Teaching mediations in EJA reading classes – women rereading their realities and the world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644460844

Keywords:

Reading, Women in EJA, Didactic mediations

Abstract

This paper presents to the reader a reflection on the Reading teaching in EJA, that focuses on the didactic mediations experienced in a reading class. This research is part of a qualitative, collaborative-based research (IBIAPINA, 2008), carried out in public schools of Maceió, and developed as part of Observatório Alagoano de Leitura em EJA (2011 to 2015) project, financed by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (Capes). Along the way, dialogues about the teaching of Reading and didactics/practices developed in the classroom were provided, considering the profile of the students, their stories and reading needs, and understanding reading as a social practice that happens everywhere: in life, at work and in various literacy agencies, including the school. Further in this article, the results showed that the classroom was set as a space for the exercise of students and the teacher autonomy, especially when they were able to appropriate the reality, capturing the pressures, changing them, and transforming them into unprecedented and unrepeatable everyday inventions.

Author Biographies

Marinaide Lima de Queiroz Freitas, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil

Pós-doutorado na Universidade do Porto - Portugal. Doutorado em Linguística pela UFAL. Graduada em Pedagogia na UFAL. Vice-coordenadora do Comitê Científico da ANPED, GT 18 (EJA) (2017-2019). Coordenadora do GT 18 no (EPEN-2019-2020). Coordenadora do Núcleo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Alfabetização - UFAL. Membro do Fórum Alagoano da EJA, da Rede de Pesquisa Luso-brasileira em EJA, e da editoria da Revista Brasileira de EJA. Colaboradora do grupo de pesquisa CAFTe UPorto. Atua na Educação e Linguagem com temas: EJA, Alfabetização, Currículo, Leitura, Formação docente, Livro didático. Docente na graduação de Pedagogia e no PPG em Educação Brasileira na UFAL.

Valéria Campos Cavalcante, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, Alagoas, Brasil

Professora CEDU/UFAL. Doutora pelo PPG CEDU-UFAL, Possui Mestrado em Educação CEDUUFAL (2009), graduação em Pedagogia e Letras. Especialização em Formação de Professores da EJA - CEDU/UFAL(2006). Coordenadora do Grupo de Pesquisa Educação, Currículo e Diversidades,Vinculada ao grupo de pesquisas Multidisciplinar em Educação de Jovens e Adultos. Foi professora da Rede Municipal de Maceió, e da Rede Estadual de Alagoas. Foi coordenadora adjunta do PNAIC - Alagoas. Tem experiência na área de Letras e Pedagogia, com ênfase em Formação de Professores, atuando principalmente nos seguintes temas: Currículo Escolar, Alfabetização, Letramento,Formação de Professores, Educação de Jovens e Adultos- EJA, Avaliação.

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Published

2021-03-30

How to Cite

Freitas, M. L. de Q., & Cavalcante, V. C. (2021). Teaching mediations in EJA reading classes – women rereading their realities and the world. Education, 46(1), e30/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644460844

Issue

Section

Dossiê – Políticas educativas, mediações e educação de jovens e adultos: olhares de resistência - 2021