Intercultural pedagogic practices: recognizing the differences in the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644440573

Keywords:

Education, Identity, Interculturality

Abstract

The bibliographic revision purposed in this article talks to Candau (2008; 2011; 2012), Moreira (2008; 2012; 2013) and Walsh´s contributions (2009), developing a reflection about the basic school and the different cultures that live in its spaces. This piece of work starts by reflecting about the roles developed at school, followed by the cultural aspects that permeate these spaces and may vary between a monocultural education and/ or an intercultural one, pointing this last one as a different way to be thought educative theories and practices problematizing the urgency of valuing the cultural diversity present within the scholar spaces, recognizing and valuing the cultures brought by the subjects to the scholar space, stimulating dialogic communications among them. It has become necessary the equality and the differences to be valued, empowered and stimulated to communicate democratically with each other, awakening people’s interest, scholar process’ subjects towards to the comprehension that it´s not possible to solve the differences and let alone, to pattern equality as it happens in monocultural practices. So, the school has the challenging role to become teachers and students, agents to multiply more inclusive ideas and practices inside and outside school through curriculum. Based on this set, it gets to the conclusion that interculturality arises as a plausible way so that pedagogic contents not to pattern learning according to what was analyzed throughout the article which purposes that, through the dialogue of recognizing the different identities in levels of equality and difference, to be possible to constitute a democratic society from the scholar basis.

Author Biographies

Rosane Barreto Ramos dos Santos, Fundação Instituto Oswaldo Cruz - FIOCRUZ

Doutoranda na Fundação Instituto Oswaldo Cruz - FIOCRUZ no Programa de Ensino em Biociências e Saúde (2019 - atual); Mestre (CMPDI-UFF/ 2016); Psicopedagoga e Especialista em Supervisão Educacional (UCAM); Pedagoga (UNESA); Co-gestora da Fundação de Apoio à Escola Técnica (FAETEC) e Professora da Educação Básica do Município de Nova Iguaçu

Paulo Pires de Queiroz, Universidade Federal Fluminense - Faculdade de Educação - FEUFF

Professor e pesquisador no Departamento Sociedade, Educação e Conhecimento (SSE-FEUFF); Professor e pesquisador no Mestrado Profissional de Diversidade e Inclusão no Instituto de Biologia da UFF; Professor e pesquisador no Programa de Mestrado e Doutorado Acadêmico de Ensino em Biociências e Saúde da Fiocruz. 

 

References

CANDAU, Vera Maria. Educação em direitos humanos e formação de professores/as. In: CANDAU, Vera Maria; SACAVINO, Suzana (Org.). Educação em Direitos Humanos – temas, questões e propostas. Petrópolis, RJ: DP et Alli Editora, 2008. p. 73-92.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo e educação: desafios para a prática pedagógica. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 13-37.

CANDAU, Vera Maria. Multiculturalismo, educação e direitos humanos. In: SACAVINO, Suzana.; CANDAU, Vera Maria. (Org.). Educação em direitos humanos: temas, questões e propostas. Petrópolis, RJ: DP et Alli Editora, 2008. p. 108-118.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem Fronteiras, v.11, n.2, p. 240-255, Jul./ Dez. 2011. Disponível em: http://www.curriculosemfronteiras.org/vol11iss2articles/candau.pdf Acesso em ago. 2017.

CANDAU, Vera Maria. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em direitos humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar. 2012.

CANDAU, Vera Maria; LEITE, Mirian Soares. A didática na perspectiva multi/intercultural em ação: construindo uma proposta. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 731-758. Set./ Dez. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/ v37n132/a1137132.pdf. Acesso em jun. 2017.

FORQUIN, Jean Claude. Escola e cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Editora Artes Médicas, 1993. 201 p.

GABRIEL, Carmen Teresa. Conhecimento escolar, cultura e poder: desafios para o campo do currículo em “tempos pós”. In: MOREIRA, Antonio Flávio; CANDAU, Vera Maria (Org.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2008, p. 212-245.

LOCKE, John. Ensaio acerca do entendimento humano. Os pensadores. 2. ed. São Paulo: Abril Cultural, 1978.

MOREIRA, Antonio Flávio. Identidade e Currículo. In: I SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE EDUCAÇÃO, Porto Alegre: RS. Resumos... p. 1-16. 2008. Disponível em: http://www.educacao.rs.gov.br/dados/seminariointernacional/anto nio_moreira_identidade_curric.pdf Acesso em: 12 de jun. 2017.

MOREIRA, Antonio Flávio; CÂMARA, Michelle Januário. Reflexões sobre o currículo e identidade: implicações para a prática pedagógica. In:

MOREIRA, Antonio Flávio Moreira; CANDAU, Vera Maria. (Org.). Multiculturalismo: Diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes. 2008. p. 38-66

MOREIRA, Antonio Flávio. Os princípios norteadores de políticas e decisões curriculares. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 28, p. 180-194. jan./ abr. 2012. Disponível em: http://seer.ufrgs.br/index.php/rbpae/ article/view /36149/23337. Acesso em mar. 2017.

MOREIRA, Antonio Flávio. Currículo e gestão: propondo uma parceria. Revista Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 21, n. 80, p. 547-562. Jul./ set. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v21n80/a09v21n80.pdf. Acesso em: abr. 2017.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 14. Ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A difícil democracia: reinventar as esquerdas. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2016.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia decolonial: in-surgir, re-existir e re-viver. In: CANDAU, Vera Maria (Org.). Educação intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 7 letras, 2009. p. 12-42.

Published

2021-05-05

How to Cite

Santos, R. B. R. dos, & Queiroz, P. P. de. (2021). Intercultural pedagogic practices: recognizing the differences in the classroom. Education, 46(1), e42/ 1–18. https://doi.org/10.5902/1984644440573