Initial education evaluation of a Physical Education program: Perceptions of graduates from a public university in the state of Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644441376Keywords:
Physical Education, Initial education, GraduatesAbstract
This mixed-methods study investigated the perceptions of Physical Education (PE) graduates on their education obtained at a public university in the state of Santa Catarina, Brazil. An online questionnaire was applied to collect information regarding the initial education of 94 graduates (50 bachelors and 44 teachers) trained under the new curricular proposal implemented in 2008 at the institution. Extension (8.35±1.51) and research activities (8.24±1.66) achieved the highest scores, with emphasis on the diversity of structures and options offered. The graduates’ classmates (7.45±1.73), due to the lack of dedication and commitment to the program, and the curricular structure (7.64±1.59), due to the problems in the courses’ semiannual organization, received the lowest ratings. Teachers evaluated their course higher than the bachelors, especially in the components of faculty (T = 8.55±1.02; B = 7.28±1.37), classmates (T = 7.91±1.60; B = 7.04±1.76), physical infrastructure (T = 8.30±1.69; B = 7.64±1.34), supervised internships (T = 8.61±1.45; B = 7.72±1.73), and overall program evaluation (T = 8.64±1.10; B = 7.82±1.35). Factors such as supervised internships, curricular structure, faculty, and extension activities explained 59.0% of the variance of the overall program evaluation. Considering these results, those responsible for structuring the PE program can consolidate the practices and components that have been well evaluated, as well as think of alternatives to reduce the weaknesses and negative aspects perceived by the graduates.
References
ABREU, Mônica Cristina dos Santos. Formação continuada: uma reflexão sobre a ressignificação da prática docente [Dissertação]. Rio de Janeiro: Universidade Federal do Rio de Janeiro. 2006.
APPELBAUM, Mark et al. Journal article reporting standards for quantitative research in psychology: the APA publications and communications board task force report. American Psychologist, Washington, v. 73, n. 1, p.3-25. 2018.
ATO, Manuel; LÓPEZ-GARCÍA, Juan J.; BENAVENTE, Ana. Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de psicología. Múrcia, v. 29, n. 3, p.1038-1059, oct. 2013.
CRESWELL, John W. Research design: qualitative, quantitative and mixed methods approaches. 4. ed. London: SAGE, 2014.
ESPARTEL, Lélis Balestrin. O uso da opinião dos egressos como ferramenta de avaliação de cursos: o caso de uma instituição de ensino superior catarinense. Alcance, Itajaí, v.16, n. 1, p. 102-14. jan/abr. 2009.
FARIAS, Gelcemar Oliveira et al. Competências profissionais em Educação Física: Uma abordagem ao longo da carreira docente. Motriz, Rio Claro, v. 18, n. 4, p. 656-666. out./dez. 2012.
FEITOSA, Wallacy Milton do Nascimento; NASCIMENTO, Juarez Vieira. As competências específicas do profissional de Educação Física que atua na orientação de atividades físicas: um estudo Delphi. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, Brasília, v. 11, n. 4, p. 19-26. out./dez. 2003.
FOLLE, Alexandra; Nascimento, Juarez Vieira. Preocupações ao longo da carreira docente: estudos de caso com professores de Educação Física do magistério público estadual. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, Florianópolis, v. 33, n. 4, p. 841-856. out./dez. 2011.
LEVITT, Heidi M. et al. Journal article reporting standards for qualitative primary, qualitative meta-analytic, and mixed methods research in psychology: the APA publications and communications board task force report. American Psychologist, Washington, v. 73, n. 1, p. 26-46. 2018.
MARÔCO, João. Análise estatística com o SPSS Statistics. 5. ed. Pero Pinheiro: ReportNumber, 2011.
MILISTETD, Michel et al. (2018). Percepção de estudantes universitários de educação física sobre o estágio curricular supervisionado em treinamento esportivo: estudo em uma universidade pública brasileira. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 903-916. jul./set. 2018.
NEUMAN, William Lawrence. Social research methods: qualitative and quantitative approaches. 7. ed. Harlow: Pearson, 2014.
NEVES, Clarissa Eckert Baeta. Desafios da Educação Superior. Sociologias, Porto Alegre, v. 9, n. 17, p. 14-21. jan./jun. 2007.
SALLES, William Neves et al. Avaliação da formação inicial em Educação Física: um estudo com egressos da UFSC. Revista Brasileira de Ciências e Movimento, Brasília, v. 21, n. 13, p. 61-70, 2013.
SALLES, William Neves; FARIAS, Gelcemar Oliveira; NASCIMENTO, Juarez Vieira. Inserção profissional e formação continuada de egressos de cursos de graduação em Educação Física. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 29, n. 3, p. 475-86. jul./set. 2015.
SILVA JÚNIOR, Arestides Pereira et al. Estágio curricular supervisionado na formação de professores em Educação Física: uma análise da legislação a partir da Resolução CFE 03/1987. Pensar a Prática, Goiânia, v. 19, n.1, p. 1-14. jan./mar. 2016.
SILVA, Ana Márcia et al. A formação profissional em Educação Física e o processo político social. Pensar a Prática, Goiânia, v. 12, n. 2, p.1-16. maio/ago. 2009.
SOUZA NETO, Samuel; SARTI, Flavia Medeiros; BENITES, Larissa Cerignoni. Entre o ofício de aluno e o habitus de professor: os desafios do estágio supervisionado no processo de iniciação à docência. Movimento, Porto Alegre, v. 22, n.1, p. 311-324. jan./mar. 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)