Student retention and its multifactorial causes: a case study in the Science and Technology bachelor’s in northern Minas Gerais.
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644464797Keywords:
Student Retention, Evasion, Higher EducationAbstract
This article is supported by a master's thesis, which aimed to investigate the causes of student retention in the Bachelor of Science and Technology course at a Federal University, located in Janaúba, in the north of Minas Gerais state. As a data collection instrument, a questionnaire was applied to students who enrolled in this graduate course between the first semester of 2016 and the second semester of 2017. In its specific objectives, the study sought to characterize the socioeconomic and ethnic-racial profile of the students retained, only from the research participants, and to identify the internal and external factors that contributed to their retention. The results revealed that the building's inadequate infrastructure; didactic-pedagogical strategies, and poor training in high school were factors that contributed to student retention in this bachelor’s. It was concluded that the situations of inequality and the power relations existing in society end up being reproduced within the educational environment. In addition, despite advances in access to higher education in progressive governments, it was inferred that socioeconomic barriers were interfering with the academic performance of some students.
References
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Tradução: Luís Antero Reto, Augusto Pinheiro. São Paulo: edição 70, 2016.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A Reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
BOURDIEU, Pierre. Escritos de Educação. NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (orgs.). 13. ed., Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
BRASIL. Decreto n. 1.904, de 13 de maio de 1996. Institui o Programa Nacional de Direitos Humanos – PNDH. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/decret/1996/decreto-1904-13-maio-1996. Acesso em: 23 jul. 2020.
BRASIL. Decreto n. 6.096, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa de Apoio e Reestruturação das Universidades Federais-Reuni. Disponível em: http://www.planalto.gov.br. Acesso em: 16 de abr. 2018.
CHAUÍ, Marilena de Souza. A ideologia da competência. Belo Horizonte: Autêntica Editora; São Paulo: Editora Fundação Perseu Abramo, 2014.
CISLAGHI, Renato. Um Modelo de Sistema de Gestão do Conhecimento em um Framework para a Promoção da Permanência Discente no Ensino de Graduação. 2008. 253f. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Centro Tecnológico, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2008. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br. Acesso em: 29 out. 2019.
DIAS, Ellen Cristine Moraes; THEÓPHILO, Carlos Renato; LOPES, Maria Aparecida Soares. A Evasão no Ensino Superior: estudo dos fatores causadores da evasão no curso de Ciências Contábeis da Universidade Estadual de Montes Claros-UNIMONTES/MG. IN: Congresso USP de Iniciação Científica em Contabilidade, São Paulo, SP. 2010. Disponível em: https://congressousp.fipecafi.org/anais/artigos102010/419.pdf. Acesso em:10 dez. 2020.
DUBET, François. O que é uma escola Justa?: a escola de oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.
GODOI, Guilherme Aparecido de. A Produção do Fracasso Escolar: teorias da carência Cultura, diferença cultural e desencontro cultural. In. V Jornada Didática, IV Seminário de Pesquisa CEMAD “Saberes e práticas da docência”. Universidade Estadual de Londrina, 2018. Disponível em: http://www.uel.br/eventos/jornadadidatica/pages/arquivos. Acesso em: 21 out. 2019.
GOMES, Nilma Lino. Educação e identidade negra. Aletria: revista de estudos de literatura, v. 9, p. 38-47, 2002. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/aletria/article/view/17912/14702. Acesso em:21 nov. 2020.
GOULART, Mariana Fortes. Conforto térmico no Colégio de Aplicação Pedagógica da Universidade Estadual de Maringá: proposta para melhoria do desempenho térmico de um antigo Caic. 2014. Dissertação (Mestrado em Arquitetura, Urbanismo e Tecnologia) - Instituto de Arquitetura e Urbanismo, Universidade de São Paulo, São Carlos, 2014. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/102/102131/tde-25022015-145752/pt-br.php. Acesso em: 13 abr. 2020.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística – IBGE. Síntese dos indicadores Sociais: uma análise das condições de vida da população brasileira 2018. Rio de Janeiro, 2018. Disponível em: biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101629.pdf. Acesso em: 21 nov. 2020.
LIMA Jr, Paulo; OSTERMANN, Fernanda; REZENDE, Flávia. Análise dos condicionantes sociais da evasão e retenção em cursos de graduação em Física à luz da sociologia de Bourdieu. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br. Acesso em: 24 out. 2019.
MARCHESI, Álvaro; PÉREZ, Eva Maria. Compreensão do Fracasso Escolar. In: MARCHESI, Álvaro; GIL, Carlos Hernández. Fracasso escolar: uma perspectiva multicultural. Porto Alegre, RS: Artmed, 2004.
MEC. Ministério da Educação e Cultura. Secretaria da Educação Superior. Comissão Especial de Estudos Sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Brasília: ANDIFES/ABRUEM/SESU/MEC, 1996.
OLIVEIRA, Adalvan Soares de. As contribuições da gestão escolar na superação da retenção na superação da retenção discente: um estudo de caso no IFNMG/Campus Almenara no período letivo 2013/2014. Dissertação (Mestrado Profissional em educação) – Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri, Diamantina, 2016.
PAULILO, André Luiz. A compreensão histórica do fracasso escolar no Brasil. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1252-1267, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.phppid=S010015742017000401252&script=sci_arttext&tlng=pt. Acesso em: 15 dez. 2020.
PATTO, Maria Helena Souza. O fracasso escolar como objeto de estudo: anotações sobre as características de um discurso. Cad. Pesq., São Paulo (65): 72 – 77, maio de 1988. Disponível em:http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1198/1204. Acesso em:17 fev. 2021.
PATTO, Maria Helena Souza. A Produção do Fracasso Escolar: uma história de submissão e rebeldia. 3. ed. São Paulo, SP: Casa do Psicólogo, 2008.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um Discurso Sobre as Ciências. 5. ed. São Paulo: Cortez 2008. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1979672/mod_resource/content/1/SANTOS%20Um%20discurso%20sobre%20as%20ci%C3%Aancias_LIVRO.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
SCHWARCZ, Lilia K. Moritz. Usos e abusos da mestiçagem e da raça no Brasil: uma história das teorias raciais em finais do século XIX. Afro-Ásia, n. 18, 1996. Disponível em:
https://portalseer.ufba.br/index.php/afroasia/article/viewFile/20901/13519. Acesso em: 15 dez. 2020.
SILVA, Francisca Islandia Cardoso da; RODRIGUES, Janete de Páscoa; BRITO, Ahécio Kleber Araújo. Retenção Escolar no Curso de Educação Física da Universidade Federal do Piauí. Educação em Perspectiva, Viçosa, MG, v.5, n. 2, ago. 2015. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/educacaoemperspectiva/article/view/6661. Acesso em: 24 out. 2019.
SOUSA, Luana Passos de; GUEDES, Dyeggo Rocha. A desigual divisão sexual do trabalho: um olhar sobre a última década. Estud. av., São Paulo, v. 30, n. 87, p. 123-139, Aug. 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0103-40142016000200123&script=sci_arttext. Acesso em: 19 nov. 2019.
UNIVERSIDADE FEDERAL DOS VALES DO JEQUITINHONHA E MUCURI – UFVJM. Resolução n. 11, de 11 de abril de 2019. Estabelece o Regulamento dos Cursos de Graduação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Disponível em: file:///C:/Users/DIAMANTINA/Downloads/Resolu%C3%A7%C3%A3o%2011.2019%20-%20Regulamento%20dos%20cursos%20de%20gradua%C3%A7%C3%A3o%20da%20UFVJM.pdf. Acesso em: 02 jan. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)