The pedagogical coordinator and the democratic school construction: reflections in the light of the principles of freirean thought

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644465236

Keywords:

School, Pedagogical Coordinator, Democracy, Dialogue, Humanization

Abstract

This article is a result of a theoric research, from qualitative nature, performed to understand and problematize about the Pedagogical Coordinator work (PC), in the perspective of a democratic school building, guided by the principles of Freirian thought. This discussion is believed to be opportune, not only by the relevance and scarcity of the writings with this specificity, but above all, for this year to celebrate the centenary of this important autochthonous thinker recognized worldwide. The PC works in the school management, in social and institutional spaces much mentioned by Paulo Freire. The text emerges from the explanation and articulation of the cathegories presented in Paulo Freire’s thoughs and scholar of his work. Five big themes were defined on which Paulo Freire reflects and writes; democracy, dialogue, respect for students, teacher’s autonomy and humanization. It is believed that these can support the understanding of PC’s work towards to a democratic, humanizing school focused on the integral development of students.

Author Biographies

Arnaldo Nogaro, Professor Doutor da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, Rio Grande do Sul

Professor Doutor da Universidade Regional Integrada do Alto Uruguai e das Missões, Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil.

Jaqueline Moll, Professora Doutora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul

Professora Doutora da Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Rio Grande do Sul, Brasil.

Ivania Nogaro, Professora Mestre da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul, Erechim, Rio Grande do Sul

Professora Mestre da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul, Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil.

Dulcimar Baldissera, Professora Mestre da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul, Erechim, Rio Grande do Sul

Professora Mestre da Rede Pública Estadual do Rio Grande do Sul, Erechim, Rio Grande do Sul, Brasil.

References

ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (Org.) O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Ed. Loyola, 2001.

APPLE, M.; BEANE, J. (Orgs.) Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 1997.

ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.

ARROYO, M. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis/RJ: Vozes, 2004.

ARROYO, M. Currículo, territórios em disputa. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011.

BARBIER, R. A escuta sensível em educação. Caderno Anped. Porto Alegre, n. 5, p. 187-216, 1993.

BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1981.

BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRUNO, E. B. G. Fundamentos para um trabalho colaborativo: Carl Rogers e Paulo Freire. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.) O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. São Paulo: Editora Loyola, 2016. p. 71-83.

CALVINO, Í. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

CAMARGO, F. M. A atualidade de Freire nos cursos de Pedagogia. In: FREIRE, A. M. A. (Org.) A pedagogia da libertação em Paulo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2001. p. 65-69.

DEWEY, J. Democracia e educação: capítulos essenciais. São Paulo: Ática, 2007.

ECCO, I. Virtudes docentes para a educação humanizadora: revisitando Paulo Freire. Erechim/RS: Edifapes, 2014.

FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.

FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez, 1983.

FREIRE, P.; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.

FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992a.

FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GADOTTI, M. Um legado de esperança. São Paulo: Cortez, 2001.

LIMA, P. G.; SANTOS, S. M. dos. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere et Educare. Revista de Educação, v. 2, nº 4, p. 77- 90, jul./dez. 2007.

MATE, C. H. Projeto pedagógico: sentidos e significados para a escola. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. de. O coordenador pedagógico e seus percursos formativos. São Paulo: Loyola, 2012, p. 131-139.

MOLL, J. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.

RANGEL, M. Supervisão: do sonho à ação – uma prática em transformação. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2008.

ROMÃO, J. E. Pedagogia dialógica. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2002.

SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.

SANTOS, B. de S.Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

SILVA, J. M. da.Trabalho docente no ensino básico: novas demandas, novas competências.Revista Renascença de Ensino e Pesquisa, n. 1, p. 67-72, 1999.

TORRES, C. A. Diálogo com Paulo Freire. São Paulo: Editora Loyola, 1979.

VASCONCELLOS, C. dos S. Planejamento: Projeto de Ensino Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico: elementos metodológicos para a elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 2002.

VASCONCELLOS, C. dos S. Coordenação do trabalho pedagógico: projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 8.ed. São Paulo: Libertad, 2007.

ZITKOSKI, J. J. Paulo Freire & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

Published

2022-12-21

How to Cite

Nogaro, A., Moll, J., Nogaro, I., & Baldissera, D. (2022). The pedagogical coordinator and the democratic school construction: reflections in the light of the principles of freirean thought. Education, 47(1), e110/1–24. https://doi.org/10.5902/1984644465236