The Philosophy of Difference’s Thought that dreams signs from the Educations’s Archive
DOI:
https://doi.org/10.5902/1984644439484Keywords:
Dream, Teaching, Invention.Abstract
Via contributions from the Philosophy of Difference, this article, in an ensaistic way, unfolds itself by performing a dream-work treatment through the Archive of Education. It articulates questions about learning and admits the occurrence of illogisms. Such illogisms, by the logic of the dream, trace philosophical directions to the invention of their own senses. The text develops plans of thoughts that affirm the teaching right to dream didactics and to poetize curricula. The article also introduces the concepts of Sonhografias (Dreamographies) and Aulas-Sonho (Dream-Classes), these concepts are understood as signs of pulsional budding from the body that dramatizes classes. It concludes in experimentation poetry and asks if it would no longer be the Archive that sonhografa (writes to dream work mode) a teaching-research.References
BENJAMIN, Walter. A tarefa do tradutor [1921]. In: BENJAMIN, Walter. Escritos sobre mito e linguagem. Trad. Suzana Kampff Lages e Ernani Chaves. São Paulo: Ed. 34, 2011.
BIRMAN, Joel. Arquivo e Mal de Arquivo: Uma leitura de Derrida sobre Freud. Natureza Humana, n. 10(1), p. 105-128, jan.-jun. 2008.
CAON, José Luiz. Escritos figurais ou plásticos do pensamento latente onírico. In: DA ROSA Jr., Norton Cezar; CORREIA, S. (Org.). A interpretação dos sonhos: Várias Leituras. São Leopoldo/RS: UNISINOS, 2002.
CHÂTELET, Gilles. Para Gilles Deleuze, pensador do gatilho. Trad. Martha Gambini. Cadernos de Subjetividade. Org. Suely Rolnik. São Paulo, n. especial, p. 41-44, junho 1996.
CORAZZA, Sandra Mara. A-traduzir o arquivo da docência em aula: sonho didático e poesia curricular. Educação em Revista, Minas Gerais. 2019, v. 35. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0102-46982019000100416&script=sci_arttext. Acesso em: 27. jul. 2019.
CORAZZA, Sandra Mara. Caóides. In: MONTEIRO, Silas Borges (Org.). Cadernos de Notas 2: rastros de escrileituras. Anais do I Colóquio Nacional Pensamento da Diferença Escrileituras em meio à vida (Canela/RS, 3,4 e 5 nov. 2011). Coleção Escrileituras. Canela: UFRGS, 2011. p. 13-15.
CORAZZA, Sandra Mara. Método Valéry-Deleuze: um drama na comédia intelectual da educação. In: CORAZZA, Sandra Mara. O que se transcria em educação? Porto Alegre: UFRGS/Doisa, 2013. p. 41-70.
CORAZZA, Sandra Mara. Artistagens. Belo Horizonte: Autêntica. 2006. 120 p.
CORREIA, Sandra. Descartes: seus sonhos e suas viagens pelo grande livro do mundo. In: DA ROSA Jr., Norton Cezar; CORREIA, S. (Org.). A interpretação dos sonhos: Várias Leituras. São Leopoldo/RS: UNISINOS, 2002.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Percepto, Afecto e Conceito. In: DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Trad. Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 2. ed. São Paulo : Editora 34, 1997.
DELEUZE, Gilles. Conclusões sobre a vontade de potência e o eterno retorno. In: DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos. São Paulo: Iluminuras, 2006 a.
DELEUZE, Gilles. A gargalhada de Nietzsche. In: DELEUZE, Gilles. A ilha deserta e outros textos. São Paulo: Iluminuras, 2006 b.
DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Trad. Antonio Piquet e Roberto Machado. 2 ed. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2003.
FREUD, Sigmund. Dream Psychology Psychoanalysis for Beginners. Trad. M. D. Eder. The Project Gutenberg: EBookk#15489. 2005. Disponível em: http://www.gutenberg.org/ebooks/15489. Acesso em: 10. Ago. 2019.
FREUD, Sigmund. A interpretação dos Sonhos (I, 1900). Obras Completas de Sigmund Freud: edição standard brasileira. Trad. (coord.) Jayme Salomão. Vol. IV, Rio de Janeiro: Imago, 1996.
FOUCAULT, Michel. O corpo utópico. In: FOUCAULT, Michel. El cuerpo utópico. Las heterotopías. Trad. Cepat. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 7 p., 2010 [1966]. Disponível em: http://hipermedula.org/wp-content/uploads/2013/09/michel_foucault_heterotopias_y_cuerpo_utopico.pdf. Acesso em 09. set. 2019.
FOUCAULT, Michel. 1954 – Introdução (Binswanger). In: FOUCAULT, Michel. Ditos e Escritos, volume I — Problematização do sujeito: psicologia, psiquiatria e psicanálise. Trad. Vera Lucia Abellar Ribeiro. 2. ed., xxxix, Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2002.
JUNG, Carl Gustav. Sizígia. In: JUNG, Carl Gustav. Aión: estudos sobre o simbolismo do si-mesmo. Trad. Pe. Dom Matheus Ramalho Rocha. Petrópolis: Vozes, 1986 a. xii, p. 9-20.
JUNG, Carl Gustav. O si mesmo. In: JUNG, Carl Gustav. Aión: estudos sobre o simbolismo do si-mesmo. Trad. Pe. Dom Matheus Ramalho Rocha. Petrópolis: Vozes, 1986 b. xii, p. 21-33.
NIETZSCHE, Friedrich. A visão Dionisíaca do Mundo. In: NIETZSCHE, Friedrich. A visão Dionisíaca do Mundo e outros textos de juventude. Trad. Marcos Sinésio Pereira Fernandes, Maria Cristina dos Santos de Souza. São Paulo: Martins Fontes, 2005. [93 p.] p. 5-44.
TELLES, Sergio. As vicissitudes da memória segundo Derrida: resenha de Jacques Derrida (1930-2004), Mal de Arquivo — Uma impressão Freudiana (Rio de Janeiro, Ed. Relume-Dumará, 2001. 130 p.). Psychiatry On-line Brazil, n. 2, v. 7, n.p., fev. 2002. Disponível em: http://www.polbr.med.br/ano02/psi0202.php. Acesso em: 21. set. 2019.
VALÉRY, Paul. Apresentação. In: DESCARTES, René. O pensamento vivo de Descartes. Trad. Maria de Lourdes Teixeira. São Paulo: Martins, 1954.
ZORDAN, Paola. Matérias. In: ZORDAN, Paola. Gaia Educação: arte e filosofia da diferença. Curitiba: Appris, 2019.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Declaration of originality
We declare that all articles present in the journal Educação (UFSM) are originals and were not submitted for publishing on any other publication, as a whole or a fraction. We also declare that, after being published by Educação (UFSM), a paper will not be submitted to another journal within two years. After this time, our journal transfers the publishing rights to the authors, with a permit granted by the Editorial Council.
We also acknowledge that the originals’ submission to Educação (UFSM) implies on a transference of copyright for physical and digital publishing to the journal. In case of noncompliance, the violator will receive sanctions and penalties predicted by the Brazilian Copyright Protection Law (n. 9610, dated 19/02/98).
Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)
This license lets others remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially, and copy and redistribute the material in any medium or format.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)