Studies on University Pedagogy and Didactic of/in Higher Education: itineraries of an experience in times of pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644461310

Keywords:

Didactic, Universitary Pedagogy, Higher Education

Abstract

Giving Didactics a central place in the context of teacher education for Higher Education is a current and urgent demand. Thinking about this demand amid scenarios of (re) structuring and interrupting face-to-face activities makes it even more challenging. For this reason, this paper seeks to comprehend  the remote teaching experience of the subject “University Pedagogy and Didactics of / in Higher Education”, which constituted a laboratory for collective experiments that, crossed by the specificities of the pandemic context, brought together the study of programmatic themes and alternative ways of teaching and learning remotely. In other words, it allowed teachers and students to critically approach remote education, as theoretical dialogues and technological mediation experiences were exercised that signaled the importance of Didactics as a space to think about the purposes, mediations and conditions of the teaching, especially in this context. Thus, the methodological character of this paper consists of an Experience Report, based on  data collected from the students through a virtual questionnaire and experiential records of the authors'. From this point of view, the transition to remote teaching helps us to recover the practices developed in the classroom and confront them with the need to configure new modes of didactic-curricular structuring that provide conditions for the development of learning through engagement, construction and sharing of knowledge in collaborative networks with the support of educational technologies.

Author Biographies

José Leonardo Rolim de Lima Severo, Universidade Federal da Paraíba

Pedagogo.  Doutor  em  Educação.  Professor  Adjunto  da  Universidade  Federal  da  Paraíba  (UFPB),  onde  atua  no Programa  de  Pós-Graduação  em  Educação, na linha de pesquisas Processos de Ensino-Aprendizagem  Líder  do  Grupo  de  Estudos  e  Pesquisas  em  Pedagogia,  Trabalho Educativo e Sociedade (GEPPTES). Membro do GT 4 -Didática da ANPEd. E-mail: <leonardorolimsevero@gmail.com>

Rayssa Maria Anselmo de Brito, Universidade Federal da Paraíba

Professora do Departamento de Educação Básica do Centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba (DEBAS/CE/UFPB). Doutoranda em Educação na linha de Processos de Ensino- Aprendizagem junto ao Programa de Pós-Graduação em Educação na UFPB,  Mestra em Educação (PPGE-UFPB), Especialista em Atendimento Educacional Especializado pela UFERSA-RN e Graduada em Pedagogia (UFPB). Pesquisadora na área da educação, especificamente no campo do processos de ensino-aprendizagem, em estudos que discutem a Formação Docente e a Inclusão Educacional tanto na Educação Infantil como na Educação de Jovens e Adultos. Email: rayssamtbrito@gmail.com

Gabriela da Nóbrega Carreiro, Universidade Federal da Paraíba

Doutoranda na linha Processos de Ensino e Aprendizagem no Programa de Pós-graduação em
Educação – PPGE da UFPB. Mestra em Educação pelo PPGE/UFPB, graduada em Licenciatura Plena em Filosofia pela UFPB e Bacharelado em Filosofia pela mesma instituição. Integra o Grupo de Pesquisa Ágora (Grupo de pesquisa em filosofia e psicologia da educação).

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Published

2021-09-04

How to Cite

Severo, J. L. R. de L., Brito, R. M. A. de, & Carreiro, G. da N. (2021). Studies on University Pedagogy and Didactic of/in Higher Education: itineraries of an experience in times of pandemic. Education, 46(1), e79/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644461310