Studies on University Pedagogy and Didactic of/in Higher Education: itineraries of an experience in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644461310Keywords:
Didactic, Universitary Pedagogy, Higher EducationAbstract
Giving Didactics a central place in the context of teacher education for Higher Education is a current and urgent demand. Thinking about this demand amid scenarios of (re) structuring and interrupting face-to-face activities makes it even more challenging. For this reason, this paper seeks to comprehend the remote teaching experience of the subject “University Pedagogy and Didactics of / in Higher Education”, which constituted a laboratory for collective experiments that, crossed by the specificities of the pandemic context, brought together the study of programmatic themes and alternative ways of teaching and learning remotely. In other words, it allowed teachers and students to critically approach remote education, as theoretical dialogues and technological mediation experiences were exercised that signaled the importance of Didactics as a space to think about the purposes, mediations and conditions of the teaching, especially in this context. Thus, the methodological character of this paper consists of an Experience Report, based on data collected from the students through a virtual questionnaire and experiential records of the authors'. From this point of view, the transition to remote teaching helps us to recover the practices developed in the classroom and confront them with the need to configure new modes of didactic-curricular structuring that provide conditions for the development of learning through engagement, construction and sharing of knowledge in collaborative networks with the support of educational technologies.
References
ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. A ensinagem como desafio à ação docente. Revista pedagógica, v. 4, n. 8, p. 65-77, 2017. Disponível em: http://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3911 Acesso em: 21 ago. 2020
ALMEIDA, Maria Isabel; PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia universitária – Valorizando o ensino e a docência na universidade. Revista Portuguesa de Educação, 2014, 27(2), pp. 7-31. Disponível em: https://sites.uepg.br/prograd/wp-content/themes/PROGRAD/assetsDes/artigos/Almeida%20Pimenta.pdf Acesso em: 25 jul. 2020
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em: 30 jul. 2020
CARR, Wilfred. Una teoría para la educación: hacia una investigación educativa crítica. Madrid: Ediciones Morata, 2002.
COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, 2017. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-9702201710167954 Acesso em: 30 jul. 2020
CUNHA, Maria Isabel da. A formação docente na universidade e a resignificação do senso comum. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 75, p. 121-133, mai./jun. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602019000300121 Acesso em: 30 jul. 2020.
CUNHA, Neide de Brito; BORUCHOVITCH, Evely. Estratégias de Aprendizagem e Motivação para Aprender na Formação de Professores. Revista Interamericana de Psicología/Interamerican Journal of Psychology - 2012, v. 46, n. 2, p. 247-254. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/284/28425280008.pdf Acesso em: 30 jul. 2020.
D’ÁVILA, Cristina.; FERREIRA, Lúcia Gracia. Saberes estruturantes da prática pedagógica docente: um repertório para a sala de aula. In: MARIN, A.J.; D’ÁVILA, C.; FERREIRA, L.G.; FRANCO, M.A.S. (orgs). Didática: saberes estruturantes e formação de professores. Salvador : EDUFBA, 2019. ISBN: 978-85-232-1918-5.
DALTRO, Mônica Ramos; DE FARIA, Anna Amélia. Relato de experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Práticas pedagógicas de ensinar-aprender: por entre resistências e resignações. Educ. Pesqui., São Paulo, v. 41, n. 3, p. 601-614, jul./set. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ep/v41n3/1517-9702-ep-41-3-0601.pdf Acesso em: 30 jul. 2020
FRANCO, Maria Amélia Santoro; PIMENTA, Selma Garrido. Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educ. Soc., Campinas, v. 37, nº. 135, p.539-553, abr.-jun., 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/es/v37n135/1678-4626-es-37-135-00539.pdf Acesso em: 30 jul. 2020
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. ISBN: 8521902433.
LIBÂNEO, José Carlos. Identidade da Pedagogia e Identidade do Pedagogo. In: BRABO, T.S.A.M.; CORDEIRO, A.P.; MILANEZ, S.G.C. (orgs.). Formação da pedagoga e do pedagogo: pressupostos e perspectivas. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2012. ISBN 978-85-7983-258-1
MASETTO, Marcos Tarciso; GAETA, Cecilia. Trajetória da pedagogia universitária e formação de professores para o ensino superior no Brasil. Em Aberto, Brasília, v. 32, n. 106, p. 45-57, set/dez. 2019. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/4224 Acesso em: 20 jul. 2020
MASETTO, Marcos Tarciso. Docência no ensino superior voltada para a aprendizagem faz a diferença. (Cadernos de Pedagogia Universitária). São Paulo: USP, 2010. Disponível em: http://www.prpg.usp.br/attachments/article/640/Caderno_12_PAE.pdf Acesso em: 30 jul. 2020.
PALUDO, Elias Festa. Os desafios da docência em tempos de pandemia. Em Tese, v. 17, n. 2, p. 44-53, 2020.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa de Graças Camargo. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez Editora, 2014. ISBN: 9788524922145
SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Edições Almeidina, 2020.
SEVERO, José Leonardo Rolim de. “Ser estudante” no ensino superior: aspectos valorativos da experiência na perspectiva discente. Linhas Críticas, 26, 1–16. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/32512 Acesso em: 22 ago. 2021
SOARES, Sandra Regina; CUNHA, Maria Isabel da. Programas de Pós-Graduação em Educação: lugar de formação da docência universitária? RBPG, Brasília, v. 7, n. 14, p. 577 - 604, dezembro de 2010. Disponível em: http://ojs.rbpg.capes.gov.br/index.php/rbpg/article/view/18/14 Acesso em: 30 jul. 2020
VITÓRIA, Maria Inês Côrte Et Al. Engajamento acadêmico: desafios para a permanência do estudante na Educação Superior. Educação (Porto Alegre), v. 41, n. 2, p. 262-269, maio-ago. 2018. Disponível em: http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27960 Acesso em: 30 jul. 2020
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)