The pedagogical coordinator and the democratic school construction: reflections in the light of the principles of freirean thought
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644465236Keywords:
School, Pedagogical Coordinator, Democracy, Dialogue, HumanizationAbstract
This article is a result of a theoric research, from qualitative nature, performed to understand and problematize about the Pedagogical Coordinator work (PC), in the perspective of a democratic school building, guided by the principles of Freirian thought. This discussion is believed to be opportune, not only by the relevance and scarcity of the writings with this specificity, but above all, for this year to celebrate the centenary of this important autochthonous thinker recognized worldwide. The PC works in the school management, in social and institutional spaces much mentioned by Paulo Freire. The text emerges from the explanation and articulation of the cathegories presented in Paulo Freire’s thoughs and scholar of his work. Five big themes were defined on which Paulo Freire reflects and writes; democracy, dialogue, respect for students, teacher’s autonomy and humanization. It is believed that these can support the understanding of PC’s work towards to a democratic, humanizing school focused on the integral development of students.
References
ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. S. (Org.) O coordenador pedagógico e o espaço de mudança. São Paulo: Ed. Loyola, 2001.
APPLE, M.; BEANE, J. (Orgs.) Escolas democráticas. São Paulo: Cortez, 1997.
ARROYO, M. G. Indagações sobre currículo: educandos e educadores: seus direitos e o currículo. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
ARROYO, M. Imagens quebradas: trajetórias e tempos de alunos e mestres. Petrópolis/RJ: Vozes, 2004.
ARROYO, M. Currículo, territórios em disputa. Petrópolis/RJ: Vozes, 2011.
BARBIER, R. A escuta sensível em educação. Caderno Anped. Porto Alegre, n. 5, p. 187-216, 1993.
BRANDÃO, C. R. O que é método Paulo Freire. São Paulo: Brasiliense, 1981.
BRASIL. Lei n. 9.394, 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília: MEC, 1996.
BRUNO, E. B. G. Fundamentos para um trabalho colaborativo: Carl Rogers e Paulo Freire. In: ALMEIDA, L. R. de; PLACCO, V. M. N. de S. (Orgs.) O coordenador pedagógico e o trabalho colaborativo na escola. São Paulo: Editora Loyola, 2016. p. 71-83.
CALVINO, Í. Por que ler os clássicos? São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
CAMARGO, F. M. A atualidade de Freire nos cursos de Pedagogia. In: FREIRE, A. M. A. (Org.) A pedagogia da libertação em Paulo Freire. São Paulo: Editora UNESP, 2001. p. 65-69.
DEWEY, J. Democracia e educação: capítulos essenciais. São Paulo: Ática, 2007.
ECCO, I. Virtudes docentes para a educação humanizadora: revisitando Paulo Freire. Erechim/RS: Edifapes, 2014.
FREIRE, P. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, P. Conscientização. São Paulo: Cortez, 1983.
FREIRE, P.; SHOR, Ira. Medo e ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, P. Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
FREIRE, P. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992a.
FREIRE, P. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.
GADOTTI, M. Um legado de esperança. São Paulo: Cortez, 2001.
LIMA, P. G.; SANTOS, S. M. dos. O coordenador pedagógico na educação básica: desafios e perspectivas. Educere et Educare. Revista de Educação, v. 2, nº 4, p. 77- 90, jul./dez. 2007.
MATE, C. H. Projeto pedagógico: sentidos e significados para a escola. In: ALMEIDA, L. R.; PLACCO, V. M. N. de. O coordenador pedagógico e seus percursos formativos. São Paulo: Loyola, 2012, p. 131-139.
MOLL, J. Caminhos da educação integral no Brasil: direito a outros tempos e espaços educativos. Porto Alegre: Penso, 2012.
RANGEL, M. Supervisão: do sonho à ação – uma prática em transformação. In: FERREIRA, N. S. C. (Org.). Supervisão Educacional para uma escola de qualidade. 7 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
ROMÃO, J. E. Pedagogia dialógica. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2002.
SACRISTÁN, J. G. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3.ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SANTOS, B. de S.Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
SILVA, J. M. da.Trabalho docente no ensino básico: novas demandas, novas competências.Revista Renascença de Ensino e Pesquisa, n. 1, p. 67-72, 1999.
TORRES, C. A. Diálogo com Paulo Freire. São Paulo: Editora Loyola, 1979.
VASCONCELLOS, C. dos S. Planejamento: Projeto de Ensino Aprendizagem e Projeto Político-Pedagógico: elementos metodológicos para a elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 2002.
VASCONCELLOS, C. dos S. Coordenação do trabalho pedagógico: projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 8.ed. São Paulo: Libertad, 2007.
ZITKOSKI, J. J. Paulo Freire & a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)