Ethics in the medieval university: the importance of classics reading for the elaboration of Thomas Aquinas

Authors

  • Tatyana Murer Cavalcante Universidade Estadual de Maringá
  • Terezinha Oliveira Universidade Estadual de Maringá, Maringa, Paraná

DOI:

https://doi.org/10.5902/198464444410

Keywords:

History of education, Medieval education, Higher Education, Reading and ethics, Thomas Aquinas.

Abstract

This paper aims to present some considerations about the importance of reading to the development of the ethics conceptions of Thomas Aquinas (1224 - 5? / 1274). At the dawn of the thirteenth century, the townspeople of Medieval West created a new institution designed for knowledge and education: the University. In it, teachers and disciples were debating key issues for the new society using mainly texts of Ancient Philosophy and Christians, but also Arab and Jewish writings. The literacy forms used encompassed mainly lectio and disputatio , and counteracted by distinct theoretical bases, those thinkers eventually recreated the summa , in a original and fundamental form to the philosophical elaboration of that time. To discuss the importance of reading in the formulation of the concept of ethics in the medieval university, we will present some characteristics of the production of knowledge in the thirteenth century linked to its historical context and then discuss some ethical considerations of Thomas Aquinas, one of the most prominent authors of that period. Considering the limits of this article, only one text, “The object of charity” based on Aquinas major work, the Summa of Theology, will be discussed in depth. Preliminarily, it is possible to state that as well as the reading of classical authors by Thomas Aquinas and other masters of the thirteenth century, helped them develop knowledge about ethics conforming to their time, historical reading of these authors helps in the understanding of today.

Author Biographies

Tatyana Murer Cavalcante, Universidade Estadual de Maringá

Atualmente é doutoranda em Educação, com bolsa CAPES, do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (PPE/UEM), sob a orientação da Profa. Dra. Terezinha Oliveira, na linha de pesquisa “História e Historiografia da Educação”, com o tema “Ética e Educação em Tomás de Aquino”. Pesquisadora do Grupo Transformações Sociais e Educação nas épocas Antiga e Medieval desde 2006.

Graduada em Pedagogia (2001) e Mestre em Educação (2006) pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (FE/UNICAMP). Pesquisa História da Educação Medieval desde a graduação, particularmente Tomás de Aquino (séc. XIII). Tem experiência no Ensino Superior, atuando nas áreas de Filosofia e História da Educação (DFE/UEM – 2006/2008), atuando especialmente com os temas: Ética e Educação, Conhecimento, Universidade Medieval, Tomás de Aquino.

Terezinha Oliveira, Universidade Estadual de Maringá, Maringa, Paraná

Atualmente é professora associada nível C da Universidade Estadual de Maringá e bolsista produtividade em pesquisa do CNPQ – nível 2.

Líder do Grupo Transformações Sociais e Educação nas épocas Antiga e Medieval

Graduada em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1986), mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal de São Carlos (1991) e doutora em História pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1997). Realizou, em 2005, estágio de Pós-Doutorado em Filosofia da Educação, na Faculdade de Educação da USP. Publicou 43 artigos em periódicos especializados. Possui 14 Livros publicados e 32 capítulos. Orientou 36 projetos de Iniciação Científica, 5 Trabalhos de Conclusão de Curso, 15 Monografias de Especialização nas áreas de Educação, Filosofia e História, 23 Dissertações de Mestrado e 1 Tese de doutorado na área de Educação.

Tem experiência na área de Educação, com ênfase em História da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: transformação social, história da educação na Idade Média, escolástica, filosofia da educação na Idade Média, Intelectuais e Instituições Educacionais na Idade Média e formação de professores.

 

 

Published

2012-05-09

How to Cite

Cavalcante, T. M., & Oliveira, T. (2012). Ethics in the medieval university: the importance of classics reading for the elaboration of Thomas Aquinas. Education, 37(2), 217–228. https://doi.org/10.5902/198464444410

Issue

Section

Continuous Demand