Toys and playing in the digital age

Authors

  • Michelle Chagas de Farias Professora titular no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Porto Alegre e doutoranda em Educação pela Universidade Luterana do Brasil - Campus Canoas https://orcid.org/0000-0002-5402-9859
  • Maria Lúcia Castagna Wortmann Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Universidade Luterana do Brasil - Campus Canoas https://orcid.org/0000-0002-6029-3656

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644452854

Keywords:

Cultural Studies and Education, Toys and ways of playing, New media and technologies

Abstract

Focusing on the current scenery of quick technological changes and communication processes, this study aims to reflect upon effects the so-called new media and technologies have produced on toys and ways of playing. This article is organised in three sections: first we highlight children’s culture distribution in media; on the second section we examine a toy brand route; and finally we keep track of ‘other ways’ of playing and thinking about emergent childhoods in contemporary social and cultural context. We understand that changes of interactions with technological devices have also covered the ‘ways of playing’, because children often play while ‘connected’ to different media, switching between the ‘real’ and ‘virtual’, so that meanings assigned to playing were expanded in the new ways of playing and more and more in tune with consumer culture.

Author Biographies

Michelle Chagas de Farias, Professora titular no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul, Campus Porto Alegre e doutoranda em Educação pela Universidade Luterana do Brasil - Campus Canoas

Graduação em Design Gráfico pela Universidade Federal do Paraná (1998), Licenciatura em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2006), Especialização em PROEJA pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia - Campus Bento Gonçalves, Mestrado em Educação com área de concentração em Estudos Culturais na Universidade Luterana do Brasil - Canoas/RS, com auxílio TAXA CAPES/PROSUP (2016-2017), cursando Doutorado em Educação - Estudos Culturais na Universidade Luterana do Brasil - Canoas/RS (2018 - ). Professora titular no IFRS Campus Porto Alegre, atuando principalmente nos seguintes temas: linguagem visual, pedagogias culturais, consumo, infâncias.

Maria Lúcia Castagna Wortmann, Professora na Universidade Federal do Rio Grande do Sul e Universidade Luterana do Brasil - Campus Canoas

Graduação em História Natural pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1967), mestrado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1980) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1994), tendo realizado doutorado-sanduíche com bolsa CNPq na Université Pierre et Marie Curie (ParisVI). Atualmente é professor adjunto da Universidade Luterana do Brasil, onde atua no Programa de Pós-Graduação em Educação, e professora pesquisadora convidada do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Estudos Culturais em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: estudos culturais em educação, estudos culturais, educação em ciência, pedagogias culturais e estudos culturais de ciência.

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Published

2022-06-21

How to Cite

Farias, M. C. de, & Wortmann, M. L. C. (2022). Toys and playing in the digital age. Education, 47(1), e49/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644452854