Education and Agroecology: notes about human formation experience in the SERTA course.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644446853

Keywords:

Educação popular, Agroecologia, Formação Humana.

Abstract

This article presents the elements about the theory and practice of the educational proposal of the technical course in agroecology of the Alternative Technology Service - SERTA. In the first moment, some elements of SERTA's teaching methodology are highlighted, in which an attempt is made to deepen the influence of popular education proposals, especially Paulo Freire's pedagogy. In the second moment, our supervised internship practice is presented, which was a moment of exchange of knowledge and learning regarding agroecology techniques and approximation of social struggle in the field. The purpose of the article is to bring up the educational philosophy and methodology of SERTA and its proposal for articulation with rural social movements in Northeast Brazil. Therefore, we highlight the importance that the course gives to the knowledge of the peasants in the constitution of agroecology, culminating in an education focused on human formation. In methodological terms, we treat our training experience in the course as a rich moment for reflections on popular education.

Author Biography

Rodrigo José de Góis Queiroz, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Licenciado e Mestre em Geografia pela Universidade Estadual do Ceará- UECE, Doutor em Geografia pela Universidade Federal do Ceará- UFC. Técnico em agroecologia pelo SERTA. Atualmente faz estágio de Pós-doutorado no Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento e Meio Ambiente -  PRODEMA, pela Universidade Federal de Pernambuco - UFPE.

References

ALTIERE, Miguel. Agroecologia, agricultura camponesa e soberania alimentar. Revista NERA, Presidente Prudente, UNESP, Ano 13, n. 16, pp.-22-32, Jan/Jun, 2010. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1362/1347 Acesso em 20 de Nov. 2017.

BOFF, Leonardo. A opção terra: a solução para a Terra não cai do céu. Rio de Janeiro: Record, 2009.

CARVALHO, Isabel Cristina de Moura. Educação ambiental: a formação do sujeito ecológico. São Paulo: Cortez, 2011.

FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia. 48 ed. Rio de Janeira: Paz e Terra, 2014.

FREIRE. Paulo. Pedagogia do oprimido. 59 ed. Rio de Janeira: Paz e Terra, 2015.

FREIRE. Paulo. Educação como prática de liberdade. 45 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2019.

HANZI, Marsha. O sítio abundante: Co-criando com a Natureza - Permacultura. 2ed. Edições Alecim, Lauro de Freitas, BA, 2003.

MENDES, Roberto. A permacultura aplicada na agricultura familiar. 1 ed. Caruaru, PE: Permacultura pedagógica, 2012.

MOLLISON, Bill; HOLMGREN, David. Permacultura um: uma agricultura permanente nas comunidades em geral. Editora Groundm 1983.

MOURA, Abdalaziz. Uma filosofia da educação do campo que faz a diferença para o campo. 1 ed. Via design publicações. Recife, 2015.

PAUNGGER, Johanna; POPPE, Thomas. O momento certo. São Paulo, Madras Editora Ltda, 2003.

Published

2021-12-31

How to Cite

Queiroz, R. J. de G. (2021). Education and Agroecology: notes about human formation experience in the SERTA course. Education, 46(1), e120/ 1–25. https://doi.org/10.5902/1984644446853