Principles of Freirean Didactics: subsidies for a didactic-pedagogical practice in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5902/1984644440439

Keywords:

Freirean Didactics, Higher Education, Health

Abstract

This study presents a rereading of Paulo Freire's thought, concerning the teaching-learning process, with the objective of contributing to the didactics studies. It integrates a research, whose objective was to investigate the possibilities and the limits of building and experiencing a didactic-pedagogical practice subsidized by the Freirean principles. The theoretical framework is based on a Freire conceptual framework that takes the category teaching-learning as central and defines as essential, for this study, the relationship with the concepts of participation, dialogue, thematic research, knowledge and "Being More". The qualitative approach was adopted. The research proposal was materialized in the course “Didactic-Pedagogical Training in Health”, developed in ten classes, with thirty-one postgraduate students of strito sensu health courses at the São Paulo campus of the Federal University of São Paulo. In the production of data were used open and closed questionnaire, class audio, written activities developed during the course and field diary. The reading and analysis of the data showed the importance of the need to create concrete conditions for the discussion and reflection on aspects of the students' professional context; and, the recognition of the collective dimension in the construction of individual knowledge.

Author Biographies

Patricia Lima Dubeux Abensur, Universidade Federal de São Paulo - Unifesp São Paulo - SP - Brasil

Doutora em Educação: currículo

Técnica em assuntos educacionais do Centro de Desenvolvimento do Ensino Superior em Saúde - Cedess da Universidade Federal de São Paulo - Unifesp.

Coordenadora da disciplina "Formação Didático-Pedagógica em Saúde" ofertada pelo Cedess.

Professora colaboradora do programa de pós-graduação Ensino em Ciências da Saúde do Cedess

Ana Maria Saul, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUCSP São Paulo - SP - Brasil

Doutora em Psicologia da Educação


Professora titular da PUCSP, credenciada ao Programa de Pós-Graduação em Educação Currículo

Coordenadora da Cátedra Paulo Freire da PUCSP

References

CANDAU, Vera Maria. A didática e a formação de educadores – Da exaltação à negação: a busca da relevância. In: CANDAU, Vera Maria (org.). A didática em questão. 36 ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014, p. 13-24.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos.São Paulo: Cortez, 2002.

FREIRE, Paulo. Política e educação. 2a ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015a

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 51. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b

FREIRE, Paulo. Investigação e metodologia da investigação do “Tema Gerador”. In: TORRES, Carlos Alberto (Org.). Diálogo e práxis educativa: uma leitura crítica de Paulo Freire. São Paulo: Edições Loyola, 2014, p. 95-117.

FREIRE, Paulo. Ação Cultural: para a liberdade e outros escritos. 14. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do oprimido. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

FREIRE, Paulo. Educação na cidade. 6a ed. São Paulo: Cortez, 2005

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 35. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, [1970] 2003.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 14. ed. São Paulo: Editora Olho d’Água, 2003a.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? 12. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.

GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito. 5a ed. São Paulo: Cortez, 2000.

GEREZ, Alessandra Galve; AMARAL, Débora Monteiro; SILVA, Itamar Mendes; GIOVEDI, Valter Martins. Didática freireana no Ensino Superior. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, n. 8, v2, p.14-29, dez. 2018.

GIOVEDI, Valter Martins; SILVA, Itamar Mendes; AMARAL, Débora Monteiro. A didática que emerge da Pedagogia do Oprimido. Revista e-Curriculum, São Paulo, n.16, v.4, p.1110-1141,out./dez.2018.

PARO, Vitor Henrique. Gestão democrática da escola pública. 3a ed. São Paulo: Ática, 2005.

PIMENTA, Selma Garrido. Panorama atual da Didática no quadro das Ciências da Educação: Educação, Pedagogia e Didática. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Pedagogia, Ciência da Educação?. São Paulo: Cortez, 2011, p. 47-84.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. O saber/fazer docente no contexto do pensamento de Paulo Freie: contribuições para a Didática. Cadernos de Pesquisa, São Luís, São Luís, n. 24, v.1, p. 01-14, jan./abr. 2017.

SAUL, Ana Maria; SAUL, Alexandre. Mudar é difícil, mas é possível e urgente: um novo sentido para o projeto político-pedagógico da escola. Revista Teias, Rio de Janeiro,n. 14, v. 33, p.102-120, 2013.

SILVA, Antônio Fernando Gouvêa da. A construção do currículo na perspectiva popular crítica: das falas significativas às práticas contextualizadas. 2004. 405f. Tese (Doutorado em Educação: Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2004.

Published

2021-01-31

How to Cite

Abensur, P. L. D., & Saul, A. M. (2021). Principles of Freirean Didactics: subsidies for a didactic-pedagogical practice in higher education. Education, 46(1), e10/ 1–26. https://doi.org/10.5902/1984644440439