Collective management, temporalities and transversalities in the formative processes of teachers
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644456899Keywords:
Initial training, Temporalities, Pedagogical mediationAbstract
The text narrates and discusses the powers and challenges involved in proposing a collective work experience in the training of undergraduate students in the Physical Education and Mathematics courses at the Federal University of Espírito Santo (Ufes), in the second semester of 2019. Part of the practice as a curricular component and the content of games and play as an articulating axis of pedagogical mediation work carried out in public and private schools in the metropolitan area of Vitória/ES, at different levels of Basic Education. By bringing together five teachers who taught six different subjects for the same class, other temporalities were opened (KOHAN, 2018) through time management in the formative process and transversalities (GUATTARI, 2004), as a search for overcoming the fragmentation of knowledge in teacher education. It is considered that the proposal for integrated action required each participant's availability, humility, and openness to the other. The participants collectively built a sense for the teaching activity as a transversal research attitude concerning practices and weaved cooperative networks among different fields of knowledge and school subjects, among various subjects, between Physical Education and Mathematics students, and between the university and the school, enabling the exercise of listening and dialoguing, reaffirming and enhancing differences.
References
BAPTISTA, Luís Antônio; GATTO, Veridiana Chiari. Quando o cinema invade a escola. RevistAleph, ano XIII, n. 26, p. 1−13, 2016. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/39146/22583. Acesso em: 13 jul. 2020.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CES nº 15, de 2 de fevereiro de 2005. Diário Oficial da União, Brasília, 13 maio 2005. Seção 1, p. 10.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP nº 28/2001. Dá nova redação ao Parecer CNE/CP nº. 21/2001, que estabelece a duração e a carga horária dos Cursos de Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 18 jan. 2002. Seção 1, p. 31.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Diário Oficial da União, Brasília, 9 abr. 2002. Seção 1, p. 31.
CARVALHO, Magalhães Carvalho; SILVA, Sandra Kretli; DELBONI, Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera. Currículos como corpos coletivos. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 801-818, set./dez. 2018. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol18iss3articles/carvalho-silva-delboni.pdf. Acesso em: 12 ago. 2020.
FAZENDA, Ivani (Org.). O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
GUATTARI, Félix. Psicanálise e transversalidade: ensaios de análise institucional. Aparecida /S.P: Idéias & Letras, 2004.
KOHAN, Walter Omar. A escola como experiência: entrevista com Walter Omar Kohan. Revista Eletrônica de Educação, v.12, n.1, p. 298-304, jan./abr. 2018. Disponível em: http://www.reveduc.ufscar.br/index.php/reveduc/article/view/2297/685. Acesso em: 13 jul. 2020.
MACHADO, Adriana Marcondes. A produção de desigualdade nas práticas de orientação. Trabalho apresentado no CEU Butantã, no âmbito do Projeto Direitos Humanos nas escolas. Disponível em: http://www2.fe.usp.br/~cpedh/Desigualdade%20e%20Educ%20Adriana%20Marc.pdf. Acesso em: 1 abr. 2020.
MATIAS, Virgínia Coeli Bueno de Queiroz. A transversalidade e a construção de novas subjetividades pelo currículo escolar. Currículo sem Fronteiras, v. 8, n.1, p. 62-75, jan./jun. 2008. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol8iss1articles/matias.pdf. Acesso em: 9 ago. 2020.
ROLNIK, Suely. Pensamento corpo e devir: uma perspectiva ético/estético/política no trabalho acadêmico. Cadernos de Subjetividade, São Paulo, v. 1, n. 2, p. 241-251, 1993.
TRINDADE, Diamantino Fernandes. Interdisciplinaridade: um novo olhar sobre as ciências. In: FAZENDA, Ivani. (Org.). O Que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008. p. 65-83.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (UFES). Projeto Pedagógico do Curso de Licenciatura em Educação Física. Vitória: Colegiado de Licenciatura em Educação Física, 2018.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (UFES). Projeto Pedagógico do Curso de Matemática - Licenciatura. Vitória: Colegiado do Curso de Matemática, 2018.
VELOSO, Caetano. Oração ao tempo. Cinema transcendental. CD 838 289-2. Philips, 1989.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Educação (UFSM)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)