanding of educators who work in these schools about education from the perspective of omnilateral and emancipatory training. The research specifically involved the teachers who work in the EEEP of the second Regional Education Development Coordination (CREDE 02), having as methodological basis the historical-dialectical materialism, comparing the movement of the real in continuous change permeated by contradictions and relations between the particularities and singularities constituting the totality. The answers to the questions raised point to the need for approaches that explain the perspective of omnilateral education, which involve planning interdisciplinary practices and possibilities for effecting the integration of general and specific knowledge, in addition to knowledge related to Professional Education in terms of fundamentals and legislation.

Author Biographies

Brena Kesia Ribeiro Alves, Instituto Federal do Ceará

Possui graduação em Química pela Universidade Estadual do Ceará (2011) e especialização em Gestão, Coordenação, Planejamento e Avaliação Escolar pela Faculdade Internacional do Delta. Atualmente é mestranda em Educação Profissional e Tecnológica pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE).

Elenilce Gomes de Oliveira, Instituto Federal do Ceará

Desenvolve atividades no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Membro do Fórum Estadual de Educação do Ceará. Colabora com o Programa de Pós-graduação em Educação Brasileira/UFC. Coordena o Laboratório de Estudos do Trabalho e Qualificação Profissional (LABOR). Co-Fundadora do Núcleo de Pesquisa em Educação Profissional (NUPEP). Edita e publica livros sobre trabalho-educação, políticas educacionais, Ensino Médio e Educação Profissional e Tecnológica. 

Natal Lânia Roque Fernandes, Instituto Federal do Ceará

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba (1988), Especialização em Novas Tecnologias na Educação pela UFPB (1999), Mestrado em Educação pela Universidade Federal de São Carlos-SP (2002) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Ceará(2012), com período sanduíche na Universidade do Porto-Portugal. Professora do Curso de Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica - PROFEPT, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará. Líder do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa e Estudo da Educação- GIPEE e do Grupo de estudo em (auto)biografia, currículo e identidade - BIOGRACI. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com os temas: Currículos, formação docente, saberes e identidade docente e pesquisa (auto)biográfica.

Lélia Cristina Silveira de Moraes, Federal University of Maranhão

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (1985), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Maranhão (2001) e Doutorado em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (2006). Atualmente é professora associada da Universidade Federal do Maranhão, com atuação na graduação e pós-graduação em educação. É membro do Grupo de Pesquisa Escola, Currículo e Formação Docente. Editora da Revista Educação e Emancipação do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMA, desde 2011. Integra o Conselho Gestor do Portal de Periódicos UFMA. Integra o Fórum de Editores de Periódicos da Área da Educação. Vice coordenadora do Fórum de Editores de Periódicos da Área de Educação - FEPAE/ ANPEd, no período 2015-2017. Coordenadora do Fórum de Editores de Periódicos de Educação das regiões Norte e Nordeste - FEPAE/NNE/ANPEd (2014 a 2017). Coordenadora do Curso de Especialização em Coordenação Pedagógica que integra a Escola de Gestores(SEB/MEC, período 2014/2016) Coordenadora do Curso de Especialização em Educação Profissional e Tecnológica (2016/2018). É associada da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPEd) e da Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC). Tem experiência na Área de Educação, com ênfase em Currículos Específicos para Níveis e Tipos de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: currículo, competências profissionais, educação profissional de nível técnico, formação docente, educação de jovens e adultos, gestão de sistemas educacionais e política educacional. Bolsista produtividade da Fundação de Amparo à Pesquisa e Desenvolvimento Científico no Estado do Maranhão - FAPEMA (Período 2015 -2019).

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Published

2024-06-03

How to Cite

Alves, B. K. R., Oliveira, E. G. de, Fernandes, N. L. R., & Moraes, L. C. S. de. (2024). Education from the perspective of omnilateral and emancipatory training: understanding of teachers from State Schools of Vocational Education in Ceará. Education, 49(1), e95/1–25. https://doi.org/10.5902/1984644467402