Educação ambiental e artes visuais em territórios ecofenomenológicos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644454718

Keywords:

Epistemologias Ecológicas, Experiência estética, Pós-humano.

Abstract

For decades, concerns about environmental problems and the best solutions for them occupy discourses and documents and many authors point to the low effectiveness of these public policies. The emergence of the theme in contemporaneity brings up discussions about human beings, their understandings and iterations with and in nature.This article aims to address the issue through the teaching of visual arts under the perspective of ecophenomenology, which understands the inseparability between human beings and nature and the confluence of ecological thinking with phenomenology, instigating reflections on the horizontality of relationships in a more than human world.  From this perspective, art and environmental education are reflected, three artists and works are presented and their works are analyzed, with a view to dialoguing with everyday issues and pondering behaviors and choices. The aesthetic experience present in these flows throughout the arguments provides a movement towards the transformative potential that this experience provides, revealing a significant path for new directions in post-human relations. The considerations were elaborated under the aegis of references of phenomenology, art and environmental education.

Author Biographies

Sonia Mara Samsel Geraldo, Doutoranda em Educação - PPGE - UFPR

Licenciada em Artes Visuais pela Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR - Campus Curitiba II - FAP

Mestre em Educação pelo Programa de Pós Graduação da Universidade Federal do Paraná - PPGE-UFPR

Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal do Paraná - PPGE - UFPR

Valéria Ghisloti Iared, Professora Adjunta do Departamento de Biodiversidade da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

Graduada em Ciências Biológicas pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Especialista em Educação Ambiental em Recursos Hídricos pelo Centro de Recursos Hídricos e Estudos Ambientais (CRHEA) da Escola de Engenharia de São Carlos (EESC) da Universidade de São Paulo (USP). Mestre em Ecologia e Recursos Naturais e Doutora em Ciências pelo Programa de Pós-Graduação em Ecologia e Recursos Naturais/ UFSCar. Professora Adjunta do Departamento de Biodiversidade da Universidade Federal do Paraná (UFPR).

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Published

2022-06-29

How to Cite

Geraldo, S. M. S. ., & Iared, V. G. (2022). Educação ambiental e artes visuais em territórios ecofenomenológicos. Education, 47(1), e56/ 1–20. https://doi.org/10.5902/1984644454718