Reductions and setbacks in full-time policy in Brazilian schools: from Programa Mais Educação to Programa Novo Mais Educação

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644447465

Keywords:

Integral Education, Thematic macrofields, Mais Educação

Abstract

The study aims to comparatively analyze the macrofields of the More Education Program (Programa Mais Educação – PME) and the New More Education Program (Programa Novo Mais Educação – PNME), regarding the proposal of integral education of the subject. Methodologically adopts a qualitative approach, through bibliographical review and documentary study. The data show that the PME, created in 2007, was the first attempt in a national level of a public policy for the induction of integral education, but it has presented problems during its implementation and permanence in schools, due to structural problems in Brazilian public education. In 2016, the Program was replaced by the PNME; in this one, although the macrofields Sports, Leisure, Art and Culture have been incorporated from the previous version, these activities aim to boost the learning of Portuguese and Mathematics, which shows a formative matrix reduced to the cognitive dimension of curricular contents related only to reading and mathematical calculation, because they are tested in national assessments, thus far from the ideal of full individual formation.

Author Biographies

Cintia Aurora Quaresma Cardoso, Universidade Federal do Para-UFPA/PPEB

Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica, pela Universidade Federal do Pará.  Professora e Especialista em Educação da Secretaria de Estado de Educação - SEDUC-PA. 

Ney Cristina Monteiro de Oliveira, Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação em Educação Básica-NEB da Universidade Federal do Pará-UFPA

Pós Doutora pela  Universidade Federal do Paraná. Professora do Programa de Doutorado em Educação em Rede da Amazônia - EDUCANORTE, vinculado ao Núcleo de Estudos Transdisciplinares em Educação em Educação Básica -NEB/UFPA e professora do Programa de Pós-Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica -PPEB/UFPA.

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Published

2022-01-28

How to Cite

Cardoso, C. A. Q., & Oliveira, N. C. M. de. (2022). Reductions and setbacks in full-time policy in Brazilian schools: from Programa Mais Educação to Programa Novo Mais Educação . Education, 47(1), e01/ 1–22. https://doi.org/10.5902/1984644447465