Aesthetic education mediated by cultural heritage: experiences, meanings and affects in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644447978

Keywords:

Aesthetic and patrimonial narratives, Self-writing, Teacher training, Aesthetic experience

Abstract

This work aims to understand how aesthetic education, based on significant experiences with elements of individual / collective cultural heritage in the city of Viçosa-Ceará, can mobilize meanings and affections in teacher education. It is a study of a qualitative and multi-referential nature, in which a bricoleur posture is adopted involving the element of making science and crafts. To do so, it brings as theoretical support studies by Freire (1998), Larrosa (2014), Varine (2012), among others. The reflection / investigation was carried out through research-training with teachers from the city of Viçosa-Ceará, a historic city. Practical-theoretical activities were used, involving personal and collective experiences, with material and immaterial collections of elements of the local culture to produce data. As findings, in relation to the learning possibilities for the area of ​​teacher training, the reports of the collaborators demonstrated the efficiency of the mediation carried out by the cultural heritage in provoking aesthetic experiences with individual and collective affective elements. As conclusive aspects, it can be said that mediation demonstrated that the exercises with heritage reinforced the participants' feeling of belonging, expanding the possibilities of attributing personal and collective meaning to the set of material and immaterial goods that make up the city. The exercises contributed to the transformation of meanings, improving the elaboration of a more sensitive look and listening, through which it is possible to perceive meanings and affections that intertwine teacher training, aesthetic education, the city and cultural heritage.

Author Biographies

Tânia Maria de Sousa França, Universidade Estadual do Ceará

Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora assistente da UECE/FECLI. Membro do Grupo de Pesquisa Investigação em Arte, Ensino e História-IARTEH. 

José Albio Moreira de Sales, Universidade Estadual do Ceará

Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco, Pós-Doutor pela Universidade do Porto em Portugal, Professor Associado do Centro de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Ceará. Líder do grupo Pesquisa Investigação em Arte, Ensino e História-IARTEH.

Lia Machado Fiuza Fialho, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza, Ceará, Brasil.

Doutora em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará, Pós-doutorada em Educação pela Universidade Federal da Paraíba. Professora Adjunta do Centro de Educação da Universidade Estadual do Ceará, Professora Permanente do Programa de Pós-graduação em Educação (PPGE/UECE) e do Mestrado Profissional em Planejamento e Políticas Públicas. Editora chefa da coleção Práticas Educativas (EdUECE). Líder do Grupo de Pesquisa Práticas Educativas Memórias e Oralidades - PEMO. Editora chefa da revista Educação & Formação do PPGE/UECE. Tutora do Programa de Educação Tutorial (PET/Pedagogia/UECE).

References

ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (Org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009.

ALMEIDA, Nadja Rinelle Oliveira; MOREIRA, Damares Oliveira. Manifestações da cultura popular local na aprendizagem das séries iniciais e na formação dos professores. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 2, n. 3, p. e233726, 2020. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3726. Acesso em: 5 set. 2020.

ALVES, Francione Charapa; FIALHO, Lia Machado Fiuza; LIMA, Maria Socorro Lucena. Formação em pesquisa para professores da educação básica. Revista Tempos e Espaços em Educação, São Cristóvão, v. 11, p. 285-300, 2018. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/revtee/article/view/8582/pdf. Acesso em: 5 abr. 2020.

ARAÚJO, Isabella Belmiro; PARREIRAS, Deise de Azevedo; ARAÚJO, Mairce da Silva. Nomes, lugares e saberes: buscando novos diálogos com a escola. In: PÉREZ, Carmen Lúcia Vidal; TAVARES, Maria Tereza Goudard; ARAÚJO, Mairce da Silva (Org.). Memórias e patrimônios: experiências em formação de professores. Rio de Janeiro: UERJ, 2009. p. 141-148.

ARAÚJO, Lívia Priscilla da Frota. Viçosa do Ceará: uma análise do potencial turístico do patrimônio arquitetônico tombado. 2010. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Turismo) – Programa de Graduação em Turismo, Instituto Federal de Ciências e Tecnologia, Fortaleza, 2010.

ARDOINO, Jacques. Abordagem multirreferencial (plural) das situações educativas e formativas. In: BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Org.). Multirreferencialidade nas ciências e na educação. São Carlos: UFSCar, 1998. p. 24-40.

ARGAN, Giulio Carlo. História da arte como história da cidade. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

BARROS, Manoel de. Meu quintal é maior do que o mundo. Rio de Janeiro: Objetiva, 2015.

BERKENBROCK ROSITO, Margarete May. Experiência estética e sentidos na arte de costurar narrativas autobiográficas. In: MONTEIRO, Filomena de Arruda; NACARATO, Adair Mendes; FONTOURA, Helena Amaral da (Org.). Narrativas docentes, memórias e formação. Curitiba: CRV, 2016. p. 125-142.

BOFF, Leonardo. A águia e a galinha: uma metáfora da condição humana. Petrópolis: Vozes, 1998.

BONCI, Estela Maria Oliveira. Ações disparadoras de experiências estéticas com crianças. In: MARTINS, Mirian Celeste (Org.). Pensar juntos mediação cultural: [entre]laçando experiências e conceitos. São Paulo: Terracota, 2014. p. 161-170.

BORBA, Sérgio da Costa. Aspectos do conceito de multirreferencialidade nas ciências e nos espaços de formação. In: BARBOSA, Joaquim Gonçalves (Org.). Reflexões em torno da abordagem multirreferencial. São Carlos: UFSCar, 1998. p. 11-19.

BOURDIEU, Pierre. A miséria do mundo. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2003.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Petrópolis: Vozes, 1998.

CALVINO, Italo. As cidades invisíveis. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2012.

CARRENHO, Isabela Ventreschi; BERKENBROCK ROSITO, Margarete May. Educação estética, narrativas e arte na formação de professores. Curitiba: CRV, 2018.

D’AMBROSIO, Ubiratan. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2001. (Coleção Tendências em Educação Matemática).

DELORY-MOMBERGER, Christine. Biografia e educação: figuras do indivíduo-projeto. Natal: UFRN; São Paulo: Paulus, 2008.

DINARTE, Luiz Daniel; CORAZZA, Sandra Mara. Espaço poético como tradução didática: Bachelard e a imagem da casa. Educação & Formação, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 135-148, 2016. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/105. Acesso em: 5 jun. 2020.

ESPINOSA, Baruch de. Ética: demonstrada à maneira dos geômetras. Os Pensadores. São Paulo: Nova Cultural, 1997.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). O que é inderdisciplinaridade? 2. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

FERNANDES, Stenio de Brito; AGUIAR, Ana Lúcia Oliveira; FERNANDES, Aleksandra Nogueira de Oliveira. Narrativas de moradores do Rosado/RN: viver, contar, preservar seu lugar. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades - Rev. Pemo, v. 1, n. 3, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/revpemo/article/view/3524. Acesso em: 5 set. 2020.

FIALHO, Lia Machado Fiuza; SANTOS, Francisca Mayane Benvindo dos; SALES, José Albio Moreira de. Pesquisas biográficas na história da educação. Cadernos de Pesquisa, São Luís, v. 26, p. 11-29, 2019. Disponível em: http://www.periodicoseletronicos.ufma.br/index.php/cadernosdepesquisa/article/view/12743/6898. Acesso em: 5 abr. 2020.

FONSECA, Eril Medeiros da; BIERHALZ, Crisna Daniela Krause. O contexto local como elo entre ciências da natureza e educação do campo. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 7, p. 66-84, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/172. Acesso em: 5 abr. 2020.

FRANÇA, Tânia Maria de Sousa; SOUSA, Maria do Socorro de; SOUSA, Ana Cláudia Gouveia de. Roteiro didático: uma possibilidade de articulação entre teoria e prática. In: ENDIPE, 16., 2012, Campinas. Anais... Campinas: Unicamp, 2012. p. 6893-6904.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1998.

GONÇALVES, José Reginaldo Santos. O patrimônio como categoria de pensamento. In: ABREU, Regina; CHAGAS, Mário (Org.). Memória e patrimônio: ensaios contemporâneos. 2. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2009. p. 25-33.

HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2006.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Cidades: Viçosa do Ceará. Rio de Janeiro: IBGE, 2010. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ce/vicosa-do-ceara/panorama. Acesso em: 10 abr. 2020.

JOSSO, Marie-Christine. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.

KINCHELOE, Joe; BERRY, Kathleen. Pesquisa em educação: conceituando a bricolagem. Porto Alegre: Artmed, 2007.

LARROSA, Jorge. Pedagogia profana: danças, piruetas e mascaradas. 5. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.

LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2014. (Coleção Educação: experiência e sentido).

LEFEBRE, Henri. O direito à cidade. São Paulo: Centrauro, 2011.

MARTINS, Miriam Celeste. Aquecendo uma transformação-ação: atitudes e valores no ensino de Arte. In: BARBOSA, Ana Mae (Org.). Inquietações e mudanças no ensino da arte. São Paulo: Cortez, 2002. p. 49-60.

MARTINS, Miriam Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos da cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

MEIRELLES, Mauro; PEDDE, Valdir. Ver, tocar, preservar: pensando a noção de patrimônio a partir de sua tangibilidade. Estudos de Sociologia, Recife, v. 1, n. 20, p. 1-20, 2014. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/235510/28497. Acesso em: 5 abr. 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.

MORAES, Maria Cândida. O paradigma educacional emergente. 5. ed. Campinas: Papirus, 2000.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 3. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: Unesco, 2001.

NEVES, J; FRISON, L. A vida em forma de história: tempos/lugares de experiência. Educação (UFSM), v.45, p. 1-24, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/35844. Acesso em: 10 abr. 2020.

NOGUEIRA, Maria Alice; NOGUEIRA, Cláudio Marques Martins. Bourdieu e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

ORMEZZANO, Graciela. Debate sobre abordagens e perspectivas da educação estética. Em Aberto, Brasília, DF, v. 21, n. 77, p. 15-38, 2007. Disponível em: http://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/view/2597. Acesso em: 10 abr. 2020.

OSTROWER, Fayga. Acasos e criação artística. 2. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1995.

PACHECO, Marisa de Pinho Pessoa. Análise do potencial turístico de Viçosa do Ceará: as percepções da população local. 2008. 60 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação em Turismo) – Programa de Graduação em Turismo, Faculdades Integradas do Ceará, Fortaleza, 2008.

PENA, Alexandra Coelho. Formação de professores de educação infantil: memória, narrativa e inteireza. Educação & Formação, Fortaleza, v. 2, n. 4, p. 72-86, 2017. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/124. Acesso em: 5 abr. 2020.

PINEAU, Gaston. Emergência de um paradigma antropoformador de pesquisa-ação-formação transdisciplinar. Saúde e Sociedade, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 102-110, 2005. Disponível em: https://www.scielosp.org/article/sausoc/2005.v14n3/102-110/. Acesso em: 5 jun. 2020.

SALES, José Albio Moreira de; ARRAIS, Gardner de Andrade; FARIAS, Isabel Maria Sabino de. O Museu Virtual de Arte como espaço de educação estética. Revista Roteiro, Florianópolis, v. 39, n. 2, p. 487-514, 2014. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/4857. Acesso em: 5 jun. 2020.

SMOLKA, Ana Luiza Bustamante. Sobre significação e sentido: uma contribuição à proposta de rede de significações. In: ROSSETTI-FERREIRA, Maria Clotilde et al. (Orgs.). Rede de significações e o estudo do desenvolvimento humano Porto Alegre: Artes Médicas, 2004, p. 35-49).

SOUSA, Maria do Socorro et al. Oficinar: uma construção coletiva. Revista de Educação da AEC, Brasília, DF, v. 23, n. 90, p. 72-84, 1994.

SOUZA MARIA, Liliane Sant’Anna de; FONTOURA, Helena Amaral da. Docência inicial em Educação de Jovens e Adultos e a potência da narrativa como dispositivo de formação. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 118-137, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/273. Acesso em: 5 jun. 2020.

VARINE, Hugues de. As raízes do futuro: o patrimônio a serviço do desenvolvimento local. Porto Alegre: Medianiz, 2012.

VASCONCELOS, José Gerardo; FIALHO, Lia Machado Fiuza; LOPES, Tânia Maria Rodrigues. Educação e liberdade em Rousseau. Educação & Formação, Fortaleza, v. 3, n. 8, p. 210-223, 2018. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/278. Acesso em: 5 jun. 2020.

VASCONCELOS, Rafaella Lira de; DEVECHI, Catia Piccolo Viero. A arte-educação no ensino médio: desafios à formação estética. Educação (UFSM), v. 43, n. 4, p. 741-756, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/32158. Acesso em: 5 jun. 2020.

VYGOTSKY, Liev Semiónovitch. Pensamento e Linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

VIÑAO FRAGO, Antonio. Os cadernos escolares como fonte histórica: aspectos metodológicos e historiográficos. In: MIGNOT, Ana Cristina Venancio (Org.). Cadernos à vista: escola, memória e cultura escrita. Rio de Janeiro: UERJ, 2008. p. 69-90.

Published

2022-01-28

How to Cite

França, T. M. de S., de Sales, J. A. M., & Fialho, L. M. F. (2022). Aesthetic education mediated by cultural heritage: experiences, meanings and affects in teacher education. Education, 47(1), e07/ 1–30. https://doi.org/10.5902/1984644447978